صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۸:۲۳ - ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 February 10
کد خبر: ۱۷۱۹۰۹
حمیدرضا ترقی، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

انقلاب اسلامی و حفظ امنیت برای ایران و منطقه

حمیدرضا ترقی، کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه مهم‌ترین موضوع بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برای مردم ایران حفظ امنیت کشور در برابر حملات دشمن بعثی بود، گفت: امروز ایران اسلامی امن‌ترین کشور منطقه به شمار می‌رود و نه‌تنها برای خود امنیت ایجاد، بلکه امنیت سایر کشورهای منطقه مانند عراق، سوریه و لبنان را در برابر تهاجمات دشمن تضمین کرده است.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ ایران اسلامی از بدو پیروزی انقلاب سال 1357 تاکنون شاهد دستاوردهای بسیاری در حوزه های مختلف ازجمله سیاسی و اجتماعی بوده است. دستیابی به مردم سالاری برخاسته از دین و معنویت، حکومت انتخابی و تبدیل نظام طاغوتی به نظام مردم سالار، برگزاری انتخابات مختلف و نقش دادن به مردم در مدیریت کشور و تعیین مدیران، دست به دست شدن مدیریت اجرایی کشور و فضای آزاد نقد و اصلاح، تذکر و مخالفت سیاسی  و در یک کلام، یکپارچه سازی ملت از مهمترین دستاوردها در حوزه سیاسی و اجتماعی به شمار می رود. معاندان با سیاه نمایی دستاوردها در حال انحراف افکار عمومی هستند و نمی خواهند مردم واقعیت دستاوردهای مهم کشور را بدانند.


حمیدرضا ترقی؛ کارشناس مسائل سیاسی درباره افزایش توان نظامی و تحقق امنیت در کشور به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و از زیرشاخه های مهم تحقق استقلال طلبی ملت ایران به «راهبرد معاصر» گفت: برای هر کشوری استقلال دارای ابعاد مختلفی است، بنابراین استقلال طلبی در حوزه های مختلف مانند اقتصادی، فرهنگی، نظامی و سیاسی دنبال و ابعاد مختلفی برای این موضوع درنظر گرفته می شود، لذا این حوزه ها زیر مجموعه استقلال طلبی یک کشور و ملت به شمار می رود.

وقتی کشوری به لحاظ کالا به کشور دیگری وابسته باشد، از نظر اقتصادی و تأمین معاش مردم خود وابسته است، لذا باید بله قربان گوی قدرت های بزرگ باشد


وی افزود: تقویت ابعاد نظامی و استقرار امنیت در کشور به معنای تحقق استقلال ملی است و کشور وابسته به بیگانه در بُعد نظامی ذلیل و خوار تلقی می شود. وقتی امنیت کشوری مستقل تحت تأثیر و وابسته به نیروی نظامی بیگانه باشد، به این معناست که این کشور امنیت و قدرت ذاتی ندارد؛ بنابراین یکی از شکوه دستاوردهای یک ملت مستقل نداشتن وابستگی تسلیحاتی و دفاعی به کشور دیگر است.


کارشناس مسائل سیاسی توضیح داد: این موضوع در حوزه اقتصادی نیز نمود دارد. به عنوان نمونه، وقتی کشوری به لحاظ کالا به کشور دیگری وابسته باشد، از نظر اقتصادی و تأمین معاش مردم خود وابسته است، لذا باید بله قربان گوی قدرت های بزرگ باشد، به همین دلیل حفظ امنیت کشور در ابعاد مختلف بسیار حائز اهمیتی است.


ترقی با تأکید بر اهمیت توسعه نظامی و پیشرفت های استقلال طلبانه در زمینه امنیت نظامی و تسلیحاتی گفت: ایران در حوزه نظامی از بدو پیروزی انقلاب اسلامی وابسته غرب بود، زیرا دشمن تا بن دندان مسلح بعد از پیروزی انقلاب اسلامی صدام را برای حمله به ایران تشویق کرد و مردم ایران نیز با گروهک های تجزیه طلب داخلی مواجه بودند، لذا تقویت دستاوردهای نظامی برای امنیت بخشی به کشور مهمترین اقتضای آن روزها بود.


وی تصریح کرد: آمریکا و 36 کشور دیگر در حمله صدام به ایران از رژیم بعث دفاع و پشتیبانی کردند، طبیعی بود مهمترین موضوع بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برای مردم ایران حفظ امنیت کشور در برابر تهاجمات دشمنی باشد که مایل به ریشه دار شدن انقلاب نوپای مردم ایران نبود.


ترقی توضیح داد: دشمن بعثی با حمله به ایران تلاش کرد سدهای بزرگی در مسیر استقلال طلبی و آزادی خواهی مردم ایران قرار دهد، به همین دلیل مردم با جانفشانی درهشت سال جنگ تحمیلی از نظام جمهوری اسلامی ایران خواستار ارتقای بُعد نظامی کشور و افزایش و تقویت اقتدار نظامی کشور شدند.


وی افزود: با توجه به اینکه بعد از سقوط رژیم شاهنشاهی ارتش وقت وضعیت مناسبی نداشت، امکانات نظامی در دسترس نبود و قادر به تولید تسلیحات نظامی نبودیم، فرصت جنگ داخلی با تجزیه طلبان و فرصت جنگ تحمیلی این امکان را برای مردم ایران فراهم کرد با خوداتکایی و تکیه بر توانمندی ها و ظرفیت های داخلی بتوانند در راستای تأمین نیازهای نظامی اقدام کنند.


کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: امروز ایران اسلامی امن ترین کشور منطقه به شمار می رود و نه تنها برای خود امنیت ایجاد، بلکه امنیت سایر کشورهای منطقه مانند عراق، سوریه و لبنان را در برابر تهاجمات دشمن تضمین کرده است.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: