صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۸:۱۲
  • چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲
  • Wednesday 09 August 2023
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۳ - ۰۷ دی ۱۴۰۱ - 2022 December 28
کد خبر: ۱۶۵۷۶۱

تصمیم عربستان برای اعدام تعدادی از نظامیان سعودی

یک سازمان حقوق بشری اعلام کرد که عربستان سعودی قصد دارد تعدادی از نظامیان خود را که به دلایل عقیدتی ، سیاسی بازداشت شده‌اند، اعدام کند.

به گزارش راهبرد معاصر، با وجود هشدارهای بین‌المللی عربستان سعودی قصد دارد تعدادی از نظامیان خود را که به دلایل عقیدتی و سیاسی بازداشت شده‌اند، اعدام کند.

 

 سازمان حقوق بشری «سند» فاش کرد که عربستان سعودی قصد دارد برای تعدادی از زندانیان عقیدتی نظامی احکام اعدام را اجرا کند.

 

این سازمان حقوق بشری در توییتی نوشت: دادگاه نظامی که برای محاکمه زندانیان عقیدتی، نظامی تشکیل شده بود، برای ده‌ها نفر از آنها که دو ماه قبل به زندان بدنام «الحائر» در نزدیک ریاض، منتقل شده بودند، اعدام احکام صادر کرده است.

 

بر اساس گزارش سازمان حقوق بشری سند، در میان بازداشت شدگان، نظامیان قبیله « الحویطات» بودند که به دلیل ابراز عقیده خود و رد آوارگی اجباری بازداشت شدند. از جمله این افراد، «عید حمود الحویطی» و «سلیمان محمد الحویطی» است که از زمان انتقال به زندان الحائر خانواده‌هایشان هیچ خبری از آن‌ها ندارند.

 

سازمان حقوق بشری سند با اشاره به اینکه تلاش‌ها برای شناسایی اسامی سایر نظامیانی که قرار است حکم اعدام آن‌ها اجرا شود، ادامه دارد از آزادگان و فعالان حقوق بشری خواست تا برای توقف این اعدام‌ها و افشای تخلفات رژیم آل سعود برای همه کشورهای جهان تلاش کنند.

 

این سازمان حقوق بشری در عین حال به دولت عربستان سعودی برای انجام این اقدام هشدار داد.

 

احکام اعدام صادر شده توسط مقامات سعودی همیشه خشم گسترده ای را، چه در میان مقامات رسمی و چه در میان سازمان‌های حقوق بشری، برانگیخته است.

 

روزنامه تلگراف اخیرا نوشت: نمایندگان پارلمان انگلیس در نامه‌ای به«جیمز کلورلی» وزیر امور خارجه انگلیس که توسط روزنامه «تلگراف» منتشر شد، اعلام کردند که عربستان سعودی از ایام کریسمس به عنوان پوششی برای اعدام‌های جمعی استفاده خواهد کرد. همانطور که در سال 2016 حدود 50 نفر از جمله کودکان در اواخر دسامبر اعدام شدند.

 

 این روزنامه نوشت: نمایندگان پارلمان انگلیسی در این نامه اعلام کردند:«ما عمیقا نگران هستیم که عربستان سعودی ممکن است در ایام تعطیلات کریسمس، زمانی که چشم افکار عمومی به جای دیگری است و مقامات سعودی احساس می کنند که کمتر با واکنش دیپلماتیک مواجه خواهند شد، اعدام دسته جمعی انجام دهد».

 

اخیرا خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی خبر داد که آمار اجرای احکام اعدام در عربستان در مقایسه با سال گذشته دوبرابر شده است. اخیرا عربستان یک شهروند سعودی و یک اردنی را به علت قاچاق قرص مخدر «آمفتامین» اعدام کرد.

 

بدین ترتیب، شمار اعدام‌شدگان این کشور از آغاز 2022 بر اساس تجمیع آمارهای رسمی اعدام که توسط دولت عربستان منتشر شده به 138 تن رسیده است. این در حالی است که عربستان در سال 2021 مجموعا 69 حکم اعدام و در سال 2020 مجموعا 27 حکم و در سال 2018 مجموعا 187 حکم را اجرا کرده بود.

 

این درحالی است که اوایل آبان جاری، کمیته دفاع از حقوق بشر در شبه جزیره عربی پس از افزایش صدور احکام اعدام توسط دادگاه کیفری ریاض علیه شهروندان عربستانی از زندانیان سیاسی گرفته تا فعالان و تظاهرکنندگان در بیانیه‌ای به بررسی وضعیت خطرناک انسانی و حقوق بشری در عربستان پرداخت.

 

سازمان اروپایی-سعودی حقوق بشر اخیرا تاکید کرد که عربستان طی ده سال گذشته رکوردی را از اعدام به ثبت رسانده است و این درحالی است که از سال 2013 تا اکتبر امسال 1100 نفر را اعدام کرده که بیش از 990 مورد آن در زمان سلطنت «ملک سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان از اوایل سال 2015 بوده است.

 

عربستان سعودی از مجازات اعدام علیه افراد زیر سن قانونی، زندانیان آزادی بیان ، معترضان و منتقدان به طور خودسرانه استفاده می‌کند و این درحالی است که این احکام کاملا ناعادلانه و تا حد زیادی با شکنجه و بدرفتاری همراه است. ناعادلانه بودن سیستم قضایی در عربستان سعودی علاوه بر جلوگیری از هرگونه فعالیت جامعه مدنی، مانع از پاسخ‌گویی به تداوم اعدام‌های خودسرانه می‌شود.

 

در طول سالهای گذشته گزارش‌های متعددی از اعدام‌های فراقانونی، شکنجه، بازداشت‌های خودسرانه، ناپدید شدن قهری، بازداشت فعالان سیاسی و حقوق بشری و سرکوب خواسته‌های مشروع اقلیت‌های دینی در داخل عربستان به بیرون درز کرده است.

 

بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر ابراز نگرانی کرده‌اند که وجود خلأ در قوانین عربستان به قضات این کشور اجازه می‌دهد که همچنان به صدور مجازات اعدام برای نوجوانان ادامه دهند./ تسنیم

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: