صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۵۳ - ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 05
کد خبر: ۱۶۲۳۴۸

رتبه نخست آمریکا در نظامی‌سازی جهان

موسسه سیپری در جدیدترین گزارش خود از افزایش فروش شرکت‌های تسلیحاتی جهانی با وجود اختلال‌های ایجاد شده در زنجیره تامین در سال منتهی به جنگ اوکراین خبر داد که آمریکا همچنان در صدر لیست بزرگترین فروشندگان تسلیحات در دنیا قرار دارد.

به گزارش راهبرد معاصر، با وجود مختل شدن زنجیره تامین، شرکت‌های تسلیحاتی همچنان به تجارت درخشان خود ادامه می‌دهند. شرکت های آمریکایی همچنان در صدر قرار دارند. اما رقابت در چین هم همچنان بیدار است.

 

بر اساس گزارش منتشر شده توسط موسسه تحقیقات صلح سیپری مستقر در استکهلم 100 شرکت بزرگ نظامی جهان تقریباً 600 میلیارد دلار تسلیحات سنگین و خدمات نظامی در سال منتهی به جنگ اوکراین فروختند. بر این اساس علیرغم اختلالات ایجاد شده مرتبط با بیماری همه گیری کرونا در زنجیره تامین همراه با تاخیر و تنگناها، فروش جهانی تسلیحات با نرخ ارز ثابت 1.9 درصد افزایش یافت و به 592 میلیارد دلار در سال 2021 رسید.

 

بر این اساس افزایش مجدد نسبت به سال قبل بیشتر بود، اما کمتر از میانگین افزایش چهار سال قبل از کرونا بود. "لوسی برو-سودرو"، کارشناس موسسه سیپری این طور نتیجه گیری کرد: اگر مشکلات زنجیره تأمین جاری نبود، ما انتظار رشد حتی بیشتر در فروش تسلیحات در سال 2021 را داشتیم . به گفته وی شرکت‌های بزرگ‌تر و کوچک‌تر به طور یکسان اختلالاتی را در طول سال گزارش کردند و برخی مانند سازنده هواپیما ایرباس نیز کمبود نیروی کار را گزارش کردند.

 

بر اساس این گزارش، فروش جهانی تسلیحات حداقل از سال 2015 سالی که موسسه سیپری توانست شرکت های چینی را برای اولین بار در فهرست سالانه خود قرار دهد به طور پیوسته در حال افزایش بوده است . بین سال‌های 2015 تا 2021، ارقام فروش 100 شرکت بزرگ تسلیحاتی با تعدیل اثرات ارزی در مجموع 19 درصد افزایش یافته است. این ارزش برای سال 2021 بالاترین رقمی است که محققان صلح از زمان تأسیس این پایگاه داده در حدود 20 سال پیش ثبت کرده‌اند.

 

سیپری کلیه فروش تسلیحات سنگین و خدمات نظامی به مشتریان نظامی در داخل و خارج از کشور را حساب می کند. پس از رشد 1.1 درصدی در اولین سال کرونا 2020، ارقام فروش دوباره تا حدودی قوی‌تر افزایش یافت. در مقابل این روند، شرکت‌های آمریکایی کاهش جزئی 0.9 درصدی را تجربه کردند و به 299 میلیارد دلار رسیدند که این گزارش آن را به تورم بالا در ایالات متحده در سال گذشته نسبت داد.

 

بر اساس این گزارش 40 شرکت فهرست شده ایالات متحده - از جمله پنج شرکت برتر - اکنون با هم 51 درصد از کل فروش را در میان 100 شرکت برتر به خود اختصاص می دهند . چین با سهمی که به شدت به 18 درصد افزایش یافته در جایگاه دوم قرار دارد و پس از آن انگلیس (6.8 درصد) و فرانسه (4.9 درصد) قرار دارند. آلمان 1.6 درصد سهم دارد.

 

با حداقل افزایش 0.4 درصدی، روسیه قبل از حمله به اوکراین سهمی 3.0 درصدی داشت. سیپری نوشت، در حالی که گزارش ها حاکی از آن است که شرکت‌های دفاعی روسیه در پاسخ به جنگ اوکراین، تولید تسلیحات را افزایش می دهند،آنها برای دستیابی به «نیمه هادی‌ها» با مشکل مواجه شده‌اند. آنها همچنین تحت تأثیر تحریم‌های مربوط به جنگ قرار دارند.

 

بعید است که تا سال آینده مشخص شود که چگونه جنگ اوکراین بر این آمارهای جهانی تأثیر می گذارد. اما محققان صلح سیپری اعلام کرده اند که تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه 2022 چالش‌های زنجیره تامین را برای شرکت‌های دفاعی افزایش داده است، به ویژه به این دلیل که روسیه تامین کننده اصلی مواد خام برای تولید سلاح است. بر اساس این گزارش، این موارد شامل آلومینیوم، مس، فولاد و تیتانیوم است. در نهایت، این می‌تواند تلاش‌ها در ایالات متحده و اروپا برای تقویت ارتش و تکمیل ذخایر پس از ارسال میلیاردها مهمات و تجهیزات دیگر به اوکراین را پیچیده کند.

 

دیگو لوپس داسیلوا، محقق موسسه سیپری گفت: اگر اختلالات زنجیره تامین ادامه یابد، ممکن است چندین سال طول بکشد تا برخی از بزرگترین تولیدکنندگان تسلیحات بتوانند به تقاضای جدید ایجاد شده توسط جنگ اوکراین پاسخ دهند.

 

موسسه سیپری در اروپا دو روند را می بیند: در حالی که فروش در هوانوردی نظامی کاهش یافت، در کشتی سازی افزایش یافت. فروش تسلیحات اروپایی با 4.2 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 123 میلیارد دلار رسید، در حالی که فروش چهار شرکت آلمانی راین متال، تیسن کروپ، هنسولد و دیهل با 5.6 ​​درصد افزایش به 9.3 میلیارد دلار رسید.

 

به گفته یکی از کارشناسان موسسه سیپری شرکت‌های تسلیحاتی از این واقعیت که دولت‌ها به طور فزاینده ای بر قدرت نظامی تکیه می کنند، درآمد زیادی کسب می‌کنند. به گفته وی خطر درگیری‌ها و جنگ‌های بیشتر افزایش می یابد، زیرا تسلیح یکی از آنها تهدیدی برای دیگری است./ تسنیم

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: