صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 May 31
کد خبر: ۱۳۶۲۳۲

وزیر اقتصاد: افزایش قیمت کالا‌ها باید براساس منطق ستاد تنظیم بازار باشد

وزیر امور اقتصادی و دارایی از تشکیل کارگروهی برای رسیدگی به امور شرکت‌های دانش‌بینان در سازمان امور مالیاتی خبر داد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی امشب در حاشیه نشست با شرکت‌های دانش‌بنیان در وزارت اقتصاد ، از تشکیل کارگروهی در سازمان امور مالیاتی برای رسیدگی به مسائل شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و اظهار داشت: تمامی مجوزهایی که از طریق سامانه ملی ثبت مجوزها درخواست می‌شود، در صورت تاخیر در مجوزها، امکان پیگیری و شکایت علیه دستگاه اجرایی وجود دارد.

 

وی افزود: از درخواست‌هایی که برای صدور مجوزها در سامانه ملی ثبت شده است، 60درصد درخواست‌ها دارای نقصان مدارک بوده، 30 درصد درخواست منجر به صدور مجوز می‌شود و 13 درصد درخواست‌ها با تأخیر در صدور مجوز همراه شده است.

 

تعیین سقف افزایش اجاره بهای مسکن در تهران و کلانشهرها
تفاوت رفتار رئیسی و روحانی با مردم
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: هر کدام از دستگاه‌ها که با مشکل مواجه هستند، متقاضیان مجوز می‌توانند شکایت خود را علیه آن دستگاه ثبت کنند.


خاندوزی همچنین در مورد افزایش قیمت کالاها در بازار عنوان کرد:‌ ستاد تنظیم بازار مسئولیت دارد و وزارت صمت پیشنهادی به این ستاد ارائه کرد که مورد تصویب قرار گرفت و طی چند روز آینده ابلاغ می‌شود و سایر تولیدکنندگان براساس منطق این ستاد تنظیم بازار باید افزایش قیمت در محصولات خود داشته باشد و خارج از منطق این کارگروه حق افزایش قیمت محصولات خود را ندارند.

 

خاندوزی: افزایش قیمت فقط با منطق ستاد تنظیم بازار باشد

وی در مورد ثبت اعتراض مردم به حذف یارانه در سامانه رفاه ایرانیان گفت: یارانه معیشتی برخی افراد به خاطر عدم ارائه اطلاعات دستگاه‌‌ها بوده است یا اینکه برخی افراد از حساب شخصی خود برای کارهای تجاری و اداری مانند خیریه‌ها و یا صندوق‌ها استفاده کرده‌اند که باید عملکرد حساب شخصی و تجاری و اداری جدا شود.

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: رسیدگی به وضعیت درآمدی دهک‌ها از طریق پایگاه رفاه ایرانیان که در وزارت رفاه قرار دارد انجام می‌شود.

 

خاندوزی در مورد شرکت‌های دانش‌بنیان بیان داشت: براساس تبصره 18 آیین‌نامه اجرایی تسهیلات مرتبط با تولید در قانون بودجه حداقل 10 درصد از این تسهیلات مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان است که با نرخ ترجیحی 18 درصد برای شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت می‌شود البته این وجوه به صورت اهرمی با منابع بانک‌ها تلفیق می‌شود و سرمایه‌ در گردش برای شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص می‌یابد که با نرخ 2 درصد کمتر به آنها اختصاص پیدا می‌کند.

 

وی ادامه داد: از این پس طرح‌هایی که مرتبط با وزارت اقتصاد است باید اخذ نظر از نهاده‌های تخصصی و انجمن‌ها و کارآفرینان در آنها مورد لحاظ قرار گیرد.

 

در جلسه امشب وزیر امور اقتصادی و دارایی نمایندگانی از شرکت‌های دانش‌بنیان به ارائه نقطه‌نظرات و مشکلات شرکت‌های خود پرداختند و نمایندگانی از سازمان امور مالیاتی، سازمان بورس و اوراق بهادار و وزیر اقتصاد حضور داشتند. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کردند مشکل افتتاح خط اعتباری ریالی و همچنین مشکل مالیاتی و ارزش دارایی‌های معنوی شرکت‌های دانش‌بنیان بود.

 

در این مراسم محسن خدابخش نماینده سازمان بورس عنوان کرد: دستورالعملی برای پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان در کارگروه ساماندهی مراکز نوآوری و رویدادهای دانش‌بنیان فراهم شد که شرکت‌های دانش‌بنیان براساس این دستورالعمل در بازار سرمایه پذیرش گیرند.

 

وی افزود:‌دنبال این هستیم که شرکت‌های سبدگردانی با فناوری اطلاعات فعالیت کنند.

 

همچنین توتونچی معاون فنی سازمان امور مالیاتی نیز اظهار داشت: هزینه‌های نقل و انتقال ارز که به خاطر تحریم‌ها افزایش یافته است به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی پذیرفته می‌شود. برخی از هزینه‌ها باید در چارچوب مقررات به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی ارائه شود.

 

معاون فنی سازمان مالیاتی همچنین گفت: یکی از گلایه‌های شرکـت‌های دانش‌بنیان تغییر ارزش دارایی‌های آنها براساس تورم است که این شرکت‌ها می‌توانند هر پنج سال یک بار به تجدید ارزیابی دارایی‌های خود بپردازند که این مسئله معاف از مالیات است.

 

توتونچی افزود: اگر یک شرکت دانش‌بنیان براساس قوانین پراکنده از معافیت مالیاتی برخوردار است اما ممیز مالیاتی آن را تشخیص نداد می‌تواند از طریق ماده 244 شکایت خود را مطرح کند و از معافیت قانونی برخوردار شود./فارس

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: