صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۵:۱۶
  • پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱
  • Thursday 17 November 2022
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۸ - ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - 2022 November 14
کد خبر: ۱۵۹۱۰۴

بازی جدید آمریکا در منطقه؛ این‌بار ترکمنستان

دومین سفر «دونالد لو» دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیای مرکزی و جنوبی به این منطقه که این بار از ترکمنستان شروع شده نشان می‌دهد عشق‌آباد در آستانه ورود به بازی بزرگی است.

به گزارش راهبرد معاصر،‌ سایت خبری-تحلیلی اوراسیا تودی در تحلیلی نوشت: در چارچوب سفر «دونالد لو» دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیای مرکزی و جنوبی به آسیای مرکزی، ترکمنستان وارد بازی بزرگی شده است.

 

این دومین سفر دونالد لو به منطقه در سال جاری است و این بار با ترکمنستان شروع شده است.

 

این توجه دقیق ایالات متحده به کشورهای آسیای مرکزی نشان می‌دهد موضوع جدا کردن آنها از روسیه و نزدیک کردن این کشورها به واشنگتن بسیار موضوعی مهم شده و ظاهراً آمریکایی‌ها باید این هدف را هر چه سریعتر انجام دهند.

 

چند سالی است برخی شبه نظامیان سازمان‌های تروریستی بین المللی در برخی مناطق افغانستان متمرکز شده‌اند که این افراد از سوریه و عراق منتقل می‌شوند.

 

از سوی دیگر، در منطقه هند و اقیانوس آرام، شرایط برای انتقال نیروهای مسلح ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا ایجاد شده و در این راستا توافقنامه مربوطه بین ژاپن و استرالیا منعقد شده است.همچنین معاهده مشابهی بین ژاپن و بریتانیا برای امضا آماده می‌شود.

 

«جوزف بورل»، رئیس دیپلماسی اروپا گفته است کل زیرساخت جاده‌ای و ریلی اتحادیه اروپا برای انتقال سریع تجهیزات نظامی به شرق باید تغییر کند.

 

به گفته وی، اتحادیه اروپا با این اقدام و تغییراتی که در سیستم لجستیک داده می‌شود، کشورهای بالکان، مولداوی و اوکراین را به هم متصل خواهد کرد.

 

بورل ادامه داد: همه این مناطق در پروژه‌هایی برای افزایش تحرک نظامی برای استقرار سریع نیروهای رزمی مشارکت خواهند داشت.

 

بر اساس سخنان برخی مقامات ارشد نظامی آمریکا، رویدادهای اخیر در اوکراین فقط یک گرم کردن است و جنگ بزرگ ابرقدرت‌ها پیش روی ما در حال تحقق است.

 

در چنین شرایطی دومین سفر دونالد لو قابل توجه است، اگر چه اهداف آن مشخص نیست ولی قطعاً اهدافی را دنبال می‌کند.

دیدار وی در چارچوب رویدادها و تحولات جهانی موضوع را واضح تر می‌کند.

 

بنا به گفته مقامات آمریکایی، اگر به آنچه که آمریکا و انگلیس برای آسیای مرکزی و جنوب آسیا در چنته دارند، بنگریم؛ خواهیم دید که که آنها به شدت به آسیای مرکزی نیاز دارند.

 

نکته جالب اینکه دستیار وزیر امور خارجه امریکا سفر کنونی خود را با ترکمنستان آغاز کرد که تا آن زمان همواره در حاشیه روندهای جاری بود. به نظر می‌رسد دوران آرام برای این کشور نسبتاً بسته، به پایان رسیده و همراه با کل منطقه به بازی بزرگ کشیده می‌شود.

 

دونالد لو در یک نشست توجیهی در عشق آباد پس از سفر خود گفت: دولت ایالات متحده تلاش می‌کند تا اطمینان حاصل کند که مشاغل ترکمنستان تا حد ممکن آسیب کمتری دریافت کنند و تا حد امکان از آسیب‌های تحریم‌های ضد روسیه در امان باشند. در این راستا مبلغ 7 میلیون دلار از طریق آژانس توسعه آمریکا کمک خواهد شد.

 

واضح است که 7 میلیون دلار برای کشوری که از نظر ذخایر گاز طبیعی در رتبه سوم جهان قرار دارد، با یک دانه شن در بیابان‌هایش قابل مقایسه است. همچنین مشخص است که مبلغ اعلام شده به منظور «توسعه جامعه مدنی» استفاده خواهد شد، اما این سخن یعنی چه؟

 

به نظر می‌رسد معنای این سخن آن است که اگر مقامات ترکمنستان از این مسیر آمریکایی برای "توسعه" اجتناب کنند، درست در آن سوی رودخانه، چندین هزار شبه‌نظامی در آمادگی کامل رزمی وجود دارند که بی‌صبرانه منتظر فرمان هستند.

 

دونالد لو پس از ترکمنستان به ازبکستان و قزاقستان رفت. تاجیکستان و قرقیزستان در این لیست گنجانده نشده اند، اما این به معنای عدم بازدید آنها نیست.

 

ایالات متحده دو برنامه جدید را برای آسیای مرکزی اعلام کرده است که یکی از آنها 25 میلیون دلار برای کمک به اقتصاد کشورهای آسیای مرکزی است که 16.5 میلیون دلار از آن برای ارتقاء امنیت غذایی در منطقه استفاده خواهد شد./ فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: