صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۵۷ - ۱۵ تير ۱۴۰۱ - 2022 July 06
کد خبر: ۱۴۱۳۷۴

خودروی ملاعمر بنیانگذار طالبان از زیر خاک بیرون کشیده شد+ عکس

منابع خبری از خارج کردن خودروی شخصی «ملا محمد عمر» بنیانگذار طالبان در ولایت زابل از زیر خاک خبر داده و اعلام کردند که قرار است این خودرو به موزه ملی افغانستان منتقل شود.

به گزارش راهبرد معاصر، طالبان خودروی تویوتای سفید ملاعمر که از آن برای فرار از حمله آمریکا به افغانستان استفاده کرده بود را از زیر خاک خارج کرده و قرار است این ماشین در موزه ملی افغانستان در معرض عموم گذاشته شود.

انس حقانی از اعضای ارشد طالبان در این خصوص در توئیتی نوشت: «این خودرو متعلق به شخصی است که شگفت انگیزترین وقایع تاریخ را ثبت کرد. وی جنگی نابرابر را علیه ده‌ها کشور مهاجم هدایت کرده و در نهایت به پیروزی رسید.»

وی همچنین افزود که این خودرو قرار است در موزه ملی افغانستان نگهداری شود.

یک مقام ارشد طالبان نیز در این خصوص به گاردین گفت: ملایعقوب، وزیر دفاع طالبان و پسر بنیانگذار این گروه دستور خارج کردن این خودرو از زیر خاک را صادر کرده است.

تصاویری خودرو ملاعمر، توسط یکی از فعالان طالبان به نام محمدجلال در صفحه وی در توئیت منتشر شده است، خودروی تویوتای صفحه که در پلاستیک پیچیده شده و با بیل و گلنگ از زیر خرواره‌ها خاک بیرون کشیده شده است.

جلال در خصوص این خودرو توضیح داده است که این خودرو در زمان حمله آمریکا به افغانستان توسط رهبر طالبان استفاده برای سفر از قندهار به زابل شده است.

وی گفت: خودرو ملاعمر کاملا سالم است و به زودی به نمایش عموم گذاشته خواهد شد.

بته دام، نویسنده زندگی بنیانگذار طالبان در این خصوص گفت: ملا عمر در پایان سال ۲۰۰۱ پس از سرنگونی دولت در کابل توسط نیرو‌های تحت حمایت ایالات متحده، پایگاه قندهار خود را با یک تویوتای سفید ترک کرد.

ملاعمر با وجود جایزه ۱۰ میلیون دلاری از سوی آمریکا، در نزدیکی یکی از پایگاه‌های ارتش ایالات متحده تا اخر عمر خود زندگی کرد و حتی یکبار نیرو‌های آمریکایی خانه‌ای را که وی در آن پنهان شده بود را بازرسی کردند، اما موفق به کشف ورودی بنیانگذار طالبان نشدند.

ملاعمر در سال ۲۰۱۳ درگذشت، اما طالبان تا دو سال بعد به مرگ وی اعتراف نکرد، طالبان بعد‌ها اعلام کرد که وی براثر بیماری سل فوت کرده است.

دام توضیح داد که کشف خودروی طالبان بسیار بااهمیت است، ملا عمر از این خودرو در یک لحظه تاریخی بسیاری مهم برای صلح استفاده کرد، وی زمانی که وارد خودرو خود شد تا بسیاری از فرماندهان وی خود را تسلیم کرده بودند.

نویسنده زندگی طالبان در پایان گفت: خاک کردن ماشین ملاعمر به این دلیل بوده که وی دیر یا زود می‌دانسته که آمریکا به دنبال وی خواهد رفت و بنابراین مجبور شد که این خودرو را دفن کند.

طالبان تاکنون به صورت رسمی در این خصوص اظهارنظر نکرده است.

موزه ملی افغانستان مکانی است که در آن بسیاری از اموال و گنجینه شاهان گذشته افغانستان در آن نگهداری می‌شود و مقامات طالبان طالبان اعلام کردند که این خودرو نیز به عنوان بخشی از تاریخ این کشور به نمایش عمومی گذاشته خواهد شد./فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: