صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۵۲ - ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 20
کد خبر: ۱۶۴۴۵۴
موسس کشیشیان، کارشناس مسائل سیاسی ارمنستان در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

رمزگشایی از سفر مشکوک مقام اطلاعاتی انگلیس به ارمنستان

موسس کشیشیان، کارشناس مسائل سیاسی ارمنستان با بیان اینکه ارتباطات گسترده اقتصادی جمهوری آذربایجان و انگلیس این تردید را به ذهن متبادر می‌کند سفر رئیس MI6 به ارمنستان نه برای تبادل‌نظرهای عادی، بلکه برای تهدید و زیر فشار قرار دادن ایروان و ارتباطات منطقه‌ای ایران است، گفت: ممکن است سفر مقام اطلاعاتی انگلیس تأثیراتی صرفاٌ محدود بر روابط باکو-ایروان داشته باشد.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ رسانه های ارمنستان خبر دادند، نیکول پاشینیان نخست وزیر این کشور روز جمعه به صورت غیرمنتظره میزبان ریچارد مور، رئیس سرویس اطلاعات خارجی (MI6) انگلیس بود. گفته می شود تحولات قفقاز جنوبی محور گفت و گوی دو طرف بوده است. دفتر مطبوعاتی پاشینیان موضوع امنیت منطقه ای و بین المللی را ازجمله محورهای رایزنی میان دو طرف اعلام کرد.


گرچه درباره جزئیات دیدار این دو مقام خبری منتشر نشده است، اما تصاویر منتشر شده از این دیدار نشان می دهد آرمن آبازیان، رئیس سرویس امنیت ملی ارمنستان نیز در این نشست حضور داشت.


سفر مور به ایروان و دیدار وی با پاشینیان تنها چهار روز پس از نشست این مقام اطلاعاتی انگلیس با آرمن گریگوریان، دبیر شورای امنیت ارمنستان در لندن انجام شد. ویلیام برنز، مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا نیز در ماه ژوئیه به ارمنستان سفر و با پاشینیان دیدار کرده بود، هرچند جزئیات آن دیدار نیز به بیرون درز نکرد.

وقتی مور در سال 2020 و در بحبوحه جنگ 44 روزه قره باغ به ریاست سازمان اطلاعات و امنیت خارجی انگلیس منصوب ‌شد، رسانه‌های باکو این خبر را با توجه به سابقه درخشان وی در ارتباط با ترکیه  با تب و تاب فراوان گزارش کردند


موسس کشیشیان، کارشناس مسائل سیاسی ارمنستان در گفت وگو با خبرنگار «راهبرد معاصر» درباره این سفر گفت: نگاهی به ارتباطات گسترده اقتصادی جمهوری آذربایجان و انگلیس، به ویژه خرید امتیازات چاه‌های نفتی و معادن باکو از سوی لندن و نیز کارنامه شخص ریچارد مور که در سال 2020 به عنوان رئیس سازمان اطلاعات و امنیت خارجی انگلیس منصوب شد، این تردید منطقی را در ذهن متبادر می‌کند که سفر وی به ارمنستان نه برای تبادل نظرهای عادی، بلکه حتی می‌تواند حرکتی در راستای تهدید و زیر فشار قرار دادن ایروان برای پذیرش برخی پیش‌شرط‌های باکو و آنکارا در راستای منافع انگلیس بوده باشد.

 
وی افزود: مور به مدت چهار سال (از 2014 تا 2017 میلادی) سفیر انگلیس در آنکارا بود و ارتباط بسیار نزدیک و صمیمانه‌ای با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دارد. علاوه بر این، شاید بتوان تأکید کرد، ریچارد مور تنها دیپلمات اروپایی حامی اردوغان پس از کودتای نافرجام تابستان 2016 میلادی بود.


سردبیر هفته‌نامه آراکس عنوان کرد: نکته جالب دیگر اینکه وقتی مور در اکتبر 2020 و در بحبوحه جنگ 44 روزه قره باغ به ریاست سازمان اطلاعات و امنیت خارجی انگلیس منصوب ‌شد، رسانه‌های جمعی باکو این خبر را با توجه به سابقه درخشان وی در ارتباط با ترکیه و به ویژه اردوغان با تب و تاب فراوان گزارش کردند.


کشیشیان گفت: با توجه به حمایت انگلیس از مثلث باکو-آنکارا-تل‌آویو در جنگ 44 روزه علیه قره باغ و ارمنستان و نقش تأثیرگذار آن در جنگ مذکور و نیز این واقعیت که معادن موجود در منطقه قره باغ به وسیله باکو به انگلیس پیش فروش شده است، این سؤال در ذهن متبادر می‌شود که آیا سفر رئیس سازمان ضد جاسوسی انگلیس به ایروان حرکتی له یا علیه ارمنستان است؟

ارمنستان روابط خود با دیگر بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را بر مبنای منافع ملی خویش تعریف و برقرار می‌کند و آن را در گرو کاهش روابط خود با کشورهای ثالث نمی‌داند


وی با مطرح کردن این ابهام که ممکن است سفر مقام اطلاعاتی انگلیس تاثیراتی صرفاٌ محدود بر روابط باکو-ایروان داشته باشد یا اینکه با توجه به سابقه و اهداف استعماری انگلیس بر منطقه و به ویژه ارتباطات منطقه‌ای ایران اثر بگذارد، تصریح کرد: برای پی بردن به این ابهامات باید چند روزی  صبر کرد. شفافیت بازی دولت ارمنستان در زمینه حضور رئیس سازمان ضد جاسوسی انگلیس در این کشور، برخلاف همسایگان شرقی و غربی خود، یعنی آذربایجان و ترکیه نشان می‌دهد ایروان به دنبال کشف واقعیت ماجراست.


کشیشیان تأکید کرد: ارمنستان روابط خود با دیگر بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را بر مبنای منافع ملی خویش تعریف و برقرار می‌کند و آن را در گرو کاهش روابط خود با کشورهای ثالث نمی‌داند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: