صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۳:۵۲ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - 2022 August 22
کد خبر: ۱۴۸۱۵۰

لاوروف:موضع روسیه درباره کوزوو بدون تغییر است

به گفته وزیر امور خارجه روسیه موضع مسکو در قبال کوزوو تغییر نکرده است و مسکو راه‌حلی را خواهد پذیرفت که مورد قبول صرب‌ها باشد.

به گزارش راهبرد معاصر سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه که این سخنان را در دیدار با «الکساندر وولین» وزیر داخلی صربستان مطرح می‌کرد، گفت: «درباره کوزوو، موضع روسیه بدون تغییر است. این موضع بارها توسط رئیس جمهور ولادیمیر پوتین تکرار شده است. ما خواستار راه حل دوجانبه، قابل قبول و معتبر میان بلگراد و پریستینا بر اساس قطعنامه 1244 شورای امنیت سازمان ملل هستیم. به طور طبیعی این موضوع در وهله نخست باید در راستای قوانین بین‌المللی بوده و مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل باشد».

وزیر امور خارجه روسیه اضافه کرد: «ما راه حلی را خواهیم پذیرفت که مورد قبول صرب‌ها باشد. ما حمایت همه جانبه خود را از دوستان صرب انجام خواهیم داد تا چنین نتیجه‌ای حاصل شود».

تنش‌ها بین صربستان و کوزوو در ماه جاری زمانی شعله‌ور شد که دولت این منطقه خودمختار گفت که صرب‌های ساکن شمال را که مورد حمایت بلگراد هستند و نهادهای کوزوو را به رسمیت نمی‌شناسند، ملزم می‌کند تا از پلاک خودروهای صادر شده در این حکومت استفاده کنند.

اوضاع پس از آنکه نخست وزیر کوزوو، با به تعویق انداختن این قانون تا یکم سپتامبر موافقت کرد، آرام شد. کوزوو در سال ۲۰۰۸، تقریبا یک دهه پس از شورش علیه دولت بلگراد، به حالت حکومت خودمختار درآمد.

با این حال، صربستان از نظر قانونی هنوز کوزوو را بخشی جدایی‌ناپذیر از خاک خود می‌داند. این کشور افزایش تنش ها و درگیری‌ها در این منطقه را رد می‌کند و کوزوو را به پایمال‌کردن حقوق اقلیت صرب‌های ساکن در آن منطقه متهم می‌کند./فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: