صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۲۳ تير ۱۴۰۱ - 2022 July 14
کد خبر: ۱۴۲۲۲۶
پرونده ویژه سفر بایدن به منطقه، شماره ۱۲؛

چشم طمع بایدن به نفت یمن

نجیبه مطهر، کارشناس سیاسی یمن با بیان اینکه تلاش آمریکا در انجام اقدامات تحریک‌آمیز در منطقه ازجمله سفر بایدن به عربستان، برهم زدن ثبات داخلی و افزایش رنج مردم یمن است، گفت: آمریکا با تحریک سعودی‌ها چشم طمع به اشغال بنادر و جزایر یمن دوخته و به دنبال در اختیار گرفتن کنترل آنجا و تسلط بر منابع نفت و گاز یمن و استخراج آن برای انتقال به بازارهای جهانی است.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ رویترز در یادداشتی مرتبط با سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به منطقه نوشت: آمریکا به دنبال رفع ممنوعیت صادرات تسلیحات کشنده به عربستان است. با وجود این، واشنگتن شرطی برای این رفع ممنوعیت دارد و آن پایان جنگ در یمن است. پیش از سفر بایدن به عربستان سه منبع گفتند، مقام های ارشد سعودی در نشست‎های مکرر به همتایان آمریکایی خود فشار آورده‌اند تا سیاست فروش تسلیحات به شریک اصلی خود را در خلیج فارس لغو کنند.

 
دو منبع نیز گفتند، مذاکرات داخلی آمریکا غیررسمی و در مراحل اولیه است و هیچ تصمیم قریب الوقوعی وجود ندارد، به طوری که یک مقام آمریکایی گفت، در حال حاضر هیچ بحثی درباره سلاح های تهاجمی با سعودی ها در جریان نیست.

 
در حالی که بایدن برای سفر حساس دیپلماتیک به عربستان آماده می شود، نشانه‎ ها خبر می ‎دهند به دنبال ازسرگیری روابط تیره شده با عربستان است؛ به ویژه زمانی که غرب از نظر انرژی در مضیقه است. نمایندگان کنگره می گویند، در داخل آمریکا هر اقدامی برای لغو محدودیت های فروش تسلیحات تهاجمی مطمئناً مخالفت کنگره را به همراه خواهد داشت، ازجمله از سوی دموکراتها و جمهوری خواهان مخالف بایدن که از منتقدان سرسخت عربستان سعودی هستند.

تلاش آمریکا در انجام اقدامات تحریک‌آمیز در منطقه ازجمله سفر بایدن به عربستان برهم زدن ثبات داخلی و افزایش رنج مردم یمن و بهره‌برداری از تغییرات اقتصادی جهان در راستای منافع واشنگتن است


بایدن پس از روی کار آمدن، فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان را در حالی که این کشور برای سال های مدیدی از بزرگترین خریداران تسلیحات آمریکا بود، به دلیل قتل مردم بی گناه یمن، قتل جمال خاشقجی فعال مخالف سعودی و... محدود کرد؛ اما سیاست آمریکا درقبال ریاض پس از جنگ اوکراین و محدودیت‎های انرژی در جهان تغییر کرده است.

 


آمریکا به دنبال پمپاژ بیشتر نفت از عربستان به بازارهای جهانی است. عربستان نیز در جنگ یمن آتش بس را برای یک دوره تمدید کرد. واشنگتن در حال حاضر مایل است تا آتش بس یمن را دائمی کند تا بتواند برای فروش تسلیحات در داخل آمریکا بهانه داشته باشد.


نجیبه مطهر، کارشناس سیاسی یمن در گفت‌وگو با خبرنگار «راهبرد معاصر» درباره سفر بایدن به منطقه گفت: از اظهارنظر رئیس‌جمهور آمریکا و دست‌اندرکاران رسانه‌ای وی مشخص می‌شود آمریکا با تحمیل آتش‌بس به انصارالله یمن دو هدف را در سر می‌پروراند؛ نخست، اطمینان از تداوم انتقال نفت عربستان و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج(فارس) به بازارهای جهانی و دوم، خریدن زمان برای بازتنظیم قوای ائتلاف عربی به سرکردگی سعودی‌ها در یمن یا داخل کشورهای ائتلاف.


وی افزود: هدف اصلی آمریکا ایجاد «ناتوی عربی» و عادی‌سازی روابط اعراب با دشمن صهیونیستی برای مقابله با نیروهای نیابتی ایران در منطقه ازجمله جنبش انصارالله در یمن، حزب الله در لبنان، جنبش مقاومت اسلامی (حماس) و جهاد اسلامی در فلسطین اشغالی است.


این کارشناس سیاسی یمن درباره تأثیر سفر بایدن به منطقه بر اوضاع یمن تصریح کرد: تلاش آمریکا در انجام اقدامات تحریک‌آمیز در منطقه ازجمله سفر بایدن به عربستان برهم زدن ثبات داخلی و افزایش رنج مردم یمن و بهره‌برداری از تغییرات اقتصادی جهان در راستای منافع واشنگتن است. مزدوران سعودی با چراغ سبز آمریکا در صنعا نفوذ کرده‌اند و باعث فساد اداری شده‌اند. علاوه بر این، بحرانی که آمریکا در اوکراین رقم زده و تحریم روسیه که باعث ناامنی غذایی در جهان شده، بر عملکرد برنامه جهانی غذا تأثیر گذاشته است و شاهد قطع حمایت‌های این نهاد بین‌المللی از مردم یمن هستیم.


مطهر گفت: فساد اداری در یمن ناشی از اقدامات سوء آمریکا در منطقه عاملی است که بر شدت تنش‌های داخلی ازجمله قحطی در داخل کشور دامن زده است. این را باید گفت که مزدوران سعودی با اقدامات تحریک‌آمیز در یمن ازجمله در جنوب کشور و ایجاد گروهک‌های شورشی موجب ناآرامی های بزرگ شده‌اند که هدف اصلی آن تحت‌الشعاع قرار دادن فعالیت‌های انصارالله در راستای دفاع از مردم یمن است.

بایدن در سفر به عربستان نقشه‌ای جز اعمال فشار برای خنثی کردن فعالیت‌های انصارالله ندارد. آنها به‌دنبال طراحی توطئه‌ هستند تا انصارالله را در خیابان‌های یمن بدنام کنند


نجیبه مطهر تصریح کرد: آمریکا با تحریک سعودی‌ها چشم طمع به اشغال بنادر و جزایر یمن دوخته و به‌دنبال دراختیار گرفتن کنترل آنجا و تسلط بر منابع نفت و گاز یمن و استخراج آن برای انتقال به بازارهای جهانی است‌ تا به این وسیله کسری سوخت خود را که ناشی از تحریم های اعمال شده علیه روسیه است، جبران کند.

 


استاد علوم سیاسی دانشگاه تعز یمن با بیان توطئه‌های شوم آمریکا علیه انصارالله، عنوان کرد: بایدن در سفر به عربستان نقشه‌ای جز اعمال فشار برای خنثی کردن فعالیت‌های انصارالله ندارد. آنها به‌دنبال طراحی توطئه‌ هستند تا انصارالله را در خیابان‌های یمن بدنام کنند و در این راستا در تلاش هستند به افکار عمومی این‌گونه القا کنند که این جنبش موافق دیکته های ایران است و در مقابل، هیچ توجهی به منافع مردم یمن ندارد. اینها همه ادعاهای پوچ ائتلاف متجاوز است که اثبات دروغ بودن آن‌ها و اینکه انصارالله ابزار دست ایران نیست، کاری ندارد.


نجیبه مطهر به افشای بعد دیگری از سفر بایدن به عربستان پرداخت و گفت: رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد به سعودی‌ها تضمين دهد نخواهد گذاشت پهپادهای یمنی خاک این کشور را تهدید کند. در این راستا واشنگتن به‌دنبال فروش سامانه‌های پدافند هوایی پیشرفته به عربستان و امارات برای از نابودی پهپادها و موشک‌های متعلق به انصارالله است؛ موشک‌ها و پهپادهایی که به تهدیدی برای امنیت عربستان سعودی و امارات تبدیل شده‌اند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: