صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۱:۲۳ - ۱۴ دی ۱۴۰۱ - 2023 January 04
کد خبر: ۱۶۶۹۴۵

احضار سفیر فرانسه در تهران به وزارت خارجه

در پی اقدام موهن یک نشریه فرانسوی در توهین به مرجعیت، مقدسات و ارزش‌های دینی و ملی، «نیکلاس رش» سفیر فرانسه در تهران عصر امروز (چهارشنبه) ۱۴ دی ماه توسط ناصر کنعانی به وزارت امور خارجه احضار شد.

به گزارش راهبرد معاصر ناصر کنعانی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه در این احضار، ضمن ابلاغ مراتب اعتراض شدید کشورمان به دولت فرانسه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران توهین به مقدسات و ارزش‌های اسلامی، مذهبی و ملی خود را به هیچ وجه نمی‌پذیرد و فرانسه حق ندارد به بهانه آزادی بیان، اهانت به مقدسات دیگر کشورها و ملت‌های مسلمان را توجیه کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سابقه سیاه نشریه فرانسوی در تعرض به ساحت مقدس پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم، قرآن کریم و دین مبین اسلام، افزود: جمهوری اسلامی ایران مسئولیت‌های ناشی از این اقدام نفرت انگیز، توهین آمیز، و غیرموجه را متوجه دولت فرانسه می‌داند.

کنعانی در پایان با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران حق واکنش متناسب را برای خود محفوظ می‌داند، یادداشت اعتراض رسمی وزارت امور خارجه کشورمان در این رابطه را تسلیم سفیر فرانسه کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در انتظار توضیح و اقدام جبرانی دولت فرانسه در محکومیت رفتار غیرقابل قبول نشریه فرانسوی است.

سفیر فرانسه هم در پاسخ اعلام کرد که دیدگاههای مطرح شده و متن یادداشت اعتراض را سریعا به مقامات کشورش منتقل خواهد کرد.

زحسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز امروز (چهارشنبه) ۱۴ دی ماه به اقدام اهانت آمیز نشریه فرانسوی واکنش نشان داد.

وی در توئیتر در این باره نوشت: اقدام توهین آمیز و خارج از نزاکت نشریه‌ای فرانسوی در انتشار کاریکاتور علیه مرجعیت دینی و سیاسی بدون پاسخ قاطع و موثر نخواهد بود.

وزیر خارجه تصریح کرد: به دولت فرانسه اجازه نمی‌دهیم پا را از گلیم خود فراتر گذارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: آنها قطعا مسیر اشتباهی را انتخاب کرده‌اند. پیش‌تر این نشریه را در فهرست تحریم‌ها قرار دادیم.

به گزارش فارس، چندی پیش نیز نشریه فرانسوی شارلی ابدو اقدام به انتشار کاریکاتوری اهانت آمیز علیه رئیس جمهور کشورمان کرده بود که به احضار کاردار فرانسه به وزارت خارجه در نبود سفیر این کشور در ششم مهر ماه توسط رئیس اداره دوم اروپای غربی منجر شد./فارس

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: