صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۰:۵۰
  • سه‌شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱
  • Tuesday 08 November 2022
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۳ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - 2022 August 14
کد خبر: ۱۴۶۵۸۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
«راهبرد معاصر» بررسی می‌کند؛

رمزگشایی از اتهام‌پراکنی آمریکا علیه ایران

بازی با مهره‌های سوخته برای آغاز موج جدید ایران هراسی اقدامی قابل تأمل در آستانه به نتیجه رسیدن مذاکرات رفع تحریم‌هاست. شاید آمریکا قصد دارد این سیگنال را به تهران ارسال کند که در صورت تن ندادن ایران به خواسته‌های نامشروع این کشور در مذاکرات هسته‌ای، واشنگتن به سمت آماده‌سازی افکار عمومی این کشور برای اقدام سخت علیه دولت-ملت ایران حرکت خواهد کرد.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ در حالی رسانه های غربی همچون رویترز از پذیرش متن پیشنهادی اروپا از سوی ایران خبر می‌دهند (هرچند مقام های ایرانی این خبر را تأیید نکرده اند) ناگهان فضای رسانه‌ای آمریکا با هدف حساس کردن افکار عمومی این کشور و جامعه جهانی با برچسب «حمایت از تروریسم»، اتهام زنی علیه تهران را آغاز می‌کنند.


تلاش برای ربودن یا ترور جان بولتون، مایک پمپئو و مسیح علی نژاد خط خبری است که به نظر می‌آید با اهدافی خطرناک علیه ایران مطرح می‌شوند. این در حالی است که این خط خبری به صورت موازی در سرزمین‌های اشغالی نیز دنبال می‌شود و رسانه‌های این رژیم از خودکشی زنی صهیونیست که مظنون به جاسوسی برای ایران است، خبر می‌دهند. سؤال محوری این است چرا آمریکایی ها دقیقاً زمانی که مذاکرات هسته‌ای به سمت بازگشت به تعهدات پیش می‌رود، اقدام به ایجاد جنگ روانی و اتهام زنی علیه تهران می‌کنند؟

به نظر می‌آید واشنگتن هر از چندگاهی برای افزایش اعتبار و توجه رسانه‌ها به مسیح علی نژاد از خبر برنامه‌ریزی برای ترور وی به عنوان تبلیغات رسانه‌ای استفاده و سعی می کند تا وی را به عنوان «قهرمان» و «شخص مظلوم» در افکار عمومی ایران جا بزند


آغاز عملیات روانی علیه تهران در اواخر ماه ژوئیه آغاز شد. دادگاه فدرال منهتن در اطلاعیه‌ای اعلام کرد فردی آذربایجانی‌تبار به نام خالد مهدی‌اف با حضور در اطراف خانه مسیح‌ علی نژاد شهروند ایرانی الاصل آمریکا متهم به برنامه‌ریزی برای ترور این فعال ضد ایرانی شد. این داستان تکراری سال گذشته نیز به صورت دیگر تکرار شده بود. دادستانی آمریکا در آن زمان اعلام کرد چهار نفر از عوامل وابسته به ایران که برای ربودن علی نژاد برنامه‌ریزی می‌کردند، به وسیله مأموران امنیتی این کشور دستگیر شدند.


به نظر می‌آید واشنگتن هر از چندگاهی برای افزایش اعتبار و توجه رسانه‌ها به مسیح علی نژاد از خبر برنامه‌ریزی برای ترور وی به عنوان تبلیغات رسانه‌ای استفاده و سعی می کند تا وی را به عنوان «قهرمان» و «شخص مظلوم» در افکار عمومی ایران جا بزند. این در حالی است که وی به دلیل اظهارات متعددی که در اتاق‌های فکر، رسانه‌ها و در میان دولتمردان آمریکایی در دفاع از تحریم ملت ایران و توهین به مقدسات دینی بیان داشته شخصی منفور نزد بیشتر ایرانیان است.


با اعلام خبر تلاش برای انتقام از عوامل دخیل در ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیات رسانه‌ای آمریکا وارد مرحله جدیدی شد. چهارشنبه 10 آگوست وزارت دادگستری آمریکا به صدور بیانیه‌ای مدعی شد شخصی به نام «شهرام پورصفی» قصد داشت با هدف انتقام شهادت سردار سلیمانی، جان بولتون از چهره‌های وابسته به نئوکان‌ها را ترور کند. در ادامه این بیانیه ادعا شده است، این فرد ایرانی در اکتبر سال گذشته با پرداخت 300 هزار دلار به برخی افراد در آمریکا از آنها برای پیاده کردن نقشه ترور بولتون در واشنگتن یا مریلند کمک خواسته است. پس از انتشار این خبر، بولتون در اظهاراتی مدعی شد، شکی نیست توطئه‌های دیگری نیز وجود دارد که تنها مقام های پیشین آمریکا را هدف قرار نمی‌دهد و غیرنظامیان بی‌گناه آمریکایی نیز در خطر هستند.


بلا‌فاصله پس از اعلام این خبر، پایگاه آکسیوس در گزارشی مدعی شد وزارت دادگستری آمریکا به مایک پمپئو اعلام کرده است وی هدف دوم ترور بود. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به خبرپراکنی‌های آمریکا، با رد این اتهامات مجموع ادعاهای مطرح شده را در امتداد پروژه ایران هراسی و داستان سرایی بدون ارائه مدارک معتبر و مستندات لازم دانست. همزمان با بازتاب رسانه‌ای خبر برنامه‌‍ریزی ایران برای ترور جان بولتون و مایک پمپئو، پایگاه خبری کان رژیم صهیونیستی اعلام کرد، فردی که به ظن جاسوسی برای ایران بازداشت بود، خودکشی کرده است. این رسانه صهیونیستی با بیان نافرجام بودن خودکشی، وضعیت زن صهیونیست را وخیم اعلام کرد.


مخاطب با دریافت سریالی این اخبار به این نتیجه می‌رسد به احتمال زیاد آمریکا به دنبال پیاده‌سازی نقشه‌ای خطرناک علیه ایران است. یکی از شگردهای سنتی ساکنان کاخ سفید برای توجیه عملیات نظامی، ترور اشخاص یا اعمال فشارهای جدید علیه کشورهای غیرهمسو، عملیات رسانه‌ای و روانی گسترده برای آماده کردن افکار عمومی است. به عنوان نمونه آمریکا پیش از حمله به عراق، اقدام به عملیات رسانه‌ای گسترده در زمینه بازتاب نقض حقوق بشر در عراق و تولید سلاح کشتار جمعی در این کشور کرد. در نمونه دیگری دولت اوباما برای انجام عملیات نظامی علیه دولت سوریه، با کمک معارضان چند ملیتی از بمب‌های شیمیایی استفاده کرد تا به این وسیله افکار عمومی آمریکا و جامعه جهانی را برای حمله موشکی خود آماده کند.


در سناریوی ضعیف‌تر هدف دستگاه رسانه‌ای آمریکا از انتشار این اخبار ایجاد اهرم فشار علیه تیم مذاکره کننده و دولتمردان کشورمان است. در این سناریو واشنگتن برای فرار از ارائه تضمین‌های قوی در زمینه نقض نکردن مجدد برجام، شانه‌خالی کردن از خروج سپاه از لیست تحریمی «اف تی او» و باز نگه داشتن پرونده پادمانی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روی به بازی رسانه‌ای و جنگ روانی آورده است.

در سناریوی ضعیف‌تر هدف دستگاه رسانه‌ای آمریکا از انتشار این اخبار ایجاد اهرم فشار علیه تیم مذاکره کننده و دولتمردان کشورمان است


روی دیگر اقدامات آمریکا را می‌توان در طرح مشترک این کشور با رژیم صهیونیستی برای پرونده ‌سازی حقوقی علیه ایران دانست. طبق این طرح، آمریکا با کمک لابی صهیونیست‌ها در سراسر جهان قصد دارند با توسل به بهانه‌های واهی همچون تروریسم یا حقوق بشر اجازه هیچ گونه ارتباط خارجی با ایران در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی، فرهنگی و حتی ورزشی ندهد. به عنوان نمونه، آمریکا با استناد به رژیم تحریمی یکجانبه و غیرقانونی از متحدان خود در سراسر جهان می‌خواهد با صادرات انرژی از سوی تهران مقابله کنند. یکی از آخرین نمونه‌های اجرای این سیاست را می‌توان توقیف نفت‌کش ایرانی به وسیله دولت یونان دانست. آتن با استناد به تحریم‌های آمریکا دزدی دریایی خود را توجیه کرد و به دنبال انتقال نفت‌کش و محموله آن به آمریکا بود، اما با اقدام متقابل و درست نیروهای ایرانی در آب‌های خلیج فارس برنامه‌ آنها با بن بست مواجه شد.

 

بهره سخن

بازی با مهره‌های سوخته برای آغاز موج جدید ایران هراسی اقدامی قابل تأمل در آستانه به نتیجه رسیدن مذاکرات رفع تحریمهاست. شاید آمریکا قصد دارد این سیگنال را به تهران ارسال کند که در صورت تن ندادن ایران به خواسته‌های نامشروع این کشور در مذاکرات هسته ای، واشنگتن به سمت آماده‌سازی افکار عمومی این کشور برای اقدام سخت علیه دولت-ملت ایران حرکت خواهد کرد. در چنین شرایطی لازم است تا دستگاه سیاست خارجی کشورمان علاوه بر رد قوی اتهامات آمریکا، با استناد به دروغ پراکنی‌های واشنگتن به وسیله اقدام حقوقی در محاکم بین‌المللی زمینه لازم را برای اقدام متقابل در برابر دولت آمریکا فراهم آورد. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهدی
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
احسنت عالی بود مثل همیشه