صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۷:۱۷ - ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - 2022 October 02
کد خبر: ۱۵۲۷۳۰

انکار مداخله در کودتای بورکینافاسو از سوی فرانسه

دولت فرانسه دست داشتن در کودتای اخیر در بورکینافاسو را رد کرد.

به گزارش راهبرد معاصر، وزارت امور خارجه فرانسه دست داشتن پاریس در رخدادهای اخیر بورکینافاسو و کودتای جدیدی که علیه رهبر نظامی کودتاچی سابق این کشور اتفاق افتاد را رد کرد.

دو روز پیش «ابراهیم ترائوره» یک افسر ارشد ارتش بورکینافاسو با قرائت بیانیه‌ای از تلویزیون این کشور اعلام کرد فرمانده ارتش را عزل و دولت نظامی حاکم را منحل کرده و قانون اساسی را به حالت تعلیق درآورده است.

ترائوره اعلام کرد، با کنار زدن «پل هانری دمیبا»، رهبر نظامی بورکینافاسو، دولت او را منحل کرده و خودش قدرت را در دست گرفته است. به دنبال وقوع این رخداد، گزارش‌هایی مبنی بر اینکه پل هانری دمیبا به یک پایگاه نظامی فرانسه پناهنده شده منتشر شد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، در بیانیه‌ای که وزارت امور خارجه فرانسه منتشر ساخت نوشته شد: «فرانسه رسما هر گونه دست داشتن خود در رخدادهای اخیر بورکینافاسو را رد می‌کند. نه پایگاه نظامی محل استقرار نیروهای فرانسوی و نه سفارت ما در بورکینافاسو هرگز میزبان پل هانری ساندائوگو دمیبا نشدند.»

جمعه شب رسانه‌های بورکینافاسو گزارش دادند، دمیبا، رهبر دولت نظامی موقت حاکم بر این کشور که خودش نیز در ماه ژانویه با اجرای یک کودتا به قدرت رسیده بود، توسط گروهی از نظامیان تحت رهبری ابراهیم ترائوره از قدرت عزل شده است.

این دومین کودتای نظامی رخ داده در این کشور در عرض هشت ماه گذشته محسوب می‌شود.

گروه نظامیان وابسته به ترائوره اعلام کردند، دمیبا در یک پایگاه نظامی فرانسه پنهان شده و در حال طراحی توطئه برای دست زدن به یک «ضدحمله» است. سفارت فرانسه نیز پیشتر دست داشتنش در رویدادهای اخیر بورکینافاسو را رد کرده بود./ فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: