صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۲۴ - ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 June 18
کد خبر: ۱۳۸۸۸۸

چین 1000 مدرسه در عراق احداث می‌کند

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق امروز شنبه خبر داد که سنگ‌بنای مرحله نخست طرح احداث مدرسه در سراسر این کشور گذاشته شد.

به گزارش راهبرد معاصر روزنامه الصباح عراق گزارش داد که احداث این مدارس در راستای توافقنامه بغداد-پکن است. الکاظمی گفت که این طرح راهبردی برای ساخت جامعه و پیشرفت نسل‌های بعدی اهمیت دارد تا بتوانند در آینده، در خدمت عراق باشند.

وی با بیان اینکه از سال ۲۰۰۳ تا کنون، توجهی به امر آموزش در عراق نشده است، تصریح کرد: «امروز به ملت خود وعده می‌دهیم که در راستای معاهده چین-عراق این پروژه را اجرایی کنیم؛ معاهده‌ای که پیش از این، بسیاری گفتند که دولت در اجرای آن، جدی نیست».

نخست وزیر عراق با اشاره به اینکه این مدارس در همه استان‌های این کشور احداث خواهد شد و بر اساس جدول زمانی باید اجرایی شود، در پایان گفت که اجرای این طرح و قرار دادن سنگ بنای آن، به سود عراق و مردم عراق است.

این در حالی است که الکاظمی سیزدهم خرداد ماه جاری  میزبان «کوی وی» سفیر جدید چین در بغداد بود و درباره روابط دو کشور و راه‌های گسترش آن گفت‌وگو کرد. نخست وزیر عراق در این دیدار گفت که بغداد تمایل دارد روابط دوجانبه خود را با چین گسترش دهد و در زمینه‌های مختلف، شراکت واقعی و طولانی مدت داشته باشد، به ویژه در زمینه‌های انرژی، بازسازی، پروژه‌های اقتصادی و آموزشی.

وی ضمن ابراز تمایل عراق برای گسترش همکاری فرهنگی با چین و تعمیق روابط بین دو ملت، تأکید کرد که تلاش خواهد کرد تا دامنه توافق عراق و چین را گسترش دهد تا شامل پروژه‌های بیشتری باشد که به سود دو «ملت دوست» باشد.

سفیر چین نیز تأکید کرد که این کشور تلاش دارد روابط خود را با عراق گسترش دهد و از توجه الکاظمی برای تحکیم روابط دو کشور و پیشرفتی که در این زمینه حاصل شده است، قدردانی کرد.

در سپتامبر ۲۰۱۹ یک ماه قبل از آغاز اعتراضات خیابانی در عراق، عبدالمهدی نخست‌وزیر وقت عراق در سفری پنج روزه به چین رفت و هشت توافق‌نامه و یادداشت تفاهم  با این کشور در زمینه‌های مالی، تجاری، امنیتی، عمران، ارتباطات، فرهنگ و آموزش امضا کرد. به گفته ناظران، همین چرخش بغداد به سوی شرق و فاصله گرفتن از آمریکا، سبب شد که واشنگتن، بغداد را تحت فشار بی‌سابقه قرار دهد./فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: