صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۱:۰۵ - ۰۴ آذر ۱۴۰۱ - 2022 November 25
کد خبر: ۱۶۰۷۳۳

نقش پررنگ رژیم صهیونیستی در تصویب قطعنامه علیه ایران

پس از نشست شورای حقوق بشر برای بررسی اوضاع ایران که مطابق سناریوی قابل پیش‌بینی پیش رفت، خبر‌هایی از نقش رژیم صهیونیستی در ساماندهی این نشست منتشر شد.

به گزارش راهبرد معاصر، قطعنامه پیشنهادی کشورهای غربی برای تشکیل کمیته حقیقت یاب در ایران، بدون آنکه غیرمنتظره باشد در شورای حقوق بشر تصویب شد. رژیم صهیونیستی بسیج کردن کشورها برای رای دادن به این قطعنامه را برعهده داشت. ایران این قطعنامه و همکاری با این کمیته را رد می کند. کشورهایی از خارج محور غربی، این قطعنامه را به سیاسی کاری متهم کردند.

 

براساس گزارش المیادین نشست ویژه شورای حقوق بشر برای بررسی اوضاع ایران، مطابق سناریوی قابل پیش بینی، پیش رفت. غربی‌ها برای این نشست به صورت بی سابقه، امکانات خودشان را بسیج کردند و وزرای امور خارجه هفت کشور اروپایی، سخنرانی شدیداللحنی علیه ایران بیان کردند. پیشنهاد چینآن بود که بند مربوط به تشکیل کمیته بین المللی حقیقت یاب از قطعنامه حذف شود. قطعنامه پیشنهادی غربی‌ها رای مثبت ۲۵ کشور از ۴۷ کشور را به دست آورد. ایران این قطعنامه و همکاری با آن را رد کرد.

 

در ادامه این گزارش آمده است بعضی کشورها از خارج محور غربی، توافق نظر داشتند که پیش نویس قطعنامه ای که آلمان آن را پیشنهاد کرد، پیش نویس سیاسی است.

 

پیش از رای گیری، سالن شورای حقوق بشر، شاهد تلاش نمایندگان آلمان، انگلیس و آمریکا برای راضی کردن کشورها به دادن رای مثبت به این قطعنامه بود، اما بیشترین تلاش را نماینده اسرائیل انجام داد. این در حالی است که رئیس صهیونیستی سازمان یو ان واچ، ماموریت سخن گفتن از کرسی سازمان های غیردولتی در این نشست را برعهده داشت./ باشگاه خبرنگاران

نظر شما