صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۰۳ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 June 20
کد خبر: ۱۳۸۹۹۱
یادداشت اختصاصی «اکبر معصومی»، کارشناس مسائل بین‌الملل؛

رمزگشایی از گزافه گویی های پمپئو

بعد از جنگ جهانی دوم هیچ پایگاه آمریکا هدف حمله مستقیم قرار نگرفته بود که این موضوع حاشیه امنی را برای آمریکا به وجود آورده بود؛ اما به برکت خون حاج قاسم، پایگاه آنها در عراق هدف اصابت مستقیم موشکهای ایرانی قرار گرفت. واکنش ایران در حمله به پایگاه آمریکا در عین الاسد عراق قاطع و بی سابقه بود که هزینه روانی حیثیتی آن برای آمریکا در میان کشورهای جهان غیر قابل وصف است.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی یکی از راهبردی ترین اشتباهات آمریکا بود که در زمان دونالد ترامپ اتفاق افتاد. این رفتار آمریکا اوضاع منطقه ای را برای این کشور سخت و میدان مبارزه با نیروهای تروریستی آمریکا در منطقه (سنتکام) را باز کرد. نیویورک‌تایمز در گزارشی می نویسد: برخی مقام‌های آمریکایی اکنون اعتراف می‌کنند ترور ژنرال سلیمانی باعث نشده است نیروهای نیابتی‌ ایران در رفتارهایشان در داخل عراق و جاهای دیگر تجدیدنظر کنند.


در حالی همگان از بی نتیجه بودن ترور حاج قاسم سلیمانی در راستای اهداف آمریکا سخن می گویند که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه سعودی العربیه از ترور بزدلانه شهید سلیمانی به‌عنوان موفقیت یاد کرد و مدعی شد، هشداری وجود داشت که اگر به سردار سلیمانی حمله کنید، جنگی رخ خواهد داد؛ ما این کار را انجام دادیم و هیچ جنگی روی نداد.

 از این رو می توان درباره هزینه های آمریکا در ترور حاج قاسم سلیمانی برآورد کرد، دونالد ترامپ و وزیر امور خارجه دولتش عاملان اصلی این ترور هستند که در هراسی دائمی روزگار می گذرانند. بنا به گزارش رسانه‌های آمریکایی، دولت فدرال آمریکا به طور تقریبی ماهانه 2 میلیون و 175 هزار دلار برای حفاظت از پمپئو و دیگر مقام‌های دخیل در ترور سردار سلیمانی هزینه می‌کند. ترامپ و پمپئو اکنون در وضعیتی پیچیده و هراس انگیز گرفتار شده اند. رئیس جمهور و وزیر امور خارجه سابق آمریکا باید نگاهی به اختفای بیش از ۳۰ ساله سلمان رشدی که به اسلام توهین کرد بیندازند. سلمان رشدی از سال ۱۳۶۷ در هیچ مکان عمومی رؤیت نشده و بدون محافظ جرئت قدم گذاشتن در هیچ مکانی را ندارد. شاید مرگ برای وی بسیار راحت از ۳۰ سال زندگی در خفا و ترس می‌بود.

 

بعد از جنگ جهانی دوم هیچ پایگاه آمریکا هدف حمله مستقیم قرار نگرفته بود که این موضوع حاشیه امنی را برای آمریکا به وجود آورده بود؛ اما به برکت خون حاج قاسم، پایگاه آنها در عراق هدف اصابت مستقیم موشکهای ایرانی قرار گرفت. واکنش ایران در حمله به پایگاه آمریکا در عین الاسد عراق قاطع و بی سابقه بود که هزینه روانی حیثیتی آن برای آمریکا در میان کشورهای جهان غیر قابل وصف است.


خروج وحشیانه و شبانه آمریکا از افغانستان دلیل دیگری بر هزینه بر بودن ترور حاج قاسم سلیمانی برای آمریکاست. جیمز متیس، وزیر دفاع وقت آمریکا در سال 2017 اعلام کرده بود، با اعزام 3 هزار نظامی جدید شمار نظامیان آمریکایی برای تقویت نبرد با طالبان افزایش یافت. در واقع آمریکایی ها برنامه ریزی بلندمدتی برای حضور در افغانستان کرده بودند که بعد از ترور حاج قاسم، به صورت شبانه مجبور به فرار از آنجا شدند.


به اذعان برخی رسانه‌های آمریکا، این کشور برای تأسیس و تجهیز پایگاههای آمریکا در افغانستان ۲ تریلیون دلار هزینه کرده بودند. آیا رها کردن تجهیزات مدرن آمریکایی در پایگاه ها و فرار شبانه آنها از افغانستان از دید امثال پمپئو به دور بوده است؟ آیا این امر از نگاه امثال پمپئو شکست محسوب نمی‌شود؟


گزاره ها نشان می دهند، آمریکایی‌ها برای حضور بلندمدت در عراق و برای حضور ۱۵۰ هزار نظامی آمریکا در پایگاه های نظامی خود در این کشور برنامه‌ریزی مفصل کرده بودند؛ اما بعد از شهادت حاج قاسم فقط 2 هزار و 500 نظامی آمریکایی در چند پایگاه محدود حضور دارند که شکست سیاست های منطقه ای آمریکا را ملموس تر می کند. بعد از ترور سیدالشهدای مقاومت  بود که عراق یکپارچه علیه حضور نظامی آمریکا شوریدند و روزی نیست که خبر از به ضربه زدن به نیروها و تجهیزان آمریکایی در عراق مطرح نباشد.


در داخل کشورمان و در جریان برجام که با عملیات رسانه ای دشمن تلاش شده بود رفتارهای ضدآمریکایی تطهیر و مذاکره و اعتماد به آمریکا به عنوان خواست عمومی القا شود، بعد از ترور بزدلانه شهید سلیمانی نتیجه عکس داد و امروز افکار عمومی جمهوری اسلامی ایران کاملاً خواستار انتقام های بیشتر و حتمی از عاملان ترور شهید سلیمانی هستند. بنابراین آمریکا از نظر دیپلماسی عمومی نیز دچار خسران و زیان شد؛ البته این موضوع در میان آزادی خواهان جهان نیز صدق می کند.


بی جهت نیست که آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی (حفظه الله) فرمودند، «شهید سلیمانی» از حاج قاسم سلیمانی برای دشمنانش خطرناک‌تر است. کتمان آثار ترور حاج قاسم از سوی امثال مایک پمپئو نشان می دهد دشمن توان ضربه پذیری بیشتر ندارد و به دنبال وارونه سازی از واقعیت شهید سلیمانی است.


ابهام در نحوه پاسخ  و میزان آن، مقام های سیاسی و امنیتی آمریکا را آشفته کرده است و آنها در عمل از اقدام دولت قبل در ترور  شهید سلیمانی دچار تردید شدند. بی جهت نبود پایگاه خبری-تحلیلی نشنال اینترست در گزارشی به تبعات ناگوار اقدام آمریکا در ترور حاج قاسم سلیمانی برای منافع ملی این کشور پرداخت و ارتکاب این جنایت از سوی رهبران آمریکا را ناشی از تفکرات ساده لوحانه حاکم بر دستگاه سیاست خارجی آمریکا ارزیابی کرد.


این نشریه می نویسد: با افزایش حملات علیه نیروهای آمریکایی مستقر در عراق، اینطور مشخص شد ادعاهای پمپئو اعتباری ندارد و نباید به آن ها توجهی کرد. اکنون بسیاری فهمیده اند سوءاستفاده ترامپ از قدرت اجرایی خود و صدور فرمان ترور ژنرال سلیمانی موجب شد تا آمریکا در ادامه راه با بحران های گسترده ای مواجه شود که تبعات آن حتی در شرایط کنونی نیز آمریکا را به شدت دچار مشکل کرده است.


به نوشته این نشریه، پیامدهای ناگوار ترور سردار سلیمانی برای آمریکا و منافع این کشور در منطقه و جهان به خوبی نشان دهنده محدودیت هایی است که نیروی نظامی برای مقابله با تهدیدات نامتقارن از آنها برخوردار است. آمریکا با ترور سردار سلیمانی به جای اینکه فضای امنی را برای خود ایجاد کند، در عمل ایران را تحریک به قدرت گیری بیشتر کرد و میزان ناامنی پیرامون خود را نیز به نحو قابل توجهی افزایش داد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: