صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۵۲ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - 2022 September 12
کد خبر: ۱۵۰۳۰۴
علیقلی ایمانی، نایب‌رئیس بنیاد ملی گندم کاران در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

حفظ امنیت غذایی با افزایش نرخ خرید تضمینی گندم

علیقلی ایمانی، نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران اقدام دولت در زمینه افزایش نرخ خرید تضمینی گندم را مثبت ارزیابی کرد و گفت: اینگونه حمایت ها باعث می‌شود کشاورز برای افزایش بهره وری انگیزه پیدا کند و به امنیت غذایی پایدار برسیم. با افزایش بهره وری درآمد کشاورز و درآمد ملی افزایش می‌یابد.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ دولت قیمت خرید تضمینی گندم را برای سال‌ ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ در راستای حمایت از تولید و تشویق کشاورزان 13 هزار تومان اعلام کرد. طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی، به ازای هر کیلو گندم 11 هزار و ۵۰۰ تومان به اضافه یک هزار و 500 تومان یارانه کشت، کود و بذر لحاظ شده است.


بنا به اظهارات وزیر جهاد کشاورزی، این وزارتخانه یکی از اولویت‌های خود را دستیابی به خودکفایی در تولید گندم تا سه سال آینده قرار داده است و بر همین مبنا کاهش 46 درصدی قیمت کود، افزایش 1.5 میلیون تنی کشت دیم در 2.6 میلیون هکتار از اراضی کشور، اجرای کشت قراردادی گندم در مزارع دیم و آبی و پرداخت 82 هزار میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران و تخصیص تسهیلات به کشاورزان را در پیش گرفته است.

با آغاز جنگ اوکراین، برای اینکه گندم از چرخه خرید تضمینی کشور خارج نشود و انگیزه ای برای کشاورزان ایجاد شود که گندم خود را تحویل دولت بدهند، قیمت به کیلویی 10 هزار و 500 تومان رسید

 

علیقلی ایمانی، نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران در گفت و گو با «راهبرد معاصر» درباره برنامه دولت برای افزایش نرخ خرید تضمینی گندم گفت: در سال زراعی جدید در ازای فروش هر کیلو گندم 11 هزار و 500 تومان به علاوه یک هزار  و 500 تومان یارانه کشت به کشاورزان تعلق می‌گیرد که در مجموع 13 هزار تومان می‌شود.

 


وی افزود: طبق قانون، برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی چهار موضوع هزینه های تولید یک واحد متعارف، سود معقول برای کشاورزان، آخرین نرخ تورم اعلام شده به وسیله مرکز آمار (نرخ مبادله کالا درون بخش کشاورزی) و بازار جهانی و نیز نرخ واردات محصولات مشابه مانند گندم بایستی مدنظر قرار بگیرد. سپس در کمیته کارشناسی و بعد در دبیرخانه شورا و در نهایت جلسات شورا مطرح و قیمتی به عنوان خرید تضمینی گندم اعلام شود.
 

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران عنوان کرد: در سال زراعی 1400-1401 شورای قیمت گذاری قیمت گندم را 7 هزار و 500 تومان اعلام کرد که 50 درصد به قیمت گندم افزوده شد. با آغاز جنگ اوکراین، برای اینکه گندم از چرخه خرید تضمینی کشور خارج نشود و انگیزه ای برای کشاورزان ایجاد شود که گندم خود را تحویل دولت بدهند، قیمت به کیلویی 10 هزار و 500 تومان رسید و اعلام شد، اگر کشاورزی گندم را تحویل بدهد به ازای هر کیلو یک هزار تومان جایزه می‌گیرد.
 

ایمانی گفت: شورای قیمت گذاری با توجه تورم و شرایط جهانی نرخ را به 13 هزار تومان رساند، زیرا جهشی را در سال 1401 در رابطه با قیمت گندم تجربه کردیم که اگر با سال 1399-1400 مقایسه کنیم خواهیم دانست قیمت گندم در هر سال 70 درصد افزایش داشته و این رقم خوبی است، ولی با در نظر گرفتن جمیع جهات باید گفت، قیمتی که دولت انتخاب کرده مناسب است.
 

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران با بیان اینکه افزایش قیمت تنها عامل حل مشکلات نیست، تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی و کشاورزان در زمینه اصلاح روش‌های بهره برداری، توسعه مکانیزاسیون، اصلاح بذرها، آموزش بهره برداران و تأمین نقدینگی برای کشاورزی متکی به قیمت نباشند و باید به دنبال افزایش بهره وری باشند. ددر حال حاضر 6 میلیون هکتار اراضی تحت کشت گندم وجود دارد که 2 میلیون هکتار آبی و 4 میلیون دیم است.

 

وی افزود: اگر تنها 2 میلیون هکتار آبی را مدنظر قرار دهیم، با موارد ذکر شده می‌توان 10 تا 12 میلیون تن گندم در کشور تولید کرد. شرایط اقلیمی تأثیری بر تولید گندم ندارد، زیرا به طور میانگین در کشور حدود ۱۱ میلیون تن گندم نیاز داریم که ۹ میلیون آن در خبازی و دو تا 2.5 میلیون تن برای نشاسته و ماکارونی استفاده می‌شود.

 

ایمانی گفت: اگر بهره وری ایجاد شود می‌توان 4 میلیون تن دیم را برای محصولات دیگری مانند کلزا و جوی وارداتی اختصاص داد، راندمان نیز افزایش می یابد، کشاورزی برای کشاورز اقتصادی‌تر و بر تولید ملی تأثیرگذار می شود.
 

در سال جاری نیز حرکت خودکفایی را آغاز کرده ایم و وزارت جهاد کشاورزی در زمینه کود و کشت قراردادی امضا کرد که باعث شد حدود 57 درصد در تولید گندم خودکفا شویم و امیدواریم روند خود کفایی مستمر باشد

این کارشناس محصولات کشاورزی درباره افزایش ۱۳ هزار تومانی نرخ خرید تضمینی و تأثیر آن بر افزایش ضریب امنیت غذایی کشور گفت: با بررسی آمار 15 سال اخیر متوجه خواهیم شد، کشت گندم رشد چندانی نداشته است، به عنوان نمونه در یک سال کشت آبی 2 میلیون و 30 هزار هکتار و سال دیگر 1 میلیون و 900 هزار هکتار بوده یا کشت دیم ما یک سال ۴ میلیون هکتار و سال بعد  ۳ میلیون و 700 هزار هکتار بوده است؛ یعنی سطح زیر کشت تغییر چندانی نداشته اما حمایت ها باعث می‌شود کشاورز برای افزایش بهره وری انگیزه پیدا کند. قيمت خرید تضمینی گندم برای کسی مناسب است که چهار تن در هکتار گندم می‌کارد و می‌تواند چهار تن را به هفت تن برساند.
 

ایمانی ادامه داد: اگر کشاورز تلاش کند یک تن عملکرد را بالا ببرد، بهتر از این است که دولت علاوه بر ۱۳ هزار تومان، ۴ هزار تومان دیگر بیفزاید. در زمینه ماکارونی تولید کننده باید گندم را ۱۱ هزار و 500 تومان از دولت بخرد، بنابراین افزایش قیمت در کالا موجب التهاب بازار و تورم خواهد شد.
 

وی با بیان تحولات چند ساله در حوزه خودکفایی گندم عنوان کرد: در دو دوره در تولید گندم خودکفا شدیم؛ سال 1383 توانستیم به استاندارد‌های خودکفایی برسیم، اما در سال 1392 وارد کننده ۷ میلیون تن گندم شدیم. در دولت یازدهم مقام معظم رهبری بر خودکفایی گندم تأکید کردند و سال 1395 در گندم خودکفا، اما سال 1399 و 1400 بار دیگر وارد کننده گندم شدیم. در سال جاری نیز حرکت خودکفایی را آغاز کرده ایم و وزارت جهاد کشاورزی در زمینه کود و کشت قراردادی امضا کرد که باعث شد حدود 57 درصد در تولید گندم خودکفا شویم و امیدواریم روند خود کفایی مستمر باشد.

 

نظر شما