صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۵:۵۵
  • پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
  • Thursday 18 August 2022
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - 2022 August 11
کد خبر: ۱۴۶۲۹۹
«راهبرد معاصر» روند هفته گذشته بازار سرمایه را بررسی و تحلیل می‌کند؛

آغاز پرقدرت، پایان بی رمق

هفته‌ای که گذشت بازار سرمایه ابتدا به اخبار مثبت بهره بین بانکی واکنش مثبت نشان داد، اما آخر هفته به بهانه برجام باز هم نوسانی و ریزشی شد تا نشان دهد بازار سرمایه این روزها به دنبال بهانه برای اصلاح و نوسان است تا بهانه برای صعود.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ در هفته ای که گذشت احتمال صعود و نوسان مثبت شاخص کل داده می شد، اما این نوسان مثبت کم قدرت بود و شاخص کل در مدت زمان هفتگی بعد از یک کندل پین بار، یک کندل بسیار کم قدرت مایل به صعود ساخت. طبق تصویر زیر آخرین کندل هفتگی در آستانه مقاومت خط روند، نزولی قرار دارد و باید دید می تواند این روند نزولی چندین هفته ای را بشکند یا خیر؟


اگر مقاومت چندین هفته ای روند نزولی شکسته شود، شاهد رشد بیش از 10 درصدی در شاخص کل خواهیم بود.

 

بازارها به استقبال برجام رفتند؟


در هفته گذشته اخباری از نهایی شدن بازگشت آمریکا به برجام به وسیله برخی از مقام های اروپایی و رسانه های وابسته پیچید، اما منابع رسمی کشور تأکید کردند، آنچه موجب نهایی نشدن متن توافق شده رفتار غیر صادقانه غربی‌ها و تلاش برای استفاده از ابزارهای فرامذاکراتی برای زیر فشار قرار دادن ایران بوده است. مقام های ایرانی در پایان آخرین دور مذاکرات رفع تحریم ها تأکید کردند در برخی موضوعات پیشرفت‌های نسبی به دست آمده است، اما معنی این اظهارات به طور قطع دستیابی طرفها به متن نهایی توافق نیست.


شاخص کل بورس چهارشنبه با زمزمه های دوباره برجام نوسانی شده و 3 هزار و 470 واحد ریزش خفیفی داشت، سهم ها تمایل به ریزش سنگین ندارند اما برای رشد نیز تمایل جدی ندارند.


نرخ ارز نیز در بازار آزاد با ریزش قیمت مواجه شده و به 31 هزار و 190 تومان رسید. ایده ای در بازار وجود دارد که می گوید بازارها همیشه هوشمند حرکت می کنند. باید دید این بار این ایده نسبت به مذاکرات رفع تحریم ها درست بوده یا صرفاً نوسان در بازارها با اخبار برجام انجام شده است.

 

وضعیت شاخص های بازار سرمایه

معاملات

ارزش معاملات خرد عدد 2 هزار و 122 میلیارد تومان را به ثبت رسانده که نسبت به میانگین هفتگی 17 درصد و نسبت به میانگین ماهانه 22 درصد کاهش داشته است.


در هفته گذشته برآیند معاملات در بازار سهام خروج نقدینگی حقیقی (فروش حقیقی به حقوقی) به ارزش 583 میلیارد تومان را نشان می‌دهد. امروز نیز روند خروج نقدینگی حقیقی برای دومین روز متوالی با ثبت رقم 219 میلیارد تومان همچنان ادامه دارد. این درحالی است که در هفته گذشته از شدت خروج نسبت به میانگین ماهانه کاسته شده است.


برآیند معاملات صندوق‌های درآمد ثابت نیز در هفته گذشته حاکی از 553 میلیارد تومان ورود نقدینگی حقیقی به این صندوق‌هاست. امروز نیز با ورود 280 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی  به صندوق‌های درآمد ثابت، دریافت سود ثابت همچنان مورد استقبال حقیقی‌ها قرار دارد. در هفته گذشته شیب ورود به این صندوق‌ها هم نسبت به میانگین ماهانه در حال افزایش است.

 
ارزش صف‌های خرید 121 میلیارد تومان و نسبت به میانگین هفتگی 9 میلیارد تومان افزایش داشته است. علاوه بر این، ارزش صف‌های فروش با کاهش 11 میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی، در محدوده 108 میلیارد تومان قرار دارد.

 

پیشران‌های بازار

بیشترین ارزش معاملات را گروه خودرویی با ثبت رقم 310 میلیارد تومان (1 برابر میانگین هفتگی) به خود اختصاص داده است. پس از آن گروه‌های فلزات اساسی با ارزش معاملات 217 میلیارد تومان (1.2 برابر میانگین هفتگی) و شیمیایی با ارزش معاملات 188 میلیارد تومان (0.8 برابر میانگین هفتگی) قرار دارند.

 

گروه ماشین آلات برقی با ارزش معاملات 20 میلیارد تومان (1.7 برابر میانگین هفتگی) بیشترین ارزش معاملات را نسب به میانگین هفتگی داشته است. پس از آن گروه زغال سنگ با ارزش معاملات 4 میلیارد تومان (1.7 برابر میانگین هفتگی) و گروه بیمه با ارزش معاملات 49 میلیارد تومان (1.5 برابر میانگین هفتگی) قرار دارند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: