صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۵:۱۹
  • چهارشنبه ۰۹ آذر ۱۴۰۱
  • Wednesday 30 November 2022
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۷ - ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - 2022 November 30
کد خبر: ۱۶۱۶۲۸

رکورد مرگ با سلاح گرم در آمریکا شکسته شد

بررسی‌ها نشان می‌دهد شمار جان باختگان ناشی از استفاده از سلاح گرم در آمریکا به بالاترین حد در سی سال گذشته رسیده است.

به گزارش راهبرد معاصر، در دوران همه گیری کووید-۱۹ یکی از اتفاقاتی که در آمریکا رخ داد افزایش فروش سلاح بود. در این مدت فروش سلاح در امریکا به صورت چشمگیری افزایش یافت بطوریکه در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به بالاترین رقم در تاریخ آمریکا رسید. در سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار قبضه سلاح در آمریکا فروخته شد. در سال ۲۰۲۱ نیز بیش از ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار قبضه سلاح در آمریکا به فروش رسید.


 براساس گزارش اسپوتنیک، حال نتیجه این روند فزاینده فروش سلاح در آمریکا مشخص شده است. آمار جدید منتشر شده نشان می‌دهد شمار کشته‌های مرتبط با استفاده از سلاح گرم در آمریکا به بالاترین رقم در سی سال گذشته رسیده است. تحقیقات انجمن پزشکی آمریکا که در مجله خاص این انجمن با عنوان «جاما» منتشر شده است نشان می‌دهد در فاصله سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۱، یک میلیون و یکصد و ده هزار و چهارصد و بیست و یک (۱۱۱۰۴۲۱) قتل ناشی از استفاده از سلاح گرم در آمریکا رخ داده است. این رقم شامل قتل‌های عمد و غیرعمدی و خودکشی است.

 

براساس این تحقیق، در سال ۲۰۲۱ شمار جان باختگان ناشی از استفاده از سلاح گرم در آمریکا، ۴۵ درصد افزایش یافت و به ۱۴.۷ مرگ در هر یکصد هزار نفر رسید. این درحالی است که این رقم در سال ۲۰۰۴، ده مرگ در یکصد هزار نفر بود. نتایج همین تحقیق نشان می‌دهد که شمار قتل‌های رخ داده در آمریکا در سال ۲۰۲۱ درمقایسه باسال ۲۰۰۴، چهل درصد افزایش داشته است. این رقم افزایشی درزمینه خودکشی در همین بازه زمانی، هفده درصد بوده است. بیشترین رقم افزایشی نیز در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ بوده که افزایش ۲۵ درصدی مرگ ناشی از استفاده از سلاح گرم در آمریکا ثبت شده است.

 

به گفته متخصصان، وضع بغرنج اقتصادی در دوران کرونا و نبود منابع مالی برای حمایت‌های مشاوره‌ای و روانی یکی از علل افزایش میزان مرگ و میر‌های مرتبط با استفاده از سلاح گرم در دوران همه گیری بوده است.

 

البته کارشناس می‌گویند افزایش میزان مالکیت سلاح نیز یکی دیگر از عوامل اصلی دخیل در این زمینه است. نتایج یک بررسی دیگر در گذشته نشان می‌دهد در فاصله ژانویه ۲۰۲۰ تا آوریل ۲۰۲۱، بیش از پنج میلیون آمریکایی برای اولین بار صاحب سلاح شدند.

 

تحقیقات انجمن پزشکی آمریکا نشان می‌دهد مرگ و میر‌های مرتبط با استفاده از سلاح گرم در آمریکا بین گروه‌های نژادی و جنسیتی مختلف، متفاوت بوده است. در مردان سفیدپوست گروه سنی ۸۰ تا ۸۴ سال، عامل اصلی برای مرگ ناشی از استفاده از سلاح گرم، خودکشی بوده است بطوریکه در هر یکصد هزار نفر، ۴۶ نفر از این گروه سنی در سال ۲۰۲۱ به علت خودکشی جان باختند.

 

این درحالی است که شمار فوتی‌های مردان سیاهپوست در گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال، درنتیجه قتل با استفاده از سلاح گرم، تعداد ۱۴۱.۸ نفر در هر یکصد هزار نبوده است. این رقم ۲۲.۵ برابر آمار مشابه برای مردان سفیدپوست در همین گروه سنی است./ باشگاه خبرنگاران

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: