صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۵:۵۴
  • سه‌شنبه ۰۹ اسفند ۱۴۰۱
  • Tuesday 28 February 2023
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۷ - ۰۴ دی ۱۴۰۱ - 2022 December 25
کد خبر: ۱۶۵۴۳۱

بلومبرگ: روسیه صادرات نفت خام خودرا افزایش می‌‍‌دهد

یک مقام روسیه اعلام کرد که این کشور در واکنش به اجرایی شدن تحریم‌های اتحادیه اروپا صادرات نفت خام را افزایش خواهد داد.

به گزارش راهبرد معاصر «الکساندر نواک» معاون نخست‌وزیر روسیه، در مصاحبه اخیر خود با خبرگزاری تاس اعلام کرد که اگر تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه واردات سوخت این کشور منجر به کاهش توان پالایشگاهی روسیه شود، مسکو صادرات محصولات نفت خام خود را افزایش خواهد داد.

نشریه بلومبرگ با انتشار بخش‌هایی از این مصاحبه به نقل از نواک نوشت: «در صورت بروز مشکل در فروش فرآورده‌های نفتی، پالایش نفت تاحدودی می‌تواند با حجم بیشتری از صادرات نفت جایگزین شود. البته همچنان این امکان وجود دارد که تحریم‌های اتحادیه اروپا بر پالایش نفت روسیه تأثیری نداشته باشد.»

به گفته این مقام ارشد روسیه، این کشور در سال آینده میلادی بین ۴۹۰ تا ۵۰۰ میلیون تن نفت تولید خواهد کرد که این معادل ۹/۸۴ میلیون بشکه تا ۱۰/۰۴ میلیون بشکه در روز بر اساس نسبت ۷/۳۳ بشکه در تن است.

البته او پیش از این نیز در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی روسیه گفته بود که امسال این کشور ممکن است ۵۳۵ میلیون تن نفت تولید کند.

تحریم‌های اتحادیه اروپا بر محصولات نفت خام روسیه از تاریخ ۵ فوریه اجرایی می‌شود، و این در راستای محدودیت واردات نفت خام است که در ماه دسامبر اجرایی شد.

نواک پیش‌تر هم اعلام کرده بود که جهان بدون منابع انرژی روسیه نمی‌تواند به روند خود ادامه دهد و تأکید کرد جایگزینی منابع انرژی روسیه یا خارج کردن آن از بازار، محال و غیرممکن است. در همین راستا پیش از معاون نخست‌وزیر روسیه، «کادری سیمسون» کمیسر انرژی اروپا هم گفته بود که جایگزینی کل گاز روسیه با منابع جایگزین برای اروپا امکان‌پذیر نیست.

کشور‌های اتحادیه اروپا در چندماه اخیر به بهانه حملات روسیه به اوکراین تحریم‌هایی علیه بخش انرژی روسیه وضع کردند که منجر به کمبود ذخیره انرژی در کشور‌های خودشان و مشکلات در زمستان سال جاری و پیش‌بینی وضعیت بدتر در سال آینده شد.

البته کشور‌های اروپایی همچنان به حمایت مالی از اوکراین ادامه می‌دهند و روز گذشته «اورزولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا در پیامی اعلام کرد که تمامی کشور‌های عضو اتحادیه اروپا با کمکِ کلانِ ۱۸ میلیارد دلاری به اوکراین موافقت کرده‌اند.

این در حالی است که هفته گذشته انگلیس هم اعلام کرد که همزمان با ادامه جنگ روسیه و اوکراین، بسته جدیدی از کمک نظامی را در اختیار دولت اوکراین قرار داده است. پیش از آن هم «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان در کنفرانس همبستگی با اوکراین در پاریس گفت کشورش ۵۰ میلیون یورو در زمستان به اوکراین کمک می‌کند./باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: