صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۹:۲۴
  • چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱
  • Wednesday 14 December 2022
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - 2022 October 21
کد خبر: ۱۵۵۵۳۶

روسیه: اقتصاد سوریه را با همکاری متحدانمان بازسازی می‌کنیم

هیات روسی حاضر در سوریه بر همکاری با متحدان برای بازسازی اقتصاد سوریه تاکید کرد؛ در همین حال وزیر محیط زیست سوریه هم گفت، آمریکا روزانه 80 درصد از حجم تولید نفت سوریه را غارت می‌کند.

به گزارش راهبرد معاصر، حسین مخلوف، وزیر اداره محلی و محیط زیست سوریه در اختتامیه پنجمین نشست مشترک سوری – روسی برای پیگیری کنفرانس بین‌المللی درباره بازگشت پناهندگان و آوارگان تاکید کرد که تداوم اشغالگری ترکیه و آمریکا علاوه بر نقض حاکمیت سوریه به همه جوانب زندگی شهروندان سوری آسیب زده است.

مخلوف گفت: دولت سوریه و نهادهایش به کار خود ادامه می دهد و تمام تلاش ممکن را برای بهبود شرایط زندگی سوری‌ها در داخل و تشویق آوارگان به بازگشت از خارج به کار می‌گیرد، باوجود اینکه توطئه‌ها علیه سوریه از طریق اقدامات قهرآمیز یکجانبه که غرب منافق آن را به بخش انرژی از جمله برق و گاز گسترش داده، شدت یافته است.

وی افزود: این غرب منافق همان است که روزانه به طور سیستماتیک ثروت نفتی ما را غارت می‌کند، زیرا روزانه ۶۶ هزار بشکه نفت به طور غیرقانونی از سرزمین‌های تحت اشغال نیروهای آمریکایی در شرق سوریه صادر می‌شود که ۸۰ درصد از حجم تولید روزانه را تشکیل می‌دهد.

مخلوف گفت: آمریکا همچنین محصولات کشاورزی سوریه مانند گندم و پنبه را با اشغالگری مستقیم بخشی از خاک این کشور و حمایت از تروریست‌ها به سرقت می‌برد و از گروه‌های جدایی طلب بدون توجه به قوانین بین المللی و ارزش‌های انسانی حمایت می‌کند.

این وزیر سوری ادامه داد: اشغالگران ترکیه همواره آب آشامیدنی بخشی از مردم ما در استان حسکه را قطع کرده و میزان آب رودخانه فرات را برای بخش بزرگی از مردم ما در دو ساحل این رودخانه کاهش داده است که آسیب مستقیم ناشی از آن به امنیت غذایی، محیط زیست و زندگی اجتماعی، اقتصادی و معیشتی شهروندان می‌رسد.

الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه هم در سخنانی در این نشست از تلاش‌های رهبری سوریه و شخص بشار اسد، رئیس جمهور سوریه برای کاهش درد و رنج مردم این کشور قدردانی کرد و گفت که این مردم هنوز در بازگرداندن ثبات و دستیابی به توسعه پایدار با مشکلات زیادی روبرو هستند و مسکو قصد دارد به ارائه تمام کمک‌های ممکن به سوریه برای غلبه بر موانع موجود ادامه دهد.

لاورنتیف گفت: ما همراه با متحدانمان که به قوانین بین‌المللی متعهد هستند، مجموعه‌ای از اقدامات را برای بازسازی اقتصاد ویران‌شده سوریه و بهبود رفاه ساکنان این کشور اجرا خواهیم کرد.

لاورنتیف از اعضای جامعه بین المللی خواست تا اقدامات موثری برای بهبود وضعیت انسانی در سوریه و کمک به اجرای پروژه‌های بازیابی زودهنگام انجام دهند و آن را تنها راه واقعی برای حل هر چه سریعتر مشکلات پناهندگان سوری و ایجاد شرایط برای ادامه زندگی عادی خود دانست.

او افزود: واشنگتن به بهانه مبارزه با داعش به حضور نظامی خود در منطقه جزیره در شمال شرق سوریه ادامه می‌دهد و به گروه تروریستی هیئة تحریر الشام نام مخالفان میانه رو را اطلاق می‌کند و به تندروها در ادلب حق تصرف در کمک‌های بشردوستانه بین المللی را می‌دهد که از ترکیه به این منطقه می‌رسد که از درآمد حاصل از فروش آن سلاح جدید خریداری می‌کند./ فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: