صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۹:۳۹
  • چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۱
  • Wednesday 05 October 2022
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۴ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۱ - 2022 September 15
کد خبر: ۱۵۰۷۷۳

واکنش کاردار سفارت ایران در لندن به بیانیه ۳ کشور اروپایی در آژانس

کاردار سفارت ایران در لندن بیانیه ۳ کشور اروپایی در نشست شورای حکام آژانس را غیرسازنده و شرم آور توصیف کرد و این‌گونه اقدامات را تخریب کننده مسیر دستیابی به نقطه پایان توافق در وین خواند.

به گزارش راهبرد معاصر، «سیدمهدی حسینی متین» کاردار جمهوری اسلامی ایران در لندن در واکنش به بیانیه سه کشور اروپایی در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توئیتر نوشت: در حالی که همچنان اقدامات تروریستی و تحریم‌های آمریکا و اسرائیل علیه ایران ادامه دارد و با شکست اخیر در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، کشورهای آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه بانی بیانیه‌ای غیرسازنده و شرم آور علیه اقدامات قانونی جبرانی جمهوری اسلامی ایران شدند.

 

وی افزود: این گونه اقدامات ریاکارانه، با حصول توافقی که با حسن نیت مورد مذاکره قرار گرفت در تناقض است و چشم انداز دستیابی به نقطه پایان در مذاکرات (برای رفع تحریم‌ها در وین) را تخریب می‌کند.

 

 در جلسه عصر دیروز (چهارشنبه) آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۵۶ کشور که ۲۳ طرف آن عضو شورای حکام آژانس بودند بیانیه‌ای علیه ایران صادر کرده و تهران را به عدم همکاری با نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متهم کردند. این بیانیه توسط آمریکا و سه کشور اروپایی پیشنهاد شده و ایران را به عدم همکاری در موضوعات پادمانی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم می‌کند. بیانیه مورد نظر توسط نماینده آلمان قرائت شد.

در همین زمینه نیز محسن نذیری اصل سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اظهاراتی نسبت به رویه غلط آمریکا و ۳ کشور اروپایی هشدار داد و گفت: مایه تاسف است که اتحادیه اروپا به عمد مسیر اشتباه را برای منحرف کردن توجهات از مشکل واقعی که همان خروج آمریکا از برجام است، انتخاب کرد. (اینجا بخوانید)

 

 پس از آنکه «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیشنهادی را روی میز مذاکرات رفع تحریم‌ها گذاشت و متعاقب آن شهر وین از روز پنجشنبه ۱۳ مرداد تا ۱۷ مرداد ماه باز هم میزبان مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا با واسطه «انریکه مورا» بود، طرح‌هایی از سوی معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره برخی موضوعات باقی‌مانده به طرف‌ها در این دور از مذاکرات ارائه و مقرر شد هیأت‌ها پاسخ‌های خود را به هماهنگ کننده اعلام کنند. در نهایت این پاسخ ۲۴ مرداد ماه به اروپا ارائه شد، اما آمریکا در ارائه پاسخ تعلل ورزید. چهارشنبه دوم شهریور ماه «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه از دریافت پاسخ دولت آمریکا به نظرات جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل موضوعات باقیمانده در مذاکرات رفع تحریم از طریق هماهنگ کننده اروپایی گفت‌وگوها خبر داد و گفت که بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ کننده اعلام خواهد کرد. ۹ روز بعد در ساعات پایانی پنجشنبه ۱۰ شهریور ماه پاسخ‌های ایران بعد از ارزیابی در سطوح مختلف تدوین و به مورا تحویل داده شد که هنوز آنگونه که کنعانی گفته آمریکایی‌ها پاسخی نداده‌اند./ فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: