صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۰۵ - ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 03
کد خبر: ۱۶۱۷۵۰
جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» بررسی کرد:

مزیت‌های تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان لزوم تبدیل شدن طرح مالیات بر عایدی سرمایه به قانون گفت: اگر این قانون اجرایی شود، جلوی بسیاری از سفته‌بازی ها را می‌گیرد و کالاهای باارزشی همچون طلا، ارز، مسکن و خودرو از بازار سفته‌بازی خارج می‌شوند.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی مالیاتی کشور گفت: طرح مالیات بر عایدی سرمایه تأیید کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی را اخذ کرده و در آستانه ورود به صحن علنی مجلس شورای اسلامی است. 


وی افزود: اگر این طرح مصوب شود، قانونی با عنوان مالیات بر عایدی سرمایه خواهیم داشت که اصلاحیه‌ای بر قانون مالیات‌های مستقیم خواهد بود.

طرح مالیات بر عایدی سرمایه در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصویب و در روزهای گذشته ایرادات و اشکالات آن برطرف شده است

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی درباره اهمیت تصویب مالیات بر عایدی سرمایه و ضرورت مبارزه قاطعانه با سفته بازی در بازار ارز و طلا به خبرنگار «راهبرد معاصر» گفت: قطعاً مجلس شورای اسلامی نگاه مثبتی به تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه دارد، زیرا کنترل سوداگری، سفته بازی، نرخ تورم و فشار ناشی از تقاضای کاذب نیاز امروز ماست.

 

وی افزود: طرح مالیات بر عایدی سرمایه در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصویب و در روزهای گذشته ایرادات و اشکالات آن برطرف شده است، به گونه‌ای که قانون‌گذار تلاش می کند با کمترین ایراد و اشکال طرح را تصویب کند تا به مردمی که به دلایل مختلف در حوزه‌های گوناگون سرمایه‌گذاری می کنند، اما دلال و سفته باز نیستند زیان وارد نشود.

 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: تاکنون سرعت قانون‌گذار در تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه کند بوده، اما داشتن پایه مالیاتی از نظر مجلس بسیار مهم و ضروری است. به هر حال به‌دلیل اینکه پایه مالیاتی کاری تخصصی است، مجلس شورای اسلامی با استفاده از نیروهای متخصص اقتصادی به دنبال تکمیل قانون برای ابلاغ به دولت است و به همین دلیل قانون مالیات بر عایدی سرمایه با تأخیر به صحن مجلس وارد شد.

قادری درباره مزیت های تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه توضیح داد: طرح مالیات بر عایدی سرمایه اگر به قانون تبدیل شود، جلوی بسیاری از سفته بازی ها را می‌گیرد و کالاهایی مانند طلا، ارز، مسکن و خودرو از بازار سفته بازی خارج می شوند. 


وی عنوان کرد: در وضع کنونی کشور این کالاها دو کاربرد و مصرف پیدا کرده اند، انگیزه مصرفی و دیگری سفته بازی. اگر مسکن را در حالت بدون انتظارات تورمی خرید و فروش کنید، شاهد افزایش تقاضا به عنوان کالای سرمایه ای خواهیم بود، لذا در این فرآیند نقدینگی به سمت این کالا کشیده و به افزایش قیمت منجر می شود.


قادری تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی و دولت سیزدهم باید تلاش کنند با ابزارهای مالیاتی و سیاست گذاری درست اقتصادی نقدینگی را به سمت فعالیت های مولد هدایت کنند تا مانع سفته بازی در کالاهای مهم و مصرفی مورد نیاز مردم شوند. در نبود قانونی مانند مالیات بر عایدی سرمایه شاهدیم نقدینگی به سمت فعالیت های غیر مولد کشیده و درنهایت به افزایش قیمت منجر می شود.


عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: اگر قانون مالیات بر عایدی سرمایه اجرا شود، شاهد کاهش چشمگیر سوداگری در بازارهای مختلف خواهیم بود که به نفع اقتصاد و درنهایت مصرف کننده واقعی است. امیدواریم با پایان کار کارشناسی و تخصصی روی این طرح در مجلس تصویب شود.


استاد اقتصاد دانشگاه شیراز عنوان کرد: قانون مالیات بر مجموع درآمدها اگر اجرا شود، مالیات بر سود شرکت ها کاهش می‌یابد و از 25 به 10 درصد می‌رسد و انگیزه را برای سرمایه گذاری بیشتر می کند. باید این قانون در اولویت باشد، همچنین فرآیند قانون گذاری تسهیل تا زودتر تصویب شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: