مقام مصری: میانجیگری عراق می‌تواند باعث نزدیک شدن دیدگاه‌های قاهره و تهران می‌شود-راهبرد معاصر

مقام مصری: میانجیگری عراق می‌تواند باعث نزدیک شدن دیدگاه‌های قاهره و تهران می‌شود

پس از استقبال ایران از ایده نخست‌وزیر عراق برای برگزاری مذاکراتی میان قاهره و تهران، یک مقام مصری گفت که میانجیگری عراق می‌تواند باعث نزدیک شدن دیدگاه‌های ایران و مصر شود.
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۰۶ دی ۱۴۰۱ - 2022 December 27
کد خبر: ۱۶۵۶۱۶

به گزارش راهبرد معاصر، «عزت سعد» مدیر اجرایی شورای امور خارجی مصر گفت که روابط قاهره و تهران با توجه به یک سری مسائل مورد اختلاف در حال حاضر طبیعی نیست و میانجیگری عراق که پس از اجلاس «بغداد۲» در اردن از آن سخن به میان آمد، ممکن است زمینه را برای آغاز رایزنی‌ها میان دو طرف مهیا کند.

 

عزت سعد، شامگاه دوشنبه، در گفت‌وگو با خبرگزاری «اسپوتنیک» با مطرح کردن این ادعا که ایران در امور داخلی کشورها مداخله می‌کند، اظهار داشت: «مسائل مورد اختلاف بسیاری میان قاهره و تهران وجود دادر که برخی از آن‌ها مربوط به روابط ویژه ایران و سازمان اخوان [المسلمین] و همچنین عدم احترام تهران به اصل عدم مداخله در امور داخلی کشورهاست. با این حال، یک مؤلفه مهم سیاست خارجی مصر همکاری و سیاست باز در قبال همگان و همچنین حل‌وفصل‌ نزاع‌های بین‌المللی با تکیه بر شیوه‌های مسالمت‌آمیز است.»

 

مدیر اجرایی شورای امور خارجه مصر در ادامه اضافه کرد: «در سایه سازوکاری که سیاست خارجی مصر بر آن متکی است، به گمان من، مصر پذیرفته که با ترکیه در ارتباط با برخی مسائل مورد اختلاف مذاکراتی انجام دهد، به‌رغم آنکه روابط دو طرف در سال‌های گذشته سرد بوده است. ممکن است همین مسئله در ارتباط با روابط با ایران نیز صورت بگیرد.»

 

سعد در خصوص اینکه آیا بغداد قصد دارد نقشی را که برای نزدیک‌کردن دیدگاه‌های تهران و ریاض انجام داد، در ارتباط با ایران و مصر نیز نقشی مشابه ایفا کند، گفت: «ممکن است عراق همان نقش نزدیک‌‌کننده دیدگاه‌ها که در ارتباط با عربستان سعودی انجام داد، ایفا کند. از آن تجربه عراق می‌توان عملا بهره گرفت. بغداد با روابط ویژه‌ای که با ایران دارد، قادر است نقش میانجی را در نزدیک‌ کردن دیدگاه‌های قاهره و تهران ایفا کند. از طرف دیگر، تحولات مثبت بسیاری در روابط عراق و مصر وجود دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.»

 

وی در بخش دیگری بیان کرد که عراق می‌تواند نقشی محوری در باز کردن در رایزنی‌ها میان مصر و ایران ایفا کند به‌ویژه آنکه قاهره همواره سیاست بازی در قبلا روابط با تمام کشورها داشته است؛ البته تا زمانی که این روابط با اصول و امنیت ملی مصر در تعارض نباشد.

 

عزت سعد ادامه داد: «بنابر‌این هر گونه تحرک عملی در این خصوص سرآغازی برای باز کردن پرونده‌های [مورد اختلاف] به منظور رایزنی است و تجربه‌ای که عراق در زمینه میانجیگری میان عربستان سعودی و ایران به دست آورد، به این تحرکات کمک می‌کند؛ اگرچه دو طرف تا این لحظه به توافق نهایی دست نیافته‌اند؛ اما بحث و رایزنی همچنان در جریان است.»

 

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اخیرا در اظهاراتی اشاره کرد: «در گفت‌و‌گویی که با آقای السودانی، نخست‌وزیر عراق، در حاشیه برگزاری اجلاس بغداد ۲ در اردن داشتیم، وی ایده‌‎هایی را مطرح کرد که عراق بتواند نقش منطقه‌ای خود را برای تقویت همکاری‌‌های منطقه‌ای ایفا کند.»

 

وزیر امور خارجه با بیان اینکه نخست‌وزیر عراق در این اجلاس تمایل و پیشنهادی مبنی بر اینکه گفت‌وگوهای ایران و مصر در سطوح امنیتی و سیاسی آغاز شود و منجر به تقویت روابط تهران و قاهره شود، مطرح کرد، گفت: «من از این ایده نخست‌وزیر عراق استقبال کردم.»/ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار