صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۴۱ - ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 14
کد خبر: ۱۶۳۷۷۲

ترکی فیصل: آمریکا و عربستان به یکدیگر نیاز دارند

رئیس سابق اطلاعات عربستان سعودی در مصاحبه‌ای به روابط عربستان و آمریکا پرداخت و گفت که آمریکا و عربستان در بسیاری از زمینه‌ها به یکدیگر نیاز دارند.

به گزارش راهبرد معاصر؛  در دو روز گذشته، فعالان سعودی در شبکه‌های اجتماعی، اظهارات «ترکی الفیصل» رئیس سابق اطلاعات عربستان سعودی را در خصوص روابط عربستان و ایالات متحده آمریکا منتشر کردند.

 

اظهارات ترکی الفیصل در مصاحبه با «پادکست 966» در دوم ماه جاری صورت گرفته است که در آن وی گفت: عربستان و آمریکا با یکدیگر چه در زمینه «مبارزه با تروریسم» یا در زمینه اقتصادی منافع مشترک دارند.

 

وی در ادامه تاکید کرد که آمریکا توان خروج از خاورمیانه را ندارد، منافع زیادی نه تنها منافع اقتصادی و تجاری، بلکه منافع سیاسی وجود دارد. همه این مسائل عربستان و آمریکا را به هم نزدیکتر می‌کند و من فکر می‌کنم همه می‌دانند که عربستان و آمریکا به یکدیگر نیاز دارند؛ بدین ترییب باید با یکدیگر در یک راستا همکاری کنیم .

 

تصمیم گروه اوپک‌پلاس برای کاهش تولید 2درصدی تولید نفت به تنش در روابط ریاض و واشنگتن به‌عنوان متحدان نزدیک منجر شد و دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که گزینه‌های خود درباره عربستان را بررسی می‌کند.

 

اعضای گروه «اوپک‌‌پلاس» 5 اکتبر بر سر کاهش 2درصدی تولید نفت توافق کردند. مطابق آن توافق مقرر شد روزانه 2 میلیون بشکه نفت کمتر روانه بازار مشود، سیاستی که در وهله نخست قیمت نفت را در بازارهای جهانی افزایش خواهد داد و به‌زعم آمریکا در این اوضاع بحرانی جهان به‌نفع روسیه در جنگ اوکراین تمام خواهد شد.

 

این درحالی است که «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین چهارشنبه شب (16 آذر) وارد ریاض شد. او در جریان این سفر ضمن شرکت در دو نشست جداگانه باسران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و نیز با مقامات سعودی از قبیل «ملک سلمان» پادشاه و «محمد بن سلمان» ولیعهد آن دیدار و در زمینه های مختلف گفت وگو کرد.

 

برخی ناظران این سفر را نه تنها به لحاظ مصالح اقتصادی مهم می‌دانند ؛بلکه آن را پیام واضح ژئوپلیتیک عربستان و چین به آمریکا می‌شمارند، به این معنا که شریک جایگزین دیگری نیز در جهان وجود دارد. در همین ارتباط «آنگلا استانزل» از بنیاد «علم و سیاست» می‌گوید، چند سالی است که چین و عربستان به یکدیگر نزدیک‌تر شده‌اند. چین با این رویکرد، این پیام را می‌رساند که با ائتلاف با عربستان سعودی به‌نحوی وارد حوزه نفوذ آمریکا شده است./ تسنیم

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: