صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۰:۰۲
  • چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
  • Wednesday 05 April 2023
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۷ - ۰۴ شهريور ۱۴۰۱ - 2022 August 26
کد خبر: ۱۴۸۲۶۳
میثم مهرپور، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

دو اقدام موثر دولت؛ اصلاح نظام یارانه‌ای و ایجاد انضباط مالی

میثم مهرپور، کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه دولت سیزدهم در ماه‌های اولیه روی کار آمدن با شجاعت اصلاح نظام یارانه‌ای را با حذف ارز ۴ هزار و 200 تومانی آغاز کرد، گفت: اقدامی که به نظم بخشیدن بودجه به‌وسیله دولت منجر شد، توجه مناسب به درآمدهای مالیاتی بود.

 

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ آمارها کاهشی شدن رشد نقدینگی در بهار ۱۴۰۱ را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهند، به‌گونه‌ای که رئیس کل بانک مرکزی گفت: رشد نقدینگی و پایه پولی در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی بود که انضباط مالی دولت متأثر از استفاده نکردن از تنخواه گردان بانک مرکزی بسیار مؤثر بوده است.

 

سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نیز در اظهاراتی با انتقاد از رخوت حاکم بر دولت قبل در کنار تجملات و تشریفاتی که زیبنده نظام نبود، گفت: ماهانه ۱۲ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های گذشته را تسویه می‌کنیم. ریخت و پاش، تجملات و تشریفات، نداشتن انضباط مالی و در برخی موارد سوءاستفاده هایی که وجود داشت، زیبنده نظام اسلامی نبود و این شرایط، وضعیت بسیار نابسامانی در زندگی مردم به وجود آورده بود.

 

وی افزود: امروز ضرورت دارد افرادی متعهد و انقلابی در صحنه حضور داشته باشند و فداکارانه برای مردم و رفع مشکلات آن‌ها تلاش کنند.

دولت ماهانه به اندازه پنج برابر یارانه نقدی پرداختی به مردم در راستای اوراق فروشی دولت قبل هزینه پرداخت می کند

 

میثم مهرپور، کارشناس مسائل اقتصادی درباره عملکرد دولت سیزدهم در حوزه ایجاد انضباط مالی در بودجه به «راهبرد معاصر» گفت: دولت سیزدهم در بدترین شرایط به لحاظ شاخص های اقتصادی عهده‌دار این مأموریت شد، به نحوی که در پایان دولت دوازدهم شاهد تورم بالای 50 درصد، رشد اقتصادی منفی و در مجموع شرایط ناپایدار اقتصادی بودیم و در عمل هر آنچه با عنوان میراث دولت قبل به دولت سیزدهم رسید، نامناسب بود.

 

وی درباره برجام و خروج آمریکا از این توافق در دولت گذشته گفت: برجام شاخص ترین اقدام یا فعالیت دولت های یازدهم و دوازدهم بود، ولی حتی زمانی که پابرجا بود به اعتراف دولتمردان سابق عملاً تأثیری در اقتصاد ایران نداشت.   

 

این کارشناس اقتصادی با بیان حجم اوراق منتشر شده در دولت های یازدهم و دوازدهم و تعهد دولت سیزدهم برای بازپرداخت آنها تصریح کرد: دولت سیزدهم در حالی روی کار آمد که باید بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان از اوراق منتشر شده در دولت قبل را بازپرداخت کند. در حال حاضر نیز دولت ماهانه متعهد به پرداخت چیزی حدود 13 تا 15 هزار میلیارد تومان و این در حالی است که میزان یارانه پرداختی به مردم با عنوان یارانه نقدی (سال 1389) حدود 3 هزار میلیارد تومان است. یعنی دولت ماهانه به اندازه پنج برابر یارانه نقدی پرداختی به مردم در راستای اوراق فروشی دولت قبل هزینه پرداخت می کند.

 

مهرپور با تحسین دولت در اداره کشور بدون استقراض از بانک مرکزی گفت: آمارهای منتشر شده در سه ماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد دولت سیزدهم کشور را بدون استفاده از تنخواه بانک مرکزی اداره کرده است. این موضوع بدون شک اقدام مفیدی از سوی دولت است و نتیجه آن به مرور در اقتصاد مشخص خواهد شد. علاوه بر این، دولت توانسته  پایه پولی را نیز کنترل کند. همان‌طور که می‌دانید یکی از راه های کنترل پایه پولی، اصلاح ترازنامه بانک‌هاست و ترازنامه های منتشر شده بانک های دولتی نشان می دهد وضعیت نسبت به گذشته بهبود یافته است. مجموعه اقدامات اشاره شده که البته اثرات آنها به تدریج و رفته رفته مشهود می شود، نشان دهنده آن است که دولت برنامه‌ریزی مناسبی در راستای کاهش پایه پولی، کاهش حجم نقدینگی، اصلاح ترازنامه بانک‌ها و ... در دستور کار خود دارد. 

 

 

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اقدام بعدی که به نظم بخشیدن بودجه به‌وسیله دولت منجر شد، توجه مناسب به درآمدهای مالیاتی بود. مجموعه سازمان امور مالیاتی تاکنون عملکرد بسیار مناسبی داشته است، زیرا مالیات ها  از جمله درآمدهای جایگزین مهم  درآمدهای نفتی هستند. اتفاقاتی که در یک سال اخیر در کشور در حوزه مالیاتی رخ داده است نشان‌دهنده فهم صحیح و درست سازمان امور مالیاتی از چالش‌ها و مشکلات کشور است. 

 

مهرپور با بیان انجام اقدامات اساسی در حوزه مالیات ها، به اصلاح نظام یارانه ای کشور در دولت سیزدهم پرداخت و گفت: دولت با وجود اینکه می دانست حذف ارز ۴ هزار و 200 تومانی در شرایط فعلی ممکن است اقدامی محبوبیت زدا باشد، اما چون به ضرورت انجام کار واقف بود، دست به این اقدام زد که اقدامی لازم، ضروری و البته نیازمند وجود جسارت ویژه بود. 

 

وی افزود: هیچ دولتی در سال نخست حضور خود جسارت انجام اقدامات بزرگ را ندارد. با وجود این، دولت سیزدهم در ماه های اولیه روی کار آمدن خود به واسطه علم به ضرورت انجام این کار،  شجاعت و جسارت لازم را به خرج داد و اصلاح نظام یارانه ای کشور را با  حذف ارز ۴ هزار و 200 تومانی آغاز کرد که باید این مسیر تداوم یابد. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: