صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۶:۱۹
  • سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
  • Tuesday 20 June 2023
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۳ - ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - 2022 September 21
کد خبر: ۱۵۰۹۵۶
گزارش خبرگزاری «‌آناتولی»؛

ایران می‌تواند اروپا را از بحران انرژی نجات دهد؟

ایران برای صادرات نفت از ظرفیت قابل توجهی برخوردار است و بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی می‌تواند قیمت نفت را کاهش دهد. برخلاف نفت، گاز آن‌قدر کالای جهانی نیست و حمل‌ونقل گاز دشوارتر است. گرچه امکان تبدیل گاز به گاز طبیعی مایع وجود دارد، اما پیشنهادی گران‌قیمت و سرمایه‌گذاری پرهزینه‌ای است.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ به دلیل جنگ اوکراین، روسیه از فروش عمده گاز به اروپا خودداری و ایران نیز زیر تحریم های اقتصادی آمریکا بر این تأکید کرده است اگر توافق هسته ای احیا شود، می تواند جایگزین خوبی برای انرژی اروپا باشد. دوشنبه گذشته ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در اظهاراتی گفت: در صورت موفقیت مذاکرات هسته ای و لغو تحریم ها، تهران می تواند بخش بزرگی از انرژی مورد نیاز اروپا را تأمین کند. این اظهارات در حالی بیان می شود که در آستانه زمستان سرد به ویژه با قطع خط لوله گاز نورد استریم ۱، اروپا به سمت بحران انرژی گام برمی دارد.

برخی دولت های اتحادیه اروپا از ایران تقاضای نفت و گاز طبیعی کرده اند، اما جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هراس دارد دشمنان و متحدانش وی را ضعیف توصیف کنند


یک روز پس از این اظهارات، جواد اوجی وزیر نفت ایران در حاشیه سی و دومین نشست وزیران اوپک در جمع خبرنگاران گفت: تهران آماده تأمین نفت و تقویت امنیت انرژی در جهان است. به دنبال بحران انرژی اروپا در آستانه زمستان سرد ، تأمین منابع انرژی ازجمله نفت، گاز و فرآورده های نفتی اهمیت بیشتری یافته است. روسیه تا همین اواخر به بخش عمده ای از واردات نفت خام، گاز طبیعی و سوخت های فسیلی جامد اروپا کمک می کرد. جنگ اوکراین که اکنون در هفتمین ماه خود قرار دارد، این همکاری را مختل کرد.


احسان هدایتی، کارشناس ارشد مسائل انرژی نیز عنوان کرد: جنگ شدید در اوکراین، بحران انرژی و اقتصادی در اروپا را تشدید کرده و سیاست انرژی روسیه و اروپا را با تغییر و تحول همراه ساخته است. این موضوع دریچه ای برای ایران باز کرد تا بگوید می تواند انرژی اروپا را تأمین کند. البته گازرسانی به کشورهای اروپایی برای گذر از زمستان سخت «گفتنش آسان‌تر از انجام دادنش» است.


سید محمد مرندی، مشاور ارشد و سخنگوی تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در هفته های اخیر بارها موضوع بحران انرژی در اروپا را مطرح کرد و آن را به مذاکرات هسته ای مرتبط دانسته است. مرندی سوم سپتامبر در مجموعه ای از توئیت هایش نوشت: آمریکا در زمان باراک اوباما، رئیس جمهور اسبق این کشور سیستماتیک توافق هسته ای را نقض کرد و در زمان دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق خود فشار حداکثری را علیه شهروندان بی گناه ایران اعمال کرد. زمستان در راه است و اتحادیه اروپا با بحران انرژی مواجه است و ایران می تواند به حل این بحران کمک کند.


وی افزود: برخی دولت های اتحادیه اروپا از ایران تقاضای نفت و گاز طبیعی کرده اند، اما جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هراس دارد دشمنان و متحدانش وی را ضعیف توصیف کنند. کارشناسان بر این باورند ایران در زمینه گاز نمی تواند کمکی به اروپا دهد، زیرا از سویی برای مصرف داخلی به آن نیاز دارد و از سوی دیگر فاقد خط لوله انتقال گاز است.


علی احمدی، کارشناس ارشد ژئواکونومیک و عضو مرکز سیاست امنیتی ژنو گفت: ایران برای صادرات نفت از ظرفیت قابل توجهی برخوردار است و بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی می تواند قیمت نفت را کاهش دهد. برخلاف نفت، گاز آن قدر کالای جهانی نیست و حمل و نقل گاز دشوارتر است. گرچه امکان تبدیل گاز به گاز طبیعی مایع وجود دارد، اما این پیشنهادی گران قیمت و سرمایه گذاری پرهزینه ای است. در حال حاضر ایران از زیرساخت های مورد نیاز برای صادرات گاز قابل توجه به اروپا برخوردار نیست.


نرسی قربان، کارشناس ارشد و تحلیلگر مسائل اقتصادی عنوان کرد: ایران به عنوان مالک عمده ذخایر گاز می تواند تا حدی گاز اروپا را تأمین کند، اما در صورتی که قیمت گاز برای مدت نسبتاً طولانی بالا بماند، چنین صادراتی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است.

ایران به عنوان مالک عمده ذخایر گاز می تواند تا حدی گاز اروپا را تأمین کند، اما در صورتی که قیمت گاز برای مدت نسبتاً طولانی بالا بماند، چنین صادراتی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است


وی افزود: حتی اگر چنین صادراتی به اندازه کافی سودآور باشد، ساخت خط لوله انتقال گاز ایران به اروپا پنج تا ۶ سال طول می کشد و برای تکمیل به میلیاردها دلار سرمایه گذاری نیاز دارد. ایران با توجه به تنش های گسترده در روابط با غرب نمی تواند چنین قراردادهای بلندمدتی را با کشورهای اروپایی امضا کند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: