صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۳۱ - ۲۱ دی ۱۴۰۱ - 2023 January 11
کد خبر: ۱۶۷۸۸۳

توافق نظامی انگلیس و ژاپن برای مقابله با چین

نخست‌وزیر ژاپن که در لندن حضور دارد، قرار است روز چهارشنبه (امروز) در دیدار با همتای انگلیسی توافق نظامی را امضا کند که به طرفین اجازه استقرار نیروهای ارتش در این دو کشور را می‌دهد.

به گزارش راهبرد معاصر، در شرایطی که تلاش‌های دولت ژاپن برای تقویت ارتش خبرساز شده است، توکیو و لندن در نظر دارند که یک توافق جدید با موضوع استقرار نیروهای نظامی دو کشور امضا کنند.

 

به نوشته «بلومبرگ»، در شرایطی که توکیو همکاری دوجانبه با آمریکا و دیگر متحدان غربی را در بحبوحه نگرانی‌ها درباره افزایش قدرت چین گسترش می‌دهد، انگلیس و ژاپن اجازه خواهند داد تا نیروهای نظامی در کشورهایشان مستقر شوند.

 

«فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن برای سفری رسمی به لندن رفته و قرار است روز چهارشنبه (امروز) با «ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس دیدار کند.

 

طبق گزارش‌ بلومبرگ، قرار است نخست‌وزیران ژاپن و انگلیس یک توافق دفاعی بزرگ امضا کنند؛ توافقی که «مهم‌ترین توافق از این نوع بین دو کشور در بیش از یک قرن» بوده است.

 

بنا بر بیانیه دولت انگلیس، طبق توافقی که این کشور و ژاپن امضا می‌کنند که برنامه‌ریزی و اجرای رزمایش‌های نظامی بزرگ‌تر و پیچیده‌تر را برای دو کشور امکان پذیر می‌کند.

 

انگلیس چنین توافقی را با استرالیا امضا کرده بود و لندن با امضای توافق با توکیو، به اولین کشور اروپایی تبدیل خواهد شد که چنین توافقی را با ژاپن امضا می‌کند.

 

کابینه ژاپن اخیرا بیشترین میزان افزایش بودجه دفاعی از زمان پایان جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ را تصویب کرد و همچنین سیاست امنیت ملی ژاپن را به روز رسانی کرد که در آن چین به عنوان «تهدید راهبردی بی سابقه» توصیف شده است.

 

عزم ژاپن برای تقویت توانمندی نظامی این کشور و تدارک آن برای امضای توافق نظامی با انگلیس در شرایطی انجام شده که مقام‌های چین و کره شمالی درباره تلاش آمریکا و متحدانش برای ایجاد ناتوی آسیایی هشدار داده‌اند.

 

توافق نظامی لندن با توکیو از یک منظر دیگر هم قابل توجه است. انگلیس پیش از این توافق سه جانبه نظامی با آمریکا و استرالیا موسوم به «آکوس» را امضا کردند که تحلیلگران روابط بین‌المللی محور اصلی آن را مقابله با چین ارزیابی کرده‌اند./ فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: