صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۵۹ - ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 June 02
کد خبر: ۱۳۶۵۷۶

تراکت تبلیغاتی چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از ارزان‌ترین انواع تبلیغات که به صورت مستقیم به دست مخاطبان می‌رسد، تراکت تبلیغاتی است. این نوع تبلیغ که کاربرد فراوانی هم دارد، شامل یک برگه تبلیغاتی است که بسیاری از صاحبان مشاغل کوچک و بزرگ، جهت تبلیغ خدمات یا محصولات قابل ارائه خود، از آن استفاده می‌کنند. تراکت تبلیغاتی کاربردهای بسیاری دارد و همچنین استفاده از آن شرایط خاص خود را دارد که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

تراکت تبلیغاتی چیست؟

تراکت‌های تبلیغاتی حاوی پیام‌های ساده تبلیغاتی هستند که به صورت تصویری و نوشتاری، بر روی برگه چاپ می‌شود. هدف از این تراکت‌ها جلب توجه افراد نسبت به خدمات، محصول یا ایده‌ای خاص و جدید است. انتشار تراکت‌ها معمولاً در محیط‌های شلوغ و پررفت و آمد مانند نمایشگاه‌ها انجام می‌شود.

سایزهای A3، A4، A5 و A6 سایزهای معمول کاغذ برای تراکت هستند. اکثر مواقع جهت کاهش هزینه چاپ تراکت تبلیغاتی، از کاغذهای سایز 21 در 14/5 استفاده می‌شود. البته استاندارد خاصی برای آن وجود ندارد و امکان انتشار آن در هر اندازه‌ای وجود دارد.

به طور معمول تنها بر روی یک طرف برگه تراکت تبلیغاتی قرار می‌گیرد هرچند که هیچ گونه محدودیتی جهت چاپ تراکت بر روی دو طرف آن وجود ندارد. در مجموعه تیم گرافیک امکان چاپ تراکت در هر رنگی وجود دارد اما بهتر است جهت جلب توجه بیشتر بر روی برگه‌های رنگی چاپ شود، برای چاپ تراکت با قیمت مناسب اینجا کلیک کنید.

ویژگی های تراکت تبلیغاتی

از آن جایی که تراکت جهت افزایش آگاهی افراد در مورد یک اتفاق یا رویداد جدید در مدت زمانی معین مورد استفاده قرار می‌گیرد، عمر کوتاهی دارد. در واقع با انتشار تراکت، قرار است از افتتاح یک فروشگاه یا حراجی ویژه‌ای به مردم خبر داد. بنابراین نیازی به استفاده از کاغذهای سنگین جهت چاپ تراکت نیست. به طور کلی جهت چاپ تراکت می‌توانید متن تبلیغاتی خود را بر روی کاغذ تحریر ۸۰ گرم یا گلاسه ۱۰۰ و ۱۳۰ گرم، چاپ کنید.

از نظر کیفیت چاپ، مطمئناً چاپ بر روی کاغذ گلاسه با کیفیت‌تر خواهد شد در نتیجه احتمال تأثیرگذاری آن بیشتر است‌. در مواقعی که قرار است از طریق تراکت، دستورالعملی خاص در اختیار مردم قرار بگیرد، بهتر است جهت دوام بیشتر، از یک کاغذ ضخیم استفاده شود. تراکت‌های تبلیغاتی را با استفاده از نرم‌افزارهایی مانند فتوشاپ و ایلستریتور انجام می‌دهند. تراکت تبلیغاتی را همچنین می‌توان به صورت برگه‌ای تا شده یا نامه داخل پاکت، قرار داد.

مزایای استفاده از تراکت

استفاده از تراکت تبلیغاتی نسبت به روش‌های دیگر مزایایی دارد کا گاهی اوقات افراد استفاده از آن را نسبت به روش‌های دیگر ترجیح می‌دهند.

امکان اطلاع رسانی سریع و راحت

شما به راحتی می‌توانید از طریق تراکت تبلیغاتی، در کوتاه‌ترین زمان، محصول یا خدمات ارائه شده خود را معرفی کنید. در این برگه همچنین امکان قرار دادن شماره تماس، آدرس محل کار، آدرس اینترنتی سایت و شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. بنابراین در صورت لزوم مخاطبان می‌توانند با استفاده از اطلاعات لازم با شما تماس برقرار کنند.

مخاطب اصلی را هدف قرار دادن

در حالت کلی همه افراد علاقه دارند نسبت به خدمات و محصولات مورد نیاز خود اطلاعاتی به دست آورند. تراکت تبلیغاتی یک گزینه مناسب جهت رساندن پیام شما به مشتری و برطرف کردن نیاز او است. در واقع با استفاده از این نوع تبلیغ، شما می‌توانید پیام تبلیغاتی خود را به مخاطبان واقعی خود برسانید.

مقرون به صرفه بودن

این روزها استفاده از روش‌های تبلیغاتی مختلف به صورت اینترنتی مرسوم شده است که هزینه‌های بالایی هم دارند. در مقابل چاپ تراکت، نسبت به روش‌های تبلیغاتی دیگر، هزینه کمتری دارد. در واقع تراکت تبلیغاتی از موثرترین روش‌های تبلیغاتی است که می‌توان از طریق آن منظور خود را به مشتری رساند.

بازاریابی سریع از طریق تراکت

زمانی که شما از تراکت تبلیغاتی استفاده می‌کنید، می‌توانید جهت جذب مشتری بیشتر، کدهای QR یا کدهای تبلیغاتی را بر روی آن درج کنید. در این صورت مخاطبان را تشویق به استفاده از محصولات یا خدمات ویژه خود می‌کنید.

ملموس بودن

از مزیت‌های دیگر تراکت تبلیغاتی، ملموس بودن آن است. در واقع اگر در چاپ و نشر تراکت تبلیغاتی خود، از کاغذ جنس خوب استفاده کنید و در کنار آن خلاقیت هم به کار ببرید، تأثیر بی‌نظیری در ذهن و روان مخاطبان خود ایجاد می‌کنید.

کاربرد تراکت تبلیغاتی

انواع مختلف تراکت تبلیغاتی که توسط شرکت‌ها، اشخاص و سازمان‌های مختلف دولتی و خصوصی چاپ می‌شود، جهت کاربردهای متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از کاربردهای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تبلیغ رویدادهای خاص مانند کنسرت، جشنواره یا گرده‌همایی‌های مربوط به نشست‌های سیاسی و اجتماعی
  • تبلیغ فروش کالا در فروشگاه‌های بزرگ
  • ارائه خدمات در رستوران‌های بزرگ
  • اخبار مربوط به استخدامی در شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ

معایب استفاده از تراکت تبلیغاتی

در مقابل مزایای ویژه تراکت تبلیغاتی، این روش معایبی نیز دارد. به عنوان مثال یکی از معایب آن، تأثیر کوتاه مدت و زودگذر آن است. بسیاری از افراد بعد از مطالعه آن را دور می‌اندازند چرا که معتقدند دیگر ارزشی ندارد.

از معایب دیگر آن می‌توان به هدر رفتن بیش از حد کاغذ اشاره کرد.

چگونگی توزیع تراکت تبلیغاتی

با توجه به این که تراکت تبلیغاتی یکی از روش‌های مؤثر در جهت معرفی کسب‌وکار، محصول و افزایش فروش است؛ نحوه توزیع آن اهمیت ویژه‌ای دارد. برای پخش و توزیع تراکت‌ها روش‌های مختلفی وجود دارد که در زیر به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

  • توزیع تراکت در خیابان
  • چسباندن تراکت بر روی شیشه خودرو یا پشت شیشه فروشگاه‌های مختلف
  • پخش کردن در نمایشگاه و نشست‌های مختلف
  • چسباندن تراکت روی دیوار و تابلو اعلانات
  • قرار دادن تراکت لای درب منزل

 

جمع بندی

این روزها استفاده از تراکت‌های تبلیغاتی جهت تبلیغ در بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک و محلی مانند آرایشگاه‌ها و رستوران‌ها دیده می‌شود. با وجود هزینه پایین این نوع تبلیغ نسبت به روش‌های دیگر اما جز روش‌های تأثیرگذار خواهد بود. در این مقاله به معرفی تراکت تبلیغاتی و جزئیات مربوط به آن پرداختیم.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: