صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۲:۱۲
  • دوشنبه ۰۷ شهريور ۱۴۰۱
  • Monday 29 August 2022
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۱ - ۲۲ تير ۱۴۰۱ - 2022 July 13
کد خبر: ۱۴۲۲۸۱
عطا بهرامی، تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

امیدواری نسبت به کاهش تورم در ماه های آینده

عطا بهرامی، تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان اینکه دولت سیزدهم با راهکارهای محدودکننده منشأ پولی فعالیت‌های خوبی در راستای کاهش نرخ تورم در پیش گرفته است، گفت: با اقدامات انجام‌شده می‌توان به کاهش نرخ تورم در ماه‌های آتی امیدوار بود که البته این موضوع نیازمند دو سیاست اصلاحی توأمان در نظام ارزی و بانکی است.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در اظهاراتی گفت: ستاد اقتصادی دولت تمرکز خود را بر عوامل کوتاه مدت ایجاد تورم ازجمله تورم وارداتی که در اقتصادی ایران سرریز شده گذاشته است و امیدواریم تورم در تیرماه و نیز در ماه های آینده به صورت پلکانی کاهش یابد.


وی افزود: دولت عواملی همچون کسری بودجه را که به تورم دامن می‌زند، کنترل و مدیریت کرده و نسبت به دوره قبل موفق‌تر بوده است.
 
عطا بهرامی، تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت و گو با «راهبرد معاصر» درباره کاهش نرخ تورم در ماه های آتی و وعده داده شده از سوی دولت در این زمینه گفت: تورم منشاء پولی دارد و پول بدکیفیت باعث تورم می‌شود، زیرا نظام بانکی چنین پولی خلق می‌کند. در مقطع کنونی چند پارامتر با تأثیر کوتاه مدت مانند نوسانات شدید ارزی و انتظارات تورم مزید بر علت شده است.

دولت عواملی همچون کسری بودجه را که به تورم دامن می‌زند، کنترل و مدیریت کرده و نسبت به دوره قبل موفق‌تر بوده است


وی افزود: به نظر می آید دولت با راهکارهای محدودکننده منشاء پولی فعالیت های خوبی در راستای کاهش نرخ تورم در پیش گرفته است و می توان به کاهش نرخ تورم در ماه های آتی امیدوار بود.


این تحلیلگر مسائل اقتصادی عنوان کرد: دولت از سال گذشته از واردکنندگان تعهد گرفت وارداتشان را با ارز 4 هزار و 200 تومانی حساب کند، اما هر زمان تفاوت‌ قیمت را مطالبه کرد باید بلافاصله قیمت نیمایی اعمال شود. به عنوان نمونه، فروشنده ای که کالای خود را فروردین ماه وارد کرده، تعهد داده است اگر دولت بلافاصله درخواست کند باید مابقی را بپردازد. با توجه به این موضوع دولت نباید از نرخ نیمایی عقب نشینی و بار دیگر ارز 4 هزار و 200 تومانی را احیا کند.


بهرامی چنین اقدامی را اشتباه خواند و گفت: این اقدام به کاهش درآمد دولت منجر می شود، ضمن اینکه تورم وارداتی و تورم اقتصاد ایران کاهش نمی یابد، زیرا تورم پیش خور شده است.

 
عطا بهرامی افزود: اگر دولت نظام تک نرخی ارز را به سرعت اعمال کند، افزایش نرخ ارز، انتظارات تورم و تورم وارداتی از بین می رود. درست است وارد کننده با نرخ نیمایی کالا را به داخل کشور وارد می کند، اما کالا با نرخ آزاد به فروش می رسد، لذا نرخ آزاد تعیین کننده قیمت اصلی بازار است. نرخ آزاد در نظام چندنرخی به قیمت گذاری مضاعف منجر می شود، بنابراین نظام چند نرخی باعث می شود دلار همیشه حباب داشته باشد و به سمت افزایش میل کند.

در موضوع کنترل نرخ تورم علاوه بر اصلاح نظام ارزی، اصلاح نظام بانکی موضوع بسیار مهمی است تا شاهد خلق 4 هزار میلیارد تومان به صورت روزانه  در نظام بانکی کشور به عنوان عامل مهمی در افزایش نرخ تورم نباشیم


این تحلیلگر مسائل اقتصادی تصریح کرد: حاشیه سود کسانی که دلار با نرخ نیما می آورند نسبت به بازار آزاد به نفع آنهاست و به این دلیل سود بیشتری کسب می کنند. با توجه به این موضوع تمرکز دولت روی اصلاح نظام بانکی و بودجه با کسری کمتر بهترین کار است. معتقدم تمرکز بر نرخ نیمایی و نرخ ارز ترجیحی اتلاف وقت است، لذا دولت نباید بار دیگر به قیمت ارز 4 هزار و 200 تومانی برگردد، بلکه باید بازار کنترل شده با نظام تک نرخی ارز را جزو مهم‌ترین اصلاحات اقتصادی خود قرار دهد.

 
بهرامی اثرات حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز بر کاهش نرخ تورم را توضیح داد و گفت: وقتی نرخ ارز در نوسان باشد، ذهنیت تورمی آشفته بر اقتصاد حاکم می شود و انتظار افزایش قیمت می رود، به همین دلیل دولت هرچقدر برای کاهش نرخ تورم تلاش کند، موفق نمی شود. کاهش نرخ تورم وابسته به حذف نظام چند نرخی ارز است. همچنین در موضوع کنترل نرخ تورم علاوه بر اصلاح نظام ارزی، اصلاح نظام بانکی موضوع بسیار مهمی است تا شاهد خلق 4 هزار میلیارد تومان به صورت روزانه  در نظام بانکی کشور به عنوان عامل مهمی در افزایش نرخ تورم نباشیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: