صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۹:۴۹
  • چهارشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱
  • Wednesday 18 January 2023
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۳ - ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 21
کد خبر: ۱۶۴۹۰۸

تولیدکنندگان نتوانستند از بانک‌ها تسهیلات دریافت کنند

عضو هیئت مدیره انجمن لوازم خانگی گفت: دولت از بخش خصوصی حمایتی نمی‌کند، به طوریکه تولیدکنندگان ما نتوانستند از بانک‌ها تسهیلاتی بگیرند.

به گزارش راهبرد معاصر، امروز میز اقتصاد به بررسی وضعیت صنعت لوازم خانگی و چالش های پیش روی این صنعت با حضور شکر الهی مدیر کل دفتر لوازم خانگی وزارت صنعت معدن و تجارت، رضوانی عضو هیئت مدیره انجمن لوازم خانگی، پازوکی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی بحث و بررسی شد.

سوال: در حال حاضر تمام اقلام تولید می شود ؟

شکر الهی: ما تقریبا در این سه سال که فرصت داشتیم، توانستیم نیاز بازار داخل را تامین کنیم و به صادر کننده صنعت تبدیل شدیم. در خصوص چند کالا مثل ماشین ظرفشویی و کولر گازی ما توانستیم رشد خوبی داشته باشیم و بخشی از نیاز بازار را تامین کنیم. ما عمق ساخت در بخش تلویزیون نسبت به یخچال کمتر است.

ما حدود چهل و پنج درصد به عمق ساخت رسیده ایم و انشالله بتوانیم عمق ساخت را در سال آینده بیشتر کنیم.

سوال: عمق ساخت داخل چقدر است؟

رضوانی: ما امسال در نمایشگاه لوازم خانگی از صنعت مان پرده برداری کردیم. اتفاقی که افتاد ما توجه به توان دولت توانستیم عمق ساخت کالا ها را بیشتر کنیم. نیاز نیست که حتما صد درصد عمق داخلی وجود داشته باشد. بخش خصوصی با توجه به سرمایه گذاری که انجام داده صادرات ما هم هر روز توسعه پیدا کرده است. 

سوال: در مورد مواد اولیه تولید چگونه است؟

رضوانی: در ماه های اخیر هم دولت هم بانک مرکزی کمک کردند و ما توانستیم بعضی از چالش هایمان را رفع کنیم. بورس کالا یکی از پاشنه آشیل صنعت ماست. کالا به مصرف کننده نمی رسد و کالا از بازار تعیین می شود. یک استمرار و ثبات قیمت برای ما الزامی است.

سوال: نظر شما در این خصوص چیست؟

شکرالهی: ما وقتی برآورد کردیم که نیاز بیشتری از تولید داریم، تعرفه را پایین آوردیم. ما برنامه قرارداد های بلند هم داریم. این در کارگروه ویژه مطرح شده است. ما کاری که انجام می دهیم چیزی است که می توانیم رتبه بندی واحدهایمان را انجام دهیم. ما شاخص ها را تعیین می کنیم و آیین نامه این موضوع هم تعیین می‌شود. رتبه بندی صرفا برای سهمیه ها نیست. برآوردی که ما داریم این است که نیاز بیشتری به ورق سرد داریم. ما نیاز به تعاملات بین دستگاهی داریم.

سوال: چه بخش های در این حوزه به شما کمک کرده اند؟

رضوانی: در این دوران واحدهای متوسط و کوچک به داد ما رسیدند و به ما کمک کردند. من خودم تولید کننده هستم، ما با فولاد مبارکه قرارداد بستیم و چهار ماه است که فولاد مبارکه تاخیر دارد. فولاد مبارکه کار ما را تحویل نمی دهد هم خودش هم زیر مجموعه هایش. ما در سال های اخیر به تولید کننده های کوچک مان هیچ کمکی نکردیم. تولید کننده از ما خواسته زیادی ندارد. ما باید بیشتر شاهد حرکت های صنعتی باشیم. 

 سوال: شما برای حل مشکل فروش با قیمت بالاتر چه می کنید؟

شکر الهی: ما یک پالایشی برای سهیمه ها انجام دادیم و اقدامات اصلاحی به زودی انجام می شود.

سوال: آخرین وضعیت بازار لوازم خانگی را توضیح دهید؟

پازوکی: در چهار سال گذشته لوزام خانگی رشدی که داشته واقعا حیرت انگیز بوده است. همه سوال می کنند چرا ما صادرات نداریم، ما به ریال حقوق می دهیم و دلار در بورس می‌رویم، ولی باز هم اتفاقات خوبی در حال انجام است و نسبت به سال های گذشته بسیار بهتر شده است.

ما تحریم هستیم و تولید کنندگان ما با مشکل روبرو هستند. کولبران هم قاچاق می آوردند و بعد می‌گویند چرا قاچاق وجود دارد. ما کالا را به روز می خریدیم و به روز می فروختیم.

سوال: چند درصد افزایش قیمت در این بخش داشته ایم؟

رضوانی: اکنون ما نسبت به سال گذشته بیست درصد افزایش قیمت داشتیم. نرخ ارز نیما هم ۲۰ درصد افزایش داشته است. تولیدکنندگان ما نتوانستند از بانک ها تسهیلاتی بگیرند‌. صنعت ما حدود ششصد درصد رشد داشته است. دولت ما از بخش خصوصی حمایت نمی‌کنند./ باشگاه خبرنگاران

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: