صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۴:۲۶
  • پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۱
  • Thursday 02 February 2023
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۱ - ۲۰ دی ۱۴۰۱ - 2023 January 10
کد خبر: ۱۶۷۷۱۸

واکنش مجلسی‌ها به اظهارات میرکاظمی درباره بودجه

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز نسبت به اظهارات بودجه‌ای میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه واکنش نشان دادند که در این گزارش می‌خوانیم.

به گزارش راهبرد معاصر؛  نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز خود در تذکرات شفاهی به موضوع بررسی لایحه بودجه و برنامه و همچنین موضوع تخصیص اعتبارات بودجه‌ای و همچنین به اظهارات میرکظامی رئیس برنامه و بودجه در خصوص تخصیص 100 درصدی منابع و مصارف بودجه سال جاری واکنش نشان دادند که در این گزارش می‌خوانیم.

 

*کسری بودجه یک مسئله فلسفی نیست که به دلیل گرایش‌های سیاسی مورد انکار قرار گیرد

غلامحسین رضوانی نماینده تهران در مجلس در جلسه علنی امروز قوه مقننه در تذکر شفاهی خود با بیان اینکه از مهترین دلایل تورم، کسری بودجه است، گفت: طبق اعلام رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، بودجه امسال بدون کسری است و این مسئله یک موضوع فلسفی نیست که به دلیل گرایش‌های سیاسی مورد انکار قرار گیرد.

 

وی در بخش دیگری از تذکر خود افزود:بر اساس اصل 126 قانون اساسی ارائه لایحه بودجه به عهده رئیس جمهور بوده و بودجه برنامه یک سال اداره کشور است، هیچ مستند قانونی مبنی بر اینکه بودجه سالیانه الزاماً باید برشی از برنامه 5 ساله باشد، ارائه نشده لذا مدعیان از تفسیر قانون پرهیز کنند. هیأت رئیسه نیز به سوگند خود پایبند باشد.

 

*میرکاظمی هر چه سریعتر اعتبارات پروژه های عمرانی را تخصیص دهد

بنابه این گزارش، رحمت الله نوروزی نماینده علیآباد نیز در تذکر شفاهی با اشاره به عدم کسری بودجه سال 1401 گفت: ضمن تشکر از رئیس جمهور برای آنکه شاهد کسری بودجه نیستیم، باید گفت تخصیص 7 درصدی اعتبارات معنا ندارد، همه پروژه های عمرانی مانده، از میرکاظمی می خواهیم تخصیص اعتبارات برای پیشرفت پروژه های عمرانی را رقم بزند.

 

وی در بخش دیگری از تذکر خود بیان کرد: وزیر آموزش و پرورش نسبت به اجرای رتبه بندی فرهنگیان اقدام کند، صندوق ذخیره فرهنگیان باید سودده باشد، اما متاسفانه تاکنون دولت سهم خود به این صندوق را پرداخت نکرده است.

 

* سرعت تخصیص بودجه پروژه های عمرانی تا پایان سال افزایش پیدا کند

همچنین در این جلسه، حمیدرضا حاجی بابائی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز در تذکری گفت:نکته‌ای که برخی از همکاران مطرح کردند مبنی بر اینکه اگر منابع دولت 100 درصد تحقق پیدا کرده چرا درصد کمی از بودجه پروژه های عمرانی محقق شده است.

 

وی افزود:اینکه منابع بودجه هزار و سیصد و نود و چهار همتی به صورت 100 درصدی تا پایان اسفندماه برای اولین بار در چند سال اخیر تحقق پیدا می کند دو نکته مثبت دارد ابتدا اینکه مجلس شورای اسلامی و نمایندگان بودجه ای را مصوب کردند که کاملا تحقق پیدا می کند و هر سخنی که می گویند مجلس مصوبه ای با منابع موهوم داشته غلط است. مجلس آگاهانه و عالمانه منابعی را تعیین کرده که تحقق پیدا می کند.

 

رئیس کمیسیون برنامه ادامه داد:در مصوبه ترمیم حقوق 65 همت برای پرداخت به کارکنان و بازنشستگان مصوب شده که از محل بودجه های عمرانی پرداخت می شود که اخیرا با تزریق 20 درصدی منابع از صندوق توسعه که ابتدا جزو منابع بودجه سال جاری بود اما به دلایلی انجام نشد که مطابق با گزارش رئیس سازمان برنامه و بودجه به همراه فروش نفت محقق شد.

 

حاجی بابایی اضافه کرد: با رئیس سازمان برنامه و بودجه به صورت مشترک مصاحبه کردیم که تا پایان اسفندماه 100 درصد منابع بودجه تحقق پیدا می کند همچنان رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز اعلام کرد که این 20 درصدی که اخیرا به بودجه اضافه می شود به سمت اشتغال و پروژه های عمرانی رفته و ایشان قول دادند در 3 ماه پایانی سال بودجه پروژه های عمرانی و سرمایه گذاری را به شدت افزایش دهند از این رو همکاران از ناحیه بودجه عمرانی و مسائل گوناگون آن مطمئن باشند.

 

نماینده همدان اظهار کرد:بنده با نظر بسیاری از نمایندگان در خصوص لزوم افزایش بودجه پروژه های عمرانی همراه هستم امیدوارم سازمان برنامه و بودجه با سرعت بودجه عمرانی و اشتغال را تخصیص داده و در اختیار کشاورزان و مردم قرار دهد.

 

بر اساس این گزارش، علی نیکزاد نایب رئیس مجلس در پاسخ به توضیحات رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت:منابع بودجه سال جاری به همراه آن اذنی که دولت از مقام معظم رهبری (برای برداشت از صندوق توسعه) برای اشتغال و پروژه های عمرانی اخذ کرده به صورت صد درصد محقق خواهد شد. ما نیز منتظریم که انشاء الله این امر محقق شده و شاهد عمران و آبادانی در کشور باشیم./ تسنیم

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: