صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۱:۰۴
  • پنجشنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۲
  • Thursday 27 July 2023
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۰ - ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - 2022 September 24
کد خبر: ۱۵۱۸۱۱
عباس نصیری فرد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

سیاست نبوی و لزوم رفع شبهات جوانان در زمینه حجاب

عباس نصیری فرد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان برخی شبهات امروزی در فضای مجازی به‌ویژه شبهه اجباری نبودن حجاب در زمان پیامبر (ص) و برخورد سلبی با افراد بی‌حجاب، گفت: در زمینه لزوم داشتن حجاب تردیدی نداریم، نکته ای که وجود دارد این است در زمان پیامبر(ص) احکام حجاب مرحله به مرحله بیان می شد.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ پیامبر مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) ۲۸ صفر سال یازدهم هجری قمری بعد از ۲۳ سال پیامبری و رهبری جامعه اسلامی رحلت کردند؛ پیامبری که آخرین فرستاده خداوند در زمین، خاتم اوصیا بود و توانست تحولات بسیاری در عرصه حکومت و مدیریت در سراسر گیتی سبب شود؛ چنانچه امروز مسلمانان در شرق و غرب عالم گسترده اند، مسلمانانی که پیرو اسلام هستند.

 

بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) جامعه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مسلمانان به دلیل ظهور حکامی که حق ولایت و رهبری جانشین بر حق پیامبر، حضرت علی(ع) را زیر پا گذاشتند دچار تغییر و تحولات بسیاری شد و برخی شبهات با ظهور فرقه های مختلف به وجود آمد.

 

حجت الاسلام عباس نصیری فرد، پژوهشگر تاریخ تمدن اسلامی در گفت و گو با «راهبرد معاصر» گفت: خط و منش پیامبر اسلام (ص) بر مبنای دین بود و به دلیل اینکه در اجرای امورات حکومتی از آموزه های دینی استفاده می کردند، با استقبال مردم مواجه شدند، زیرا دین برخلاف فطرت بشری نیست، بلکه امری فطری و مورد قبول انسان هاست.

اوایل انقلاب اسلامی خیلی‌ها به مبانی انقلاب و جمهوری اسلامی که برگرفته از مکتب اهل بیت و پیامبر(ص)  بود شبهه داشتند و بزرگانی مانند شهید مطهری و … به آنها پاسخ می دادند 

وی افزود: بعد از رحلت پیامبر (ص) شاهد انحرافاتی هستیم، یعنی حکومت اسلامی مبتنی بر آموزه های دینی به حکومت مبتنی بر افکار و اندیشه های گروه‌ها و نحله های فکری و اجتماعی یا مبتنی بر تفکرات اشخاص تبدیل شده بود و زمینه به وجود آمدن بسیاری از روش‌های استبدادی حکومتی مانند روی کار آمدن بنی امیه و بنی عباس فراهم شد.

 

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان برخی شبهات بعد از رحلت پیامبر(ص)، در عصر کنونی و نحوه مواجهه با آنها تأکید کرد: شبهات دوگونه است؛ برخی به حکومت و مبانی حکومتداری مربوط می شود و کسانی که آگاهی و شناخت از دین ندارند این شبهات را نسبت به دین و اسلام مطرح می کنند که بایدبه  این شبهات پاسخ داده شود. اوایل انقلاب اسلامی همین روند بود و خیلی‌ها به مبانی انقلاب و جمهوری اسلامی که برگرفته از مکتب اهل بیت و پیامبر(ص)  بود شبهه داشتند و بزرگانی مانند شهید مطهری، آیت‌الله مصباح، شهید بهشتی و … به آنها پاسخ می دادند و حتی جلسات مناظره در دانشگاه‌ها و صدا و سیما برگزار می کردند.
 

نصیری فرد عنوان کرد: بخشی از شبهات از سر ناآگاهی و نشناختن مبانی دینی و اسلامی است که باید منطقی و مستدل پاسخ داده شود تا آگاهی در جامعه نسبت به دین اسلام و اهل بیت (علیهم السلام) ایجاد شود. هر چه در این زمینه آگاهی ببخشیم علاقه مردم به دین خیلی مؤثرتر خواهد بود.
 
وی ادامه داد: بخش دیگر شبهاتی که مطرح می شود، به عملکرد مسئولان و کارگزاران برمی گردد، لذا شبهه به عملکرد مسئولان و کارگزاران حکومت اسلامی را باید از شبهه قبلی جدا کنیم. نباید توجیه یا دفاع کنیم، در خیلی مواقع عملکرد اگر غلط بود باید بپذیریم که در آن بخش اشتباه کردیم و عملکرد مسئولان نادرست بوده است.
 
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: همان گونه که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم در تحلیل عملکرد  ۴۰ ساله  انقلاب اسلامی  به صراحت می فرمایند، در برخی موارد اشتباه کردیم. رهبر انقلاب اسلامی در بعضی سخنرانی‌هایشان می فرمایند نباید روی اشتباهاتی از نوع رفتار مسئولان و کارگزاران ایجاد شبهه کرد، تعصب داشت و حتی باید پذیرفت فلان مسئول و کارگزار اشتباه کرده است.

 
وی تأکید کرد: در زمینه شبهه درباره مسائل دینی باید آگاهی بخشی کرد، زیرا  شبهه به مبانی دین از روی جهل نسبت به آن مبانی است؛ در غیر این صورت  آن مبانی به نفع مردم است. اما در زمینه ایجاد شبهه در مردم به دلیل عملکرد مسئولان که چرا عدالت از بین می رود و فاصله طبقاتی ایجاد می شود، نباید انقلاب اسلامی را فدای یک مسئول یا فرد کرد و به شبهه‌ای که در ذهن مردم بابت عملکرد مسئولان و مدیران در جامعه ایجاد شد، نگاه تعصبی داشت؛ بلکه باید بر آن صحه گذاشت  و شیوه و رویکرد مدیریتی را اصلاح کرد.

 
نصیری فرد با بیان برخی شبهات امروزی در فضای مجازی به ویژه شبهه اجباری نبودن حجاب در زمان پیامبر (ص) و  برخورد سلبی با افراد بی حجاب گفت:  حجاب فریضه و واجب دینی است و در قرآن هم به صراحت عنوان شده است. درباره واجب بودن حجاب هم میان شیعیان و اهل سنت هیچ تردیدی وجود ندارد، اما اینکه در جامعه واجب اجرا نمی شود، بحث دیگری است.

 

وی ادامه داد: در زمینه لزوم داشتن حجاب تردیدی نداریم، نکته‌ای که وجود دارد این است در زمان پیامبر(ص)  احکام حجاب در حال بیان شدن بود و مرحله به مرحله بیان می شد.

حجاب فریضه و واجب دینی است و در قرآن هم به صراحت عنوان شده است. درباره واجب بودن حجاب هم میان شیعیان و اهل سنت هیچ تردیدی وجود ندارد، اما اینکه در جامعه واجب اجرا نمی شود، بحث دیگری است

 

این پژوهشگر تاریخ تمدن اسلامی گفت: قبل از اسلام زنان و مردان  در کعبه عریان می رفتند و طواف می کردند، حال اسلام برای  فردی که عریان بود و طواف می کرد، گام به گام و مرحله به مرحله لزوم رعایت حجاب را بیان کرد و مرحله به مرحله تا حجاب کامل پیش رفت؛ لذا حجاب گام به گام شکل گرفت و اختیاری بود. در نهایت با کامل شدن احکام حجاب، واجب اعلام شد و مردم باید رعایت  می کردند.

 


نصیری فرد تأکید کرد:  چیزی به عنوان حجاب اختیاری نداریم و فلسفه‌اش این است که حجاب برای عزت زن  و برای این است که خانواده حفظ شود. اگر حجاب نباشد بنیان خانواده از بین میرود؛  اگر زنان در جامعه زینت های خود را در مقابل چشمان مردان به نمایش بگذارند، بنیان خانواده از بین می رود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: