صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۳۱ - ۱۸ تير ۱۴۰۱ - 2022 July 09
کد خبر: ۱۴۱۷۲۵
پرونده ویژه سفر بایدن به منطقه، شماره ۳؛

رژیم صهیونیستی؛ نیروی نیابتی غرب در منطقه

در آستانه سفر جو بایدن به غرب آسیا به نظر می‌آید واشنگتن به عنوان رهبر جهان غرب به دنبال معماری جدید در نظم منطقه است. در این نظم جدید قرار است تل‌آویو به نیروی نیابتی غرب (با همکاری متحدان عرب آمریکا) در برابر نفوذ چین، روسیه و جمهوری اسلامی ایران بدل شود. از این رو افزایش تحرکات دیپلماتیک لاپید در روزهای اخیر، به ویژه سفرش به پاریس تنها به پرونده هسته‌ای ایران یا صلح با فلسطینی‌ها ختم نمی‌شود.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ پس از فراز و فرودهای پی‌درپی در راستای جلوگیری از کاهش اعضا ائتلاف حاکم و جلوگیری از سقوط کابینه، سرانجام کابینه ائتلافی «بنت-لاپید» سقوط کرد و انحلال کنست (مجلس رژیم صهیونیستی) و حرکت به سمت انتخابات اعلام شد. در چنین شرایطی بسیاری از کارشناسان مسائل رژیم صهیونیستی بیشترین شانس را برای به قدرت رسیدن اپوزیسیون، به رهبری بنیامین نتانیاهو پیش بینی می‌کنند.


این در حالی است که در حوزه سیاست خارجی رژیم صهیونیستی تحولات مهمی همچون سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به سرزمین‌های اشغالی، عادی سازی روابط یا انعقاد پیمان امنیتی با ریاض و تشدید ضرباهنگ مذاکرات بازگشت آمریکا به برجام در جریان است. در چنین شرایطی یئیر لاپید، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در مقام نخست وزیر موقت سعی دارد با افزایش تحرکات دیپلماتیک در جبهه‌های مختلف تصویری پویا و کارآمد از خود در افکار عمومی این رژیم نشان دهد و زمینه را برای تغییر اساسی در نظرسنجی ها فراهم آورد. در راستای این تحولات لاپید که رهبری حزب «یش عتید» را در اختیار دارد به پاریس سفر و با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در کاخ الیزه دیدار کرد.


روز سه شنبه لاپید به پاریس رفت تا درباره توافق هسته ایران و تهدیدات حزب‌الله با امانوئل مکرون گفت‌وگو و تبادل نظر کند. در کنفرانس مشترک خبری در حالی که مکرون از حرکت به سمت طرح «دو دولتی» و مذاکره میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها حمایت می‌کرد، به دفاع از برجام نیز پرداخت و خواهان پایبندی طرفها به آن شد. لاپید نیز با بیان اختلاف نظر میان تل‌آویو و پاریس در زمینه برجام, ایران را به نقض برجام ‌و توسعه برنامه صلح آمیز خود متهم کرد. وی با بیان تحرکات پهپادی حزب الله بر فراز میدان «کاریش» و توان موشکی این گروه، در سخنانی جهت دار حزب الله را خطری علیه ثبات و حاکمیت لبنان دانست و این گروه مقاومت را به اقدام متقابل تهدید کرد.

پاریس با توجه به مواهب اقتصادی برجام، ملاحظات امنیتی اروپا در زمینه گسترش فعالیت‌های هسته‌ای در منطقه غرب آسیا و همچنین جلوگیری از تشدید بحران انرژی در قاره سبز به دنبال احیای هرچه سریع تر توافق هسته‌ای ‌است


فرانسه به عنوان یکی از اعضای اصلی و ستون سیاسی-نظامی اتحادیه اروپا به دنبال احیای نقش فرامنطقه‌ای پاریس در نقاطی است که این کشور در دوران استعمار حضور داشته و در آن مناطق دارای نفوذ تاریخی و عمق راهبردی هستند. هر چند در هنگام نگارش سایکس-پیکو قیمومیت سرزمین فلسطین به انگلستان واگذار شد، اما پاریس دارای نقشی کلیدی در تحولات حوزه «شامات» (کشورهای سوریه و لبنان) بود. بر مبنای این سابقه تاریخی، فرانسه در راستای خط مشی اتحادیه اروپا در زمینه منازعه میان فلسطین و رژیم صهیونیستی خواستار ازسرگیری گفت‌وگوها میان دو طرف، توقف شهرک‌ سازی های غیرقانونی و تقویت جریان فتح در قدس است.


علاوه بر این، پاریس با توجه به مواهب اقتصادی برجام، ملاحظات امنیتی اروپا در زمینه گسترش فعالیت‌های هسته‌ای در منطقه غرب آسیا و همچنین جلوگیری از تشدید بحران انرژی در قاره سبز به دنبال احیای هرچه سریع تر توافق هسته‌ای ‌است. بر این مبنا، فرانسه به عنوان یکی از اعضای تروییکای اروپایی سعی می‌کند با میانجی گری میان تهران و واشنگتن زمینه احیای توافق هسته ای را برخلاف میل رژیم صهیونیستی ایجاد کند.


البته این موضوع به معنای اختلاف راهبردی میان بروکسل و تل‌آویو نیست؛ غرب برنامه هسته‌ای ایران را تهدیدی وجودی برای امنیت خود می‌بیند. با وجود این، سیاست دو طرف برای مقابله با ایران متفاوت است. اروپایی‌ها معتقدند با مذاکرات دیپلماتیک و اعطای امتیازات اقتصادی به ایران می‌توانند جلوی پیشرفت برنامه هسته ای کشورمان را بگیرند، اما صهیونیست‌ها برجام را کافی نمی دانند و به دنبال پر رنگ کردن گزینه حمله نظامی به تأسیسات هسته ای ایران با مشارکت قدرت‌های فرامنطقه‌ای هستند.


پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ و آغاز کمپین «فشار حداکثری»، رژیم صهیونیستی به بازوی امنیتی این طرح برای پیشبرد جنگ اطلاعاتی و نیمه سخت علیه تهران تبدیل شد. از آن زمان تاکنون تل‌آویو نقش پر رنگی در تحرکات دیپلماتیک علیه تهران، ترور دانشمندان هسته‌ای، خرابکاری در تأسیسات هسته ای، ایجاد کارزار تبلیغاتی و خلق شبح تهدید نظامی علیه کشورمان داشته است.

افزایش تحرکات دیپلماتیک لاپید در روزهای اخیر، به ویژه سفرش به پاریس تنها به پرونده هسته‌ای ایران یا صلح با فلسطینی‌ها ختم نمی‌شود


با توجه به راهبرد رژیم صهیونسیتی برای ضربه زدن به کشورمان، سفر لاپید به پاریس در بازه زمانی کنونی را می‌توان در راستای سیاست این رژیم برای ایجاد خلل در مسیر مذاکرات رفع تحریم ها و اعمال فشارهای جدید برای کسب امتیاز در پای میز مذاکره دانست.

 

بهره سخن

در آستانه سفر جو بایدن به غرب آسیا به نظر می‌آید واشنگتن به عنوان رهبر جهان غرب به دنبال معماری جدید در نظم منطقه است. در این نظم جدید قرار است تل‌آویو به نیروی نیابتی غرب (با همکاری متحدان عرب آمریکا) در برابر نفوذ چین، روسیه و جمهوری اسلامی ایران بدل شود.

 

افزایش تحرکات دیپلماتیک لاپید در روزهای اخیر، به ویژه سفرش به پاریس تنها به پرونده هسته‌ای ایران یا صلح با فلسطینی‌ها ختم نمی‌شود. بسیاری از تحلیلگران معتقدند، غرب آسیا در شرف اتفاق مهمی است که ارتباط مستقیم با سفر بایدن به رژیم صهیونسیتی و عربستان دارد.

 

ظهور پیمان امنیت دسته جمعی با محوریت رژیم صهیونیستی که در آن خطر ایران به عنوان «تهدید مشترک» معرفی، اما در اصل به دنبال مقابله نفوذ چین است، سناریو محتملی به نظر می آید. روزهای آتی مشخص خواهد کرد این طرح دقیقاً به چه شکل طراحی و اجرا خواهد شد. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: