صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 May 31
کد خبر: ۱۳۶۲۳۱

بایدن: سامانه‌های موشکی که به خاک روسیه برسند به اوکراین نمی‌دهیم

رئیس‌جمهوری آمریکا، گزارش‌هایی مبنی بر اینکه واشنگتن قصد ارسال سامانه‌های راکتی پیشرفته دوربرد به اوکراین را داشته باشد، رد کرد.

به گزارش راهبردمعاصر، به نقل از خبرگزاری آناتولی، «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا دوشنبه به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: ما قصد نداریم سامانه‌های راکتی که می‌شود از آنها برای حمله به خاک روسیه استفاده کرد، در اختیار اوکراین بگذاریم.

تکذیب او چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که گزارش‌های متعددی به نقل از مقامات دولت آمریکا مبنی بر آماده‌سازی ایالات متحده برای ارسال تسلیحات جدید از جمله سامانه‌های پرتاب چندگانه موشک موسوم به ام‌ال‌آراس (MLRS) منتشر شد.

به گزارش سی‌ان‌ان، ام‌ال‌آراس آمریکایی می‌تواند صدها کیلومتر دورتر را موشک‌باران کند و این بیش از هر قابلیتی است که اکنون در اختیار اوکراین است. اوکراینی‌ها می‌گویند که چنین تجهیزاتی در تلاش‌هایشان برای مقابله با روسیه، می‌تواند تغییردهنده بازی باشد.

همچنین طبق گزارش‌ها، اوکراین خواستار سامانه راکتی توپخانه‌ای سیار موسوم به هیمارس (HIMARS) شده است. از زمان آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه، ایالات متحده کمک‌های خود را به کی‌یف افزایش داده، اما تاکنون از هر گونه اقدامی که ممکن است باعث رویارویی با روسیه شود، اجتناب کرده است.

به گفته برخی از مقامات دولت بایدن، ارائه راکت‌های دوربرد به اوکراین موضوعی نگران‌کننده است زیرا ممکن است اوکراین آن‌ها را به سمت خاک روسیه شلیک کند که در نهایت می‌تواند به تشدید تنش بین دو قدرت بزرگ (آمریکا و روسیه) منجر شود.

مسکو در حال حاضر بیشتر بر جنگ در شرق اوکراین متمرکز است. براساس آمارهای سازمان ملل، از زمان آغاز جنگ بیش از ۴۰۰۰ غیرنظامی کشته و حدود ۵۰۰۰ تن در اوکراین زخمی شده‌اند. طبق آمار آژانس پناهجویان سازمان ملل، بیش از ۶.۷ میلیون اوکراینی به دیگر کشورها گریخته‌اند و بیش از ۷.۷ میلیون تن هم آواره داخلی شده‌اند./ایسنا

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: