صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۱۳ - ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - 2022 October 22
کد خبر: ۱۵۵۶۷۲

ترامپ جزئیات قرارداد با طالبان را از ناتو مخفی کرده بود

روزنامه اماراتی گزارش داده است که دولت ترامپ متحدان خود را از محتوای قرارداد با طالبان آگاه نکرده و بسیاری از آنها از جزئیات این قرارداد اطلاع نداشتند.

به گزارش راهبرد معاصر، روزنامه اماراتی نشنال نیوز گزارش داده است که متحدان آمریکا در دولت ترامپ از جزئیات قرارداد با طالبان که منجر به خروج نیروهای خارجی شد اطلاع کاملی نداشتند.

یک دیپلمات آلمانی به این روزنامه گفته است که توافق‌نامه دوحه فقط یک روز پیش از این‌ امضا به آنها نشان داده شده است.

وی گفت: ما امیدوارم بودیم که توافقنامه دوحه از آنچه که بعدا اعلام شد قراردادی بهتری باشد.

این دیپلمات آلمانی تاکید کرده است که واشنگتن اصرار متحدان بر مشروط کردن خروج نیروهاهی خارجی از افغانستان را نپذیرفته است.

آمریکا و ناتو پس از 20 سال جنگ در افغانستان و براساس قرارداد با طالبان با عجله از این کشور خارج شده که این امر منجر به قدرت گرفتن مجدد طالبان شد.

به نوشته نشنال نیوز، واشنگتن و طالبان متعهد شده بودند که در صورت مبارزه این گروه با تروریسم و مذاکره با دولت نیروهای خارجی از افغانستان خارج شوند.

دیپلمات آلمانی همچنین در ادامه گفته است که متحدان ناتو این انتظار را داشتند که آمریکا خروج نیروهای خارجی را مشروط به تعهد طالبان کند، اما قرارداد دوحه در این زمینه ابهام داشته است و در نهایت آمریکا نیروهای خود را خارج کرد.

از طرف دیگر یک مقام وزارت خارجه آلمان نیز در این باره گفته است که نگرانی از خروج نیروهای خارجی با طرف آمریکایی در میان گذاشته شده، اما آنها تاکید کردند که خروج نیروها آمریکایی به یکباره رخ نخواهد داد.

این مقام وزارت خارجه آلمان گفته است که ما تلاش کردیم تا موضوع نظامی و غیرنظامی را در افغانستان در قرارداد دوحه گنجانده شود، اما در این زمینه موفق نبودیم.

بسیاری از کارشناسان به این باورند که عامل اصلی تسلط طالبان بر افغانستان، امضا قرارداد دوحه بوده است./ فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: