صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۹:۲۸
  • پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱
  • Thursday 08 December 2022
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۷ - ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - 2022 November 13
کد خبر: ۱۵۸۹۵۶

انتقاد لاوروف از تلاش غرب برای نظامی‌سازی جنوب شرق آسیا

وزیر خارجه روسیه در پایان نشست سران »آسه‌آن» هشدار داد غرب در حال نظامی کردن منطقه جنوب شرق آسیا در تلاش برای مهار منافع روسیه و چین است.

به گزارش راهبرد معاصر، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه یکشنبه (۱۳ نوامبر، ۲۲ آبان) گفت غرب در حال نظامی کردن جنوب شرق آسیا در تلاش برای مهار منافع روسیه و چین است و زمینه را برای رویارویی بین روسیه و رهبران غربی در نشست گروه ۲۰ در بالی فراهم می‌کند.

 

به گزارش رویترز، بعد از اعلام کرملین مبنی بر عدم شرکت ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در نشست گروه ۲۰ به دلیل مشغله زیاد، سرگئی لاوروف وزیر خارجه این کشور هیأت روسیه در این اجلاس که اولین نشست از زمان آغاز درگیری‌ها در اوکراین در ماه فوریه است را برعهده خواهد داشت.

 

طبق این گزارش، قرار است موضوع اوکراین بخش عمده دستورکار این نشست را در حالی شکل دهد که رهبران غربی احتمالاً به طور علنی با روسیه به دلیل حمله آن به اوکراین مقابله خواهند کرد و به کشورهایی مثل چین و هند که پیش از این درباره این جنگ ابراز نگرانی کرده‌اند، برای انتقاد از اقدامات مسکو فشار خواهند آورد.

 

لاوروف در کنفرانس خبری در پایان نشست سران اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) در پنوم پن پایتخت کامبوج از آمریکا به دلیل اقداماتش در منطقه که به نوشته رویترز، هم روسیه و هم غرب به طور بالقوه میدان جنگ ژئوپولتیکی استراتژیک در ده‌های آتی می‌بینند، انتقاد کرد. وی به خبرنگاران گفت: آمریکا و متحددانش در ناتو در تلاش برای تسلط بر این فضا هستند.

 

به گفته لاوروف، «استراتژی هند و اقیانوسیه جو بایدن تلاش برای دور زدن ساختارهای فراگیر برای همکاری منطقه‌ای است و شامل نظامی‌سازی این منطقه با تمرکز آشکار بر مهار چین و مهار منافع روسیه در آسیا و اقیانوسیه است».

 

پیش‌تر بایدن درباره «شراکت استراتژیک جامع» بین ایالات متحده و این منطقه، خطاب به رهبران جنوب شرق آسیا مدعی شد واشنگتن متعهد به ساختن آسیا اقیانوسیه آزاد و باز، باثبات، مرفه، انعطاف‌پذیر و امن است.

 

آمریکا و روسیه هیچ کدام عضو آسه‌آن گروه ۱۰ عضوی کشورهای جنوب شرق آسیا نیستند اما چند رهبر جهان در این نشست که در آستانه اجلاس سران گروه ۲۰ در بالی برگزار شد، شرکت کردند.

 

از زمان اعمال تحریم‌های بی‌سابقه غرب علیه روسیه در واکنش به درگیری‌ها در اوکراین، مسکو به دنبال روابط نزدیکتر اقتصادی، سیاسی و امنیتی با آسیا بوده است. در عین حال، ایالات متحده تلاش می‌کند روسیه و چین را دو تهدید اصلی جهانی معرفی کند./ فارس

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: