صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۲۶ - ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - 2022 November 13
کد خبر: ۱۵۸۷۹۸
یادداشت اختصاصی حنیف غفاری، کارشناس مسائل بین‌الملل؛

گسل‌های عمیق در جامعه آمریکا

بسیاری از جامعه‌شناسان آمریکا هشدار داده‌اند نئولیبرالیسم، مشتقات آن و ساختار نامرئی اما محسوسی که بر همین مبنا گردش قدرت را در آمریکا راهبری می کند، دیگر کارآمدی خود را از دست داده است. اکنون بنیان‌ها و مؤلفه‌های تشکیل‌دهنده این منظومه از سوی شهروندان آمریکایی هدف قرار داده شده است. برخی تصور می کنند اگر ترامپ به هر نحوی مهار شود یا حتی از بین برود، آنارشیسم در حال رشد جامعه آمریکا از بین خواهد رفت.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا و نتیجه به دست آمده از آن مولد دغدغه های تازه ای برای سیاستمداران آمریکایی و فراتر از آن، تحلیلگران حوزه جامعه شناسی سیاسی و روانشناسی اجتماعی در این کشور است. بر همگان مسجل شده بیشتر آرای شهروندان آمریکایی در انتخابات میان‌دوره‌ای اخیر از جنس آرای سلبی بود و ارتباطی با کارآمدی نامزدها نداشته است.

 

نظرسنجی ها در آمریکا نشان می‌دهد اکثریت قریب به اتفاق رأی دهندگان مستقل و حتی برخی دموکرات‌ها صرفاً برای ابراز دوباره مخالفت خود با بازگشت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به قدرت آرای خود را به سود نامزدهای غیر جمهوری‌خواه به گردش درآورده اند. در مقابل، بسیاری از جمهوری‌خواهان نیز صرفاً با هدف ابراز مخالفت خود با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و کاخ سفید در انتخابات حضور یافتند. نکته مهم تر به تبلور نوعی حس تنفر مزمن در جامعه آمریکا مربوط است.

 

حتی با خروج کامل رئیس جمهور سابق آمریکا از قدرت، ترامپیسم در کالبد جامعه این کشور باقی خواهد ماند

دوقطبی به وجود آمده در آمریکا در تاریخ این کشور بی‌سابقه و قطعاً ترامپ نقش مهمی در ایجاد و استمرار این روند و شکاف داخلی ایفا کرده است . گروه‌هایی نژادپرست و افراطی مانند «پسران مغرور» خروج کامل ترامپ از مدار قدرت را خط قرمز خود قلمداد می کنند و در جریان حمله به کنگره آمریکا در ششم ژانویه 2021 نیز نشان دادند ابایی از شورش و ناامنی در کشورشان ندارند.

 

بسیاری از جامعه شناسان در آمریکا هشدار داده اند نئولیبرالیسم، مشتقات آن و ساختار نامرئی اما محسوسی که بر همین مبنا گردش قدرت در آمریکا را راهبری می کند، دیگر کارآمدی خود را از دست داده است. اکنون بنیان‌ها و مؤلفه‌های تشکیل دهنده این منظومه از سوی شهروندان آمریکایی هدف قرار داده شده است.

 

در این میان برخی تصور می کنند اگر ترامپ به هر نحوی مهار شود یا حتی از بین برود، آنارشیسم در حال رشد در جامعه آمریکا از بین خواهد رفت. باید گفت، حتی با خروج کامل رئیس جمهور سابق آمریکا از قدرت، ترامپیسم در کالبد جامعه این کشور باقی خواهد ماند و دوقطبی های ایجاد شده را به سمت نوعی بحران داخلی عمیق هدایت خواهد کرد.

 

گرچه رسانه های آمریکایی در تلاش هستند تحولات  شکل گرفته در جامعه این کشور را در ذیل دوگانه دموکرات‌ها-جمهوری‌خواهان یا حتی ترامپ-بایدن هدایت کنند، این روایت انحرافی و بسیار حداقلی از آنچه آمریکا را در ماه‌ها و سال‌های آینده به‌شدت درگیر خواهد کرد، قطعاً از سوی شهروندان این کشور قابل پذیرش نیست.

 

بهتر است در چنین شرایطی رسانه های آمریکایی به بازخوانی جملات معنادار رکس تیلرسون بپردازند. حدود سه سال قبل وزیر امور خارجه سابق دولت ترامپ و یکی از شناخته شده ها در جریان جمهوری‌خواهان سنتی هشدار معناداری را به مقام‌های آمریکایی مخابره کرد: «از مقام‌های هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا می خواهم در این برهه زمانی رفتاری متمدنانه و عقلانی داشته باشند. نسبت به طغیان سیاسی موجود احساس نگرانی می کنم؛ طغیانی که در حد جنگ داخلی در آمریکاست.هر دو حزب باید با یکدیگر (برای جلوگیری از وقوع این پدیده) همکاری کنند».

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: