صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۳۸ - ۲۱ دی ۱۴۰۱ - 2023 January 11
کد خبر: ۱۶۷۹۴۴

فارن پالیسی: ترکیه بمب خوشه‌ای به اوکراین داده است

نشریه آمریکایی «فارن پالیسی» گزارش داده اوکراین محموله‌هایی از مهمات خوشه‌ای بحث‌برانگیز از ترکیه دریافت کرده است. کی‌یف ماه‌ها بود که خواستار تسلیحات دوران جنگ سرد از واشنگتن شده بود.

به گزارش راهبرد معاصر مقامات آمریکایی و اروپایی فعلی و سابق به این رسانه گفتند که ارسال محموله‌ها از نوامبر انجام شده است. این گزارش می‌افزاید مشخص نیست چه تعداد از این نوع مهمات دریافت شده و آیا از آن‌ها در میدان جنگ استفاده شده یا خیر.

به گزارش اسپوتنیک، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین چهارشنبه (۱۱ ژانویه) در مورد این گزارش که ترکیه از نوامبر ۲۰۲۲ بمب‌های خوشه‌ای توپخانه‌ای طراحی شده توسط آمریکا به اوکراین ارائه کرده، ابراز تردید کرد و گفت مسکو بر وضعیت نظارت دارد.

یک منبع در دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه هم چهارشنبه به اسپوتنیک گفت گزارش‌های ادعایی مبنی بر این که ترکیه بمب‌های خوشه‌ای در اختیار اوکراین قرار داده، اطلاعات نادرست با هدف تضعیف تلاش‌های صلح آنکاراست.

به نوشته راشا تودی، مانند بسیاری دیگر از مهمات خوشه‌ای، مهمات متعارف بهبود یافته دو منظوره (DPICM) مخاطرات طولانی مدت ایجاد می‌کند زیرا برخی مهمات فرعی ممکن است منفجر نشوند و این پتانسیل را دارد که سال‌ها بعد از استقرار افراد را دچار نقص عضو کند یا جان آن‌ها را بگیرد.

مهمات خوشه‌ای برای زدن اهداف‌ مختلف استفاده می‌شود. اگرچه سازمان‌های بین‌المللی مانند صلیب سرخ و سازمان ملل متحد با کاربرد این‌گونه مهمات مخالفت کرده‌اند، اما هنوز قانونی بین‌المللی برای ممنوعیت این نوع مهمات تصویب نشده است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه گذشته) به درخواست کمک جمهوری‌های دونباس، لوهانسک و دونتسک برای دفاع در مقابل اوکراین، دستور آغاز عملیات نظامی در اوکراین را صادر کرد و از همان ابتدا گفت که مسکو به دنبال اشغال قلمروهای اوکراین نیست و هدف از عملیات نظامی را نازی زدایی و خلع سلاح اوکراین اعلام کرد.

کشورهای غربی از جمله ایالات متحده آمریکا با تشدید فشارهای تحریمی علیه روسیه و عرضه تسلیحات سبک و سنگین به اوکراین نه تنها کمکی به آرام شدن اوضاع اوکراین نکرده‌اند بلکه بر آتش درگیری‌های این کشور اروپایی دامن زده‌اند./فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: