صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۵۸ - ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 February 01
کد خبر: ۱۷۱۳۶۷

ناتو به دنبال گسترش همکاری‌ با کشور‌های شرق آسیا

همزمان با تشدید تنش‌ها میان آمریکا و متحدانش با چین، اکنون سازمان ناتو به دنبال گسترش همکاری‌های نظامی با کشور‌های این منطقه است.

به گزارش راهبرد معاصر ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو امروز (چهارشنبه) در سفر به شرق آسیا گفت: این مسئله بسیار اهمیت دارد که سازمان ناتو روابط نزدیکی با شرکای اقیانوس آرام – هند داشته باشد. اروپا گر چه از منظر ژئوپلیتیک در منطقه جغرافیایی دیگری قرار دارد، اما نمی‌تواند نسبت به آنچه در شرق آسیا رخ می‌دهد بی تفاوت باشد، زیرا امنیت جهان امروزه درهم تنیده است.

استولتنبرگ که در دانشگاه کی یو (Keio) ژاپن سخنرانی می‌کرد، در ادامه تاکید کرد: همکاری با شرکایمان در اقصی نقاط جهان به ویژه در شرق آسیا بخشی از پاسخ ما به افزایش خطر‌ها در جهان غیرقابل پیش بینی است. جنگ در اوکراین نشان داد چه میزان امنیت جهانی به یکدیگر پیوند خورده است. این جنگ آشکار ساخت آنچه در اروپا رخ می‌دهد بر شرق آسیا تاثیر دارد.

دبیر کل ناتو در ادامه با اشاره به آنچه تهدیدات چین برای نظم بین المللی خواند، افزود: این تفکر که موضوع چین برای ناتو اهمیتی ندارد درست نیست. گرچه چین یک دشمن محسوب نمی‌شود، اما پکن هر روز در حال تبدیل شدن بیشتر به یک دولت اقتدارگراست که به دنبال قلدری در منطقه است.

او در پایان از تلاش سازمان ناتو برای گسترش و تقویت بیش از پیش همکاری‌های نظامی با شرکای منطقه‌ای این نهاد نظامی خبر داد.

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به اظهارات استولتنبرگ گفت: ما از یک سو شاهد آن هستیم که ناتو مدعی یک اتحاد نظامی منطقه‌ای و دفاعی است و از سوی دیگر آن‌ها در حال گسترش همکاری‌های نظامی خود با کشور‌های حوزه اقیانوس آرام – هند بوده و درباره تهدید چین به اغراق گرایی می‌پردازند. ما چنین سخنانی را به شدت رد می‌کنیم.

«جان مرشایمر» استاد روابط بین الملل دانشگاه شیکاگو و سردمدار رئالیسم تهاجمی که بزرگترین استراتژیست حال حاضر جهان محسوب می‌شود بر این باور است که چین بزرگترین تهدید برای هژمونی آمریکا محسوب می‌شود، اما ناتو یک نهاد نظامی بی خاصیت در مهار پکن است.

مرشایمر بر این باور است که آمریکا به دلیل تهدید چین در حال گردش استراتژیک به سمت شرق آسیاست و کشور‌های اروپایی به دلیل ترس از کاهش تعهدات نظامی واشنگتن در قاره سبز به دنبال تهدید جلوه دادن روسیه هستند.

این استراتژیست برجسته جهان بر این باور است سه منطقه تایوان، دریای چین جنوبی و جزایر مورد اختلاف توکیو و پکن در دریای چین شرقی، از مناطقی هستند که احتمال رویارویی نظامی میان آمریکا و متحدانش با چین درباره آن‌ها وجود دارد./باشگاه خبرنگاران

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: