صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۸:۴۷
  • چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
  • Wednesday 01 February 2023
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - 2022 October 15
کد خبر: ۱۵۴۳۷۳
حسن هانی زاده، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

تیرگی روابط بایدن و بن سلمان با تصمیم جدید «اوپک پلاس»

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه کاهش روزانه 2 میلیون بشکه نفت ضربه شدیدی به اقتصاد آمریکا و اروپا وارد می کند، گفت: تصمیم اخیر «اوپک پلاس» در دورنمای روابط آمریکا با عربستان بسیار تأثيرگذار خواهد بود و آمریکایی‌ها هرگز ولیعهد سعودی را نخواهند بخشید.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ این روزها روابط عربستان و آمریکا در آستانه فروپاشی قرار دارد و ممکن است از حالت ائتلاف راهبردی با قدمت نزدیک به 80 سال به خصومت و شاید تقابل در بسیاری از زمینه ها تبدیل شود. البته علت اصلی آن عصبانیت آمریکا از تصمیم چند روز پیش مجموعه «اوپک پلاس» درباره کاهش 2 میلیون بشکه‌ای تولید روزانه نفت در مخالفت با واشنگتن است.

 

دولت آمریکا بارها خواستار افزایش تولید برای مهار تورم و کاهش قیمت‌ها شده بود، اقدام اخیر تأمین مالی جنگ اوکراین را تحت تأثیر قرار می دهد و مانع از نجات اقتصاد بحران زده غرب می شود.

 

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل غرب آسیا درباره تصمیم اخیر مجموعه «اوپک پلاس» مبنی بر کاهش تولید 2 میلیون بشکه نفت روزانه و حمایت عربستان از آن به «راهبرد معاصر» گفت: اقدام اخیر عربستان در نشست نمایندگان اوپک پلاس در وین خشم آمریکا را برانگیخت، زیرا پیشنهاد از سوی محمد بن سلمان داده شده است.

 

پیشنهاد بن سلمان به اوپک پلاس ضربه بزرگی به اتحادیه اروپا و آمریکا وارد می کند

وی افزود: پیشنهاد بن سلمان در زمینه کاهش صادرات نفت و عرضه نکردن 2 میلیون بشکه نفت به بازار گواه افزایش اختلاف میان شخص محمد بن سلمان با تیم جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکاست.

 

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره زمستان سرد پیش روی اروپا و تبعات آن برای اروپا در زمینه تأمین نفت و انرژی عنوان کرد: به‌دلیل اینکه صادرات گاز روسیه به اتحادیه اروپا قطع شده و اروپا در آستانه زمستان بسیار سردی قرار گرفته است، پیشنهاد بن سلمان به اوپک پلاس ضربه بزرگی به اتحادیه اروپا و آمریکا وارد می کند.

 

هانی زاده تصریح کرد: تحلیل ها حاکی از آن است ولیعهد عربستان با چنین اقدامی برای تقابل با آمریکا شمشیر را از رو بسته است و سعی می کند در آستانه انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا، نمایندگان دموکرات را با مشکل مواجه کند، زیرا این نمایندگان بر سر موضوع حقوق بشر و رفتارهای نسنجیده بن سلمان اختلاف نظر دارند و نسبت به حاکمیت وی بدبین هستند.

 

وی گفت: کاهش صادرات نفت در جامعه آمریکا تأثیر منفی بر جای می گذارد و  شرایط را برای ورود مجدد دموکرات ها به قدرت با چالش های جدی مواجه می کند.

 

حسن هانی زاده درباره واکنش دولتمردان آمریکا به سیاست اتخاذ شده کاهش صادرات نفت از سوی ولیعهد سعودی عنوان کرد: آمریکایی ها به خوبی می دانند بن سلمان به دنبال ضربه زدن به دموکرات‌ها و شخص بایدن است، لذا رئیس‌جمهور آمریکا دستور عرضه 10 میلیون بشکه از ذخایر  راهبردی نفت آمریکا و پمپاژ آن را به بازار داده است.

 

وی افزود: در 20 سال گذشته برای نخستین بار است رئیس جمهور آمریکا از وزارت خزانه داری خواستار اعمال تحریم های سنگین علیه عربستان سعودی شد. بی تردید کاهش 2 میلیون بشکه ضربه شدیدی به نفت آمریکا و اروپا وارد می کند. این موضوع در دورنمای ارتباط آمریکا با عربستان بسیار تأثیرگذار خواهد بود، زیرا آمریکایی ها هرگز محمد بن سلمان را نخواهند بخشید و پرونده حقوق بشری قتل جمال خاشقجی، فعال مخالف سعودی را در دادگاه فدرال آمریکا به جریان می اندازند.

 

هانی زاده بیان داشت: اقدام ریاض در همراهی با تصمیم اخیر اوپک پلاس هزینه سنگینی برای عربستان به دنبال دارد و بن سلمان باید خود را آماده افزایش اختلاف با آمریکا کند. یکی از اقدامات آمریکا علیه عربستان می تواند خارج کردن سلاح های پیشرفته از این کشور باشد، به طوری که در آینده شاهد شدت یافتن جنگ یمن و عربستان و شکست عربستان در مقابله با ارتش و کمیته‌های مردمی یمن خواهیم بود.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: