صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۳۲ - ۱۷ دی ۱۴۰۱ - 2023 January 07
کد خبر: ۱۶۷۲۰۳
امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

چشم زلنسکی به دهان بایدن

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه پذیرفتن یا نپذیرفتن آتش‌بس با روسیه از سوی رئیس‌جمهور اوکراین منوط به اجازه متحدانش در واشنگتن و بروکسل است، گفت: در بحران اوکراین نقش آمریکا را به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی نمی‌توان نادیده گرفت، زیرا روی بحران‌آفرینی در منطقه سرمایه‌گذاری کلانی انجام داده است.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ آتش‌بس یکجانبه روسیه که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور دستور داده بود، از روز جمعه (به وقت مسکو) در سراسر خط مقدم اجرایی شده است و تا پایان امروز ادامه خواهد داشت.


پوتین پنج شنبه گذشته اعلام کرد، دلیل این تصمیم آن است که به مسیحی‌های ارتدوکس اجازه داده شود در مراسم کلیسا شرکت کنند. کرملین از اوکراین هم خواست اعلام آتش‌بس کند. هرچند اوکراین به اقدام روسیه در اعلام آتش‌بس موقت یکجانبه واکنش نشان داد و آن را «ریاکارانه» توصیف کرد.

 
امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین الملل درباره نپذیرفتن آتش بس یکجانبه از سوی روسیه به وسیله ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به «راهبرد معاصر» گفت: نمی توان گفت جنگ اوکراین صرفاً دعوایی میان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و دولت زلنسکی است، بلکه دعوای بزرگتری در سطح جهانی میان غرب به سرکردگی آمریکا با روسیه است که سابقه آن به روزهای نخستین فروپاشی اتحاد شوروی در سال 1991 میلادی بازمی گردد، بنابراین نطقه بحران کنونی در آن سال بسته شد.

در سال های ابتدایی فروپاشی شوروی، روسیه به دلیل چالش های داخلی نتوانست مانع پیشروی ناتو به سمت شرق شود


وی افزود: آمریکایی ها بعد از تجزیه اتحاد جماهیر شوروی و فروپاشی بلوک شرق فرآیند گسترش ناتو به شرق اروپا را آغاز کردند. تا قبل از فروپاشی بلوک شرق اروپا به دو بخش غربی تحت تسلط ناتو تقسیم شده بود. بخش شرق که تحت پیمان ورشو بود با نابودی شوروی سابق و از بین رفتن ورشو، محل جولان آمریکا شد، به طوری که آمریکای ها برای پر کردن خلاء امنیتی روند گسترش به شرق را آغاز کردند.


کارشناس مسائل بین الملل عنوان کرد: در سال های ابتدایی فروپاشی شوروی، روسیه به دلیل چالش های داخلی نتوانست مانع پیشروی ناتو به سمت شرق شود، به طوری که در مرحله نخست، کشورهای عضو پیمان ورشو را دربرگرفت و بعدها به جمهوری بالتیک که بخشی از خاک اتحاد شوروی بود، سرایت کرد و در نهایت هدف گذاری مورد نظر برای به عضویت اتحادیه اروپا در آمدن برخی از این کشورها انجام شد که اوکراین نیز جزئی از آن بود.


ابوالفتح گفت: با وجود اعتراض روس ها به آنچه غربی ها در منطقه انجام دادند و متعاقب آن، برکناری دولت روس گرای اوکراین و روی کار آمدن غرب گراها در این کشور که به تسلط بر شبه جزیره کریمه ختم شد، روسیه برای حمایت از روس تبارها در برابر حملات نیروهای اوکراینی عملیات ویژه خود را در سال 2022 آغاز کرد تا مانع زیاده خواهی و پیشروی اروپا شود.


وی تصریح کرد: در تمام این فرآیند نقش آمریکا را به عنوان یکی از بازیگران اصلی نمی توان نادیده گرفت، زیرا روی بحران آفرینی در منطقه سرمایه گذاری کلانی انجام داده است. با توجه به نقش آمریکا در تداوم بحران اوکراین می توان گفت، تصمیم گیری میان جنگ و صلح یا آتش بس در جبهه اوکراین صرفاً در اختیار مقام های دولت کی یف نیست، بنابراین زلنسکی در این موضوع باید با متحدانش هماهنگ شود که در رأس آنها آمریکا قرار دارد.


کارشناس مسائل بین الملل عنوان کرد: نمی توان انتظار داشت زلنسکی بدون هماهنگی و گرفتن چراغ سبز از واشنگتن وارد تعامل با روس ها شود یا بدون هماهنگی با آمریکا آتش بس و قرارداد صلح را بپذیرد یا نپذیرد. پذیرفتن یا نپذیرفتن آتش بس به وسیله زلنسکی در وهله نخست باید با متحدانش در واشنگتن و سپس بروکسل هماهنگ شود، در غیر این صورت رئیس جمهور اوکراین اقدامی برای آتش بس انجام نخواهد داد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: