صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۵۷ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - 2022 August 20
کد خبر: ۱۴۷۶۱۴
یادداشت اختصاصی بشیر اسماعیلی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی؛

صحنه سیاسی آینده آمریکا بدون ترامپ

دموکراسی از منظر آمریکا در حال حاضر نوعی از دولت است که منافع سرمایه‌داری را در داخل و خارج از آمریکا تضمین کند و درصدد ایجاد تحولی بنیادین نباشد؛ در این برداشت تقلیل‌گرا از دموکراسی حتی سرمایه سالارانی مانند ترامپ که قاعده رایج بازی را بر هم می‌زنند در عمل جایگاهی در آینده سیاسی آمریکا نخواهند داشت.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ به نظر نمی‌آید دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا سرمایه‌داری که از منهتن نیویورک به کاخ سفید در واشنگتن رفت و پس از یک دوره، ریاست جمهوری را واگذار کرد قصد داشته باشد به این زودی‌ها از عالم سیاست کناره بگیرد. ترامپ بعد از اینکه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از حریف دموکرات خود شکست خورد، ادعا کرد جو بایدن از هیچ نظر صلاحیت ریاست جمهوری را ندارد و در روند انتخابات تقلب شده است.

 

ترامپ بعد از مدت‌ها سکوت بالاخره در جمع حدود ۶۰۰ نفر از هوادارانش در هتلی واقع در حدود یک کیلومتری کاخ سفید در شهر واشنگتن حاضر شد و ادعا کرد در انتخابات ۲۰۲۰ نسبت به دور قبل آرای بیشتری کسب کرده بود. او گفت، «ما میلیون‌ها و میلیون‌ها رأی بیشتر آوردیم. می‌دانید چیست؟ این داستان برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت. چه شرم آور بود. اما ممکن است مجبور باشیم دوباره این کار را انجام دهیم. باید بازی خود را درست کنیم. من باید کشور خود را درست کنم».

خبر می‌رسد عربستان قریب به 2 میلیارد دلار به بنیاد جرارد کوشنر، داماد ترامپ کمک کرده است. این موضوع در کنار مرتبط بودن بعضی از اسناد به موضوعات هسته‌ای، باعث ظن عده‌ای به تلاش ترامپ برای فروش اطلاعات فوق محرمانه هسته‌ای به سعودی‌‌ها شده است

 


استقبال طرفداران ترامپ در شبکه‌های اجتماعی و کمپین ‌ها این هشدار را برای مخالفانش به دنبال داشت که در دوره بعدی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با حضور دوباره او مواجه خواهند شد. در همین راستا بود که اف‌بی‌آی با یورش به عمارت مار-آ-لاگو در ایالت فلوریدا اسناد محرمانه‌ای را که ترامپ از کاخ سفید به این اقامتگاه منتقل کرده بود، ضبط کرد.

 

 

به گفته وزارت دادگستری آمریکا، برخی از این اسناد فوق محرمانه بوده‌اند؛ اما دونالد ترامپ می‌گوید همه این اسناد از طبقه‌بندی محرمانه خارج شده و در جایی امن، نگه‌داری می‌شدند.


در همین حین خبر می‌رسد عربستان قریب به 2 میلیارد دلار به بنیاد جرارد کوشنر، داماد ترامپ کمک کرده است. این موضوع در کنار مرتبط بودن بعضی از اسناد به موضوعات هسته‌ای، باعث ظن عده‌ای به تلاش ترامپ برای فروش اطلاعات فوق محرمانه هسته‌ای به سعودی‌‌ها شده است.


کشف اسناد فوق محرمانه در ویلای ترامپ، درست در لحظاتی که او خود را برای ورود دوباره به سیاست و جنگ‌های روانی با دموکرات‌ها آماده می‌کرد، نشان داد فضای سیاسی آمریکا به هیچ وجه تحمل بازگشت وی را ندارد.


تأثیر عملیات پلیس فدرال بر افکار عمومی و انتشار خبر کشف اسناد فوق محرمانه از اقامتگاه دونالد ترامپ می‌تواند برای آینده سیاسی او تعیین‌کننده باشد. نظرسنجی مؤسسه افکارسنجی «یوگاو» نشان می‌دهد ۶۲ درصد از مردم آمریکا نگهداری اسناد طبقه‌بندی‌شده از سوی دونالد ترامپ را معضلی بسیار بزرگ یا کم و بیش مشکل‌ساز ارزیابی می‌کنند.


در عین حال با رشد ناسیونالیسم در آمریکا و ظهور راست‌گرایی افراطی، دونالد ترامپ با طرفداران سینه چاکی حمایت می‌شود که مانند یک تیم فوتبال محبوب، متعصبانه از او و افکارش دفاع می‌کنند. به نظر می‌آید افراد اصلی تأثیرگذار در واشنگتن تمام تلاش خود را با هدف فعال کردن راهکارهای قانونی برای سد راه ترامپ در مسیر بازگشت به کاخ سفید بسیج خواهند کرد. در عین حال، هر چند دموکرات‌ها با شعار حمایت از دموکراسی و مقابله با رادیکالیسم درصدد سرکوب خیزش مجدد ترامپیسم در آمریکا هستند، این موضوع نشان می دهد دموکراسی آمریکا رویه‌ای بسیار انحصارگر و مطلق گراست.

با رشد ناسیونالیسم در آمریکا و ظهور راست‌گرایی افراطی، دونالد ترامپ با طرفداران سینه چاکی حمایت می‌شود که مانند یک تیم فوتبال محبوب، متعصبانه از او و افکارش دفاع می‌کنند


سازوکار سیاسی در آمریکا به همان اندازه که مخالف پوپولیسم ترامپ است، با سوسیال دموکراسی مدنظر برنی سندرز مماشات نمی‌کند. دموکراسی از منظر آمریکا در حال حاضر نوعی از دولت است که منافع سرمایه‌داری را در داخل و خارج از آمریکا تضمین کند و درصدد ایجاد تحولی بنیادین نباشد؛ در این برداشت تقلیل‌گرا از دموکراسی حتی سرمایه سالارانی مانند ترامپ که قاعده رایج بازی را بر هم می‌زنند عملا جایگاهی در آینده سیاسی آمریکا نخواهند داشت .

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: