صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - 2022 October 26
کد خبر: ۱۵۶۱۷۳

عربستان: آمریکا بازار نفت را دستکاری می‌کند

وزیر انرژی عربستان با انتقاد از اقدام اخیر رئیس جمهور آمریکا در خصوص آزاد سازی ۱۵ میلیون بشکه ذخایر استراتژیک اعلام کرد که واشنگتن بازار نفت را دستکاری می‌کند.

به گزارش راهبرد معاصر، «عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی عربستان در نشستی پیرامون اوضاع اقتصادی جدید عربستان که ضمن برنامه‌های ششمین دوره‌ی اجلاس آینده‌ی سرمایه‌گذاری در ریاض با موضوع «سرمایه‌گذاری در انسان- تمکین نظام جدید جهانی» برگزار شده است، به مسئله واکنش ایالات متحده به تصمیم اوپک برای کاهش تولید نفت بازار جهانی اشاره کرد و گفت که «ما در عربستان تصمیم گرفتیم که در این خصوص پخته عمل کنیم».

عبدالعزیز بن سلمان از اختلاف میان ریاض و واشنگتن در خصوص کاهش تولید نفت،از تصمیم « جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا برای آزاد کردن 15 میلیون بشکه ذخایر استراتژیک انتقاد کرد و گفت:« آمریکا بازار نفت را دستکاری می کند».

وی در ادامه تاکید کرد:« از دست رفتن ذخایر اضطراری منابع انرژی در جهان ممکن است در ماه‌های آینده دردناک باشد و همه باید برای بدترین‌ها آماده شوند و توانایی مقابله را داشته باشند».

وزیر انرژی عربستان تاکید کرد: «بحران انرژی جهان ممکن است در حال حاضر در بدترین شرایط خود باشد و ما با بسیاری از کشورهای اروپایی در این خصوص در ارتباط هستیم و تلاش می‌کنیم نیازهای کشورهای اتحادیه اروپا را برطرف کنیم».

عبدالعزیز بن سلمان افزود:« راه حل بحران انرژی دست تنها یک کشور نیست؛ بلکه راه حل باید از سوی شرکای مختلف باشد و باید به وجود بحران اعتراف کرد، نه اینکه سیاست‌هایی وضع کرد و بر پیچیدگی بحران افزود».

از سوی دیگر «خالد بن عبدالعزیز الفالح» وزیر سرمایه‌گذاری عربستان نیز در این نشست اعلام کرد که با توجه به افزایش تورم در جهان و کاهش توان خرید شهروندان کشورهای مختلف جهان و افزایش قیمت انرژی و همچنین تغییرات اقلیمی، نمی‌توان سیاست‌های آینده‌ تجاری را پیش بینی کرد. بدین ترتیب آینده‌ اقتصاد جهانی در سال 2023 با چالش‌ها و بحران های فراوانی روبرو خواهد شد.

روز گذشته «ریما بنت بندر» سفیر عربستان در واشنگتن در مصاحبه با سی ان ان اعلام کرد: « اختلافات میان عربستان و آمریکا کاملا اقتصادی و غیر سیاسی است هرچند بسیاری کوشیدند که آن را سیاسی جلوه دهند. این روزها بسیاری از بازنگری در روابط با عربستان صحبت می‌کنند، به نظرم این موضوع مثبتی است».

جو بایدن روز چهارشنبه در سخنانی بر لزوم «افزایش بدون تأخیر تولید نفت ایالات متحده» تأکید کرد و گفت: 15 میلیون بشکه ذخایر استراتژیک را آزاد می‌کنیم.ما به کار برای ایجاد ثبات در بازار سوخت ادامه خواهیم داد و نیاز به افزایش تولید نفت در ایالات متحده داریم.

رئیس‌جمهور آمریکا با تأکید بر اینکه برداشت نفت از ذخایر استراتژیک با انگیزه‌های سیاسی نیست، افزود:‌ ما متعهد به تسریع تبدیل به انرژی‌های پاک هستیم و از افزایش پالایش نفت در ایالات متحده حمایت می‌کنیم. ما 96 میلیارد دلار در انرژی‌های پاک سرمایه‌گذاری خواهیم کرد.

در تاریخ 5 اکتبر در سی و سومین اجلاس وزارتی کشور‌های عضو اوپک و غیر اوپک موسوم به اوپک‌پلاس که در دبیرخانه اوپک در وین برگزار شد، وزرای نفت و انرژی برای کاهش 2 میلیون بشکه در روز به توافق رسیدند.مطابق این توافق مقرر شد روزانه 2 میلیون بشکه نفت کمتر روانه بازار شود. سیاستی که در وهله نخست قیمت نفت را در بازارهای جهانی افزایش خواهد داد و به‌زعم آمریکا در این اوضاع بحرانی جهان به نفع روسیه در جنگ اوکراین تمام خواهد شد.

به دنبال این تصمیم نمایندگان دموکرات در کنگره آمریکا خواستار توقف فروش سلاح نظامی به عربستان شدند. «جو بایدن» نیز در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» گفت این اقدام عواقبی برای روابط واشنگتن و ریاض در پی خواهد داشت.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال پیشتر گزارش داد مقام‌های آمریکایی قبل از تصمیم اوپک‌پلاس برای کاهش تولید روزانه دو میلیون بشکه نفت با عربستان سعودی و سایر متحدان عربی خود تماس گرفته و خواستار آن شدند که تصمیم‌گیری در این خصوص را فقط برای یک ماه دیگر عقب بیندازند، اما پاسخ این کشورها به درخواست آمریکا منفی بوده است.

مقام‌های آمریکایی به طرف‌های سعودی اعلام کردند که کاهش تولید نفت به عنوان تصمیم عربستان برای همسویی با روسیه در جنگ اوکراین دیده خواهد شد و اینکه انجام چنین اقدامی باعث کاهش حمایت واشنگتن از ریاض خواهد شد.

اغلب حامیان «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی نیز در شبکه‌های اجتماعی تصمیم برای کاهش تولید نفت را در چارچوب باج‌خواهی از دولت جو بایدن تعبیر کردند. به گفته ناظران امور اقتصادی افزایش قیمت نفت فشارها را بر دولت بایدن و نمایندگان دموکرات در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا افزایش خواهد داد؛ چرا که آنها در حال حاضر نیز به دلیل ناتوانی در مقابله با افزایش دائمی قیمت نفت در معرض انتقاد شدید قرار دارند./ تسنیم

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: