صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 13
کد خبر: ۱۶۳۶۱۰

راهبرد مذاکره برای رفع تحریم کارساز نیست

یک کارشناس بین الملل گفت: هدف اصلی آمریکا از تحریم‌ها تاثیرگذاری در افکار عمومی ایران است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ نشست "تاثیر اوضاع داخلی کشور بر سیر تحریم‌ها و پرونده هسته‌ای ایران" با حضور مسعود براتی، معاون سازمان سرمایه گذاری ایران و محمد کاظمی، کارشناس تحریم و روابط بین الملل به همت بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران در این دانشگاه برگزار شد.

 

کاظمی در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه گمان می‌کنیم رفع تحریم با مذاکره حل می‌شود، درحالی‌که این تصور غلط است، اظهار داشت: برخی‌، آشوب‌ها و اتفاقات اخیر کشور را با اتفاقات سال 88 که مانند امروز تحریم‌هایی را برای کشور در پی داشت مقایسه می کنند اما این‌ موضوع از نظر نظام تکاملی تحریم‌های غرب دو مقوله متفاوت است زیرا در سال 88 آشوب‌ها کمک کرد زمینه برای ورود آمریکا به نسل جدیدی از تحریم‌ها فراهم شود، ولی امروز شرایط این گونه نیست زیرا تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا از لحاظ اثرگذاری در نقطه ضعیف خود قرار گرفته و حوادث اخیر نمی‌تواند مانند گذشته منجر به شروع نسل جدیدی از تحریم‌ها علیه ما شود.

 

وی با بیان اینکه تحریم‌های جدید بیشتر جنبه روانی دارند، گفت: آمریکا از زمانی که نتوانست امتیازات جدیدی را در مذاکرات از ایران بگیرد، تلاش می‌کند اثرگذاری تحریم ها را بالا آورد.

 

این کارشناس بین الملل با اشاره به اینکه راهبرد مذاکره برای رفع تحریم کارساز نیست، خاطرنشان کرد: اگر دولت سیزدهم تاکنون مشغول انجام این مذاکرات بوده به خاطر اشتباهی است که وزارت امور خارجه در اواخر دولت قبل انجام داد و وارد مذاکرات وین شد. در حالی که نیازی به مذاکره نبود، چون آمریکا می‌خواست به برجام برگردد و فقط کافی بود برخی اقدامات را که نشان دهد می‌خواهند به برجام برگردند، انجام دهند.

 

هدف اصلی آمریکا از تحریم‌ها تاثیرگذاری در افکار عمومی ایران است

براتی، معاون سازمان سرمایه گذاری نیز در این نشست با بیان اینکه تحریم صرفا برای ایران طراحی نشده است هرچند که تحریم‌ها با ایران تکامل یافتند، اظهار داشت: امروز تحریم‌های روسیه در حوزه‌های دریایی در حال تکمیل است هر چند تحریم‌های بانکی در مورد روسیه کارساز نبود. تحریم‌های چین در حوزه‌ی فناوری‌های جدید و تجاری نیز به نتیجه نرسید.

 

وی با اشاره به تاثیرگذاری موقعیت جغرافیایی ایران در حوزه تامین نفت و انرژی جهان یادآور شد: آنها دنبال این هستند که ما را از این ظرفیت‌ها غافل کنند تا نتوانیم از این طریق منافع ملی خود را تامین کنیم. البته تلاش امریکا برای ایجاد تحریم‌ها روانی است، چون ایران دیگر چیزی برای تحریم ندارد.

 

براتی خاطرنشان کرد: هدف اصلی آمریکا از تحریم‌ها تاثیر گذاری در افکار عمومی ایران است. از لحاظ رسانه‌ای همین که مردم ایران بشنوند علاوه بر آمریکا، کشور‌های اروپایی هم ما را تحریم کردند در واقع توانسته به هدفش نزدیک شود. البته ابرپروژه ناامیدسازی با خنثی‌کردن اثر تحریم از بین می‌رود و به زعم بنده یکی از مصادیق امید این است که ما می‌توانیم مسائل کشور را در این اوضاع حل کنیم.

 

وی درباره اینکه چرا آمریکا در یک سال و نیم اخیر مذاکرات را ادامه داده است، گفت: برجام سال 94 برای دوطرف مزیتی ندارد. تنها مزیتش برای آمریکا محدودسازی هسته‌ای ایران است که همان را هم از دست داده و برایش روشن است ایران محدودیت‌ها را نمی‌پذیرد. امروز هم موانع جدی برای مذاکرات وین، خود برجام است که برای ما و آمریکا منفعتی ندارد.

 

براتی با اشاره به تغییرات جهانی و نظم نوین جهانی گفت: در چنین شرایطی آمریکا نباید به ایران اجازه دهد به مسائل کلان و راهبردی 10 سال آینده‌اش فکر کند. بهترین کار برای آمریکا این است که جریانی که به بازگشت به مذاکرات فکر می‌کند را زنده نگه دارد. این سردرگمی استراتژیک برای آمریکا به شدت حیاتی است زیرا باعث می شود ما در تحلیل مسائل کلان دچار خطا شویم./ تسنیم

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: