صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۵۴ - ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 June 07
کد خبر: ۱۳۷۱۹۵

احتمال دست داشتن نیروی خودی در بمب گذاری پایگاه آمریکایی در سوریه

پس از اعلام چند ماه پیش آمریکا درباره بمب‌گذاری در یکی از پایگاه‌های این کشور در سوریه، مقامات دفاعی آمریکا خبر دادند که احتمال دست داشتن یکی از نظامیان خودی در این بمب‌گذاری مطرح شده است.

به گزارش راهبردمعاصر، سه مقام دفاعی آمریکا، امروز (سه‌شنبه)، به شبکه «سی‌ان‌ان» خبر دادند که ارتش این کشور در حال تحقیق درباره امکان دست داشتن یک نیروی خودی در بمب‌گذاری چند ماه پیش در پایگاه این کشور در شمال سوریه است.

ائتلاف آمریکایی در روز هجدهم فروردین ماه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که دو نیروی آمریکایی به دنبال تیراندازی غیرمستقیم در «القریه الخضراء» در نزدیکی دیرالزور سوریه مجروح شده‌اند. چند روز بعد، ائتلاف در بیانیه‌ای دیگر ضمن اعلام افزایش شمار مجروحان به چهار نظامی آمریکایی، گفته بود که این افراد به صورت سطحی مجروح و دچار ضربه مغزی شده‌اند.

ائتلاف آمریکایی در روز بیست و ششم فروردین ماه سال جاری تیراندازی به سوی نیرو‌های خود را تکذیب کرد و گفت که نظامیان در پی بمب‌گذاری در پایگاه مجروح شده‌اند.

در بیانیه مذکور آمده بود: «پس از انجام تحقیقات بیشتر، مقامات عملیات "عزم راسخ" ارزیابی می‌کنند که انفجارات در روستای سبز در پی تیراندازی غیرمستقیم نبوده، بلکه به علت بمب‌هایی بوده که فرد (یا افرادی) ناشناس به صورت عامدانه آن را در محل انبار مهمات و سرویس حمام جاسازی کرده بودند».

ارتش آمریکا روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اداره تحقیقات جنایی اترش و دفتر بازرسی‌های امنیتی نیرو‌های این کشور در حال انجام تحقیق مشترکی هستند که در این تحقیقات به یکی از افراد خودی مظنون شده‌اند.

به‌رغم آنکه در ادامه این بیانیه اشاره شده بود، هنوز فردی متهم نشده است، در بخش دیگری اضافه شده بود که تحقیقات همچنان در جریان است.

ارتش آمریکا اضافه کرد: «شواهد کافی برای تضمین محکومیت در برابر دادگاه وجود داد. در حال حاضر اطلاعات بیشتری افشا نخواهد شد».

دو مقام دفاعی آمریکا که اشاره‌ای نیز به نام آن‌ها نشده، در گفتگو با سی‌ان‌ان اظهار داشتند که میزان مواد منفجره‌ای که در این اقدام به کار گرفته شد، «کم نبوده و قدرت انفجار آن بیش از بمب‌های دستی بوده است».

طبق گزارش سی‌ان‌ان، مقامات آمریکایی گفتند که این حمله نیمه‌شب انجام شده و در فیلمی که از این حمله منتشر کردند، فردی به سرعت در حال حرکت است و هنوز مشخص نشده است که آیا همان فرد مظنون مورد نظر است یا خیر.

بر اساس این گزارش، هیچ یک از مقامات، اطلاعاتی در مورد انگیزه احتمالی این حمله در اختیار ندارند. با این حال، سی‌ان‌ان می‌گوید که چهار نظامی که در این حمله دچار ضربه مغزی شدند، تحت درمان قرار گرفته‌اند و در ماه آوریل به خدمت بازگشته‌اند.

به گفته مقامات، پس از این حادثه، تحقیقاتی از سوی فرماندهی مرکزی آمریکا که بر عملیات‌ها در سوریه نظارت دارد، آغاز شد؛ اما زمانی که مشخص شد الگوی انفجار ناشی از تیراندازی نبوده، اداره تحقیقات جنایی واگذار شد.

فرماندهی مرکزی آمریکا در بیانیه‌ای بدون ارائه جزئیات بیشتر به سی‌ان‌ان گفت: «این موضوع هنوز در دست بررسی است».

آمریکا از آگوست ۲۰۱۴ ائتلافی را بدون موافقت شورای امنیت و به صورت غیر قانونی تشکیل داد و مدعی مبارزه با تروریسم در سوریه شد.

در حال حاضر، دولت آمریکا به اضافه نیروی مستشاری، حدود ۹۰۰ نظامی در سوریه دارد که این نیرو‌ها به کمک شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیرو‌های دموکراتیک سوریه» میدان نفتی و گازی شرق سوریه را تحت اشغال دارند و نفت سوریه را به کشور‌های مجاور قاچاق می‌کنند. /فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: