صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۷:۰۹
  • يکشنبه ۰۷ اسفند ۱۴۰۱
  • Sunday 26 February 2023
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۲ - ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - 2022 November 16
کد خبر: ۱۵۹۳۹۴

حمایت لندن از تسلیح تایوان علیه چین

نخست وزیر انگلیس با اتخاذ مواضع خصمانه علیه چین، پکن را «چالش نظام مند» علیه لندن خوانده و از تسلیح تایوان در صورت حمله چین به این جزیره حمایت کرد.

به گزارش راهبرد معاصر،‌ «ریشی سوناک»، نخست وزیر انگلیس مدعی شد، چین چالشی نظام‌مند را متوجه ارزش‌ها و منافع کشورش کرده و نمایانگر «بزرگترین تهدید دولتی علیه امنیت اقتصادی» کشورش است.

 

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، ریشی سوناک برای شرکت در اجلاس «گروه 20» به همراه رهبران دیگر اقتصادهای بزرگ جهان از جمله «شی جینپینگ»، رئیس جمهور چین، به شهر «بالی» در اندونزی سفر کرده است.

 

سوناک در گفتگو با خبرنگارانی که او را در سفرش به بالی همراهی می‌کردند تهدید کرد، لندن ارسال تسلیحات برای کمک به تایوان در صورت حمله چین به این جزیره را در نظر می‌گیرد.

 

سوناک با این حال صحبتی از اینکه مایل به دسته‌بندی رسمی چین به عنوان یک «تهدید» در اسناد دولتی انگلیس است مطرح نکرد. «لیز تراس»، نخست وزیر سابق انگلیس قبلا وعده انجام این کار را داده بود و ظاهرا سوناک تلاش کرده که موضعش در قبال پکن نسبت به تراس ملایم‌تر باشد.

 

او در زمان کارزار انتخاباتی ناموفقی که در تابستان گذشته داشت، چین را «بزرگ‌ترین تهدید بلندمدت برای بریتانیا» خوانده و قول تعطیل کردن تمامی 20 شعبه انستیتوهای «کنفوسیوس» چین در بریتانیا را داده بود.

 

سوناک در ادامه حرف‌هایش که قبل از برگزاری اجلاس امروز سه‌شنبه گروه 20 مطرح کرد گفت، «مهم است» که انگلیس از خود در برابر چین دفاع کند و به عنوان مثال از «قانون سرمایه‌گذاری امنیت ملی» بهره بگیرد؛ قانونی که به دولتش اجازه جلوگیری از سرمایه‌گذاری‌های موثر بر امنیت انگلیس در شرکت‌های انگلیسی را می‌دهد.

 

او گفت: «من همچنین فکر‌ می‌کنم که چین یک حقیقت انکارنشدنی اقتصاد جهانی است و ما بدون داشتن گفتگو با آن قادر نخواهیم بود چالش‌های جهانی مشترک مثل تغییرات آب‌وهوایی، یا سلامت عمومی یا تعامل با روسیه و اوکراین را حل‌وفصل کنیم.»

 

نخست وزیر انگلیس همچنین احتمال دیدارش با شی جینپینگ را مطرح کرده و گفت، «من شانس صحبت با او را هم خواهم داشت.»

 

نخست وزیر فعلی انگلیس در پاسخ به اینکه آیا با نظر لیز تراس درباره ارسال تسلیحات از سوی انگلیس به تایوان موافق است گفت، این سیاست به عنوان یک گزینه در زمان بازبینی سیاست‌ خارجی و دفاعی انگلیس از سوی دولتش در نظر گرفته می‌شود.

 

سوناک ادامه داد: «ما در چارچوب تکرار بازبینی یکپارچه خود به همه این سیاستها نگاهی خواهیم انداخت. سیاست ما در قبال تایوان به وضوح این است که نباید در وضعیت آن تغییر یکجانبه‌ای به وجود بیاید و باید برای آن وضعیت یک راه‌حل صلح‌آمیز وجود داشته باشد. ما برای حمایت از تایوان آماده هستیم همانطور که برای ایستادگی در برابر تهاجم چین آماده هستیم.»/ فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: