صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۹:۱۵
  • سه‌شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
  • Tuesday 16 May 2023
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۲ - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 February 08
کد خبر: ۱۷۱۹۵۲
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

«نشست پاریس»، توطئه غرب برای جنگ داخلی در لبنان

صحنه سیاسی لبنان با توجه به انتخاب نشدن رئیس‌جمهور با بن‌بست مواجه شده که عاملی برای دخالت‌های خارجی در این عرصه است. برگزاری نشست‌هایی با موضوع لبنان بیشتر از آنکه به دنبال خروج این کشور از بن‌بست موجود باشد، به دنبال ایجاد درگیری‌های سیاسی و گسترش آن به موضوعات فرقه‌ای و قومی است.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ قرار است پاریس میزبان نشست نمایندگان پنج کشور ازجمله آمریکا، فرانسه، عربستان سعودی، قطر و احتمالاً مصر با ادعای ایجاد نقشه راه برای برون‌رفت از بحران سیاسی موجود در لبنان و مشخص کردن ویژگی‌های رئیس‌‌جمهور جدید این کشور برای پایان دادن به خلأ سیاسی به دنبال پایان یافتن دوره ریاست جمهوری میشل عون باشد.

نوع کشورهای شرکت کننده به وضوح نشان می دهد چنین نشستی نه تنها با هدف خروج لبنان از بن بست سیاسی نیست، بلکه نشان دهنده برنامه ریزی هدفمند برای ایجاد درگیری های جدید بر مبنای قومیت و فرقه در لبنان است


این نشست که به ابتکار فرانسه برگزار می شود، بعد از تلاش های بی نتیجه مجلس لبنان برای انتخاب رئیس جمهور است که اکنون جلسات مجلس به دلیل توافق نکردن احزاب حالت تعلیق به خود گرفته است. وضعیت موجود لبنان صحنه دخالت بازیگران خارجی برای ایجاد بحران های خودساخته به ویژه در عرصه سیاسی است که تلاش می کنند با حزب الله و گروه «8 مارس» مقابله کنند تا گزینه مدنظرشان رأی نیاورد.


این در حالی است که موضع حزب الله بر انتخاب رئیس جمهوری است که عامل وحدت و همگرایی باشد و بر استقلال لبنان و پاسداری از مرزهای آن اهتمام داشته باشد و بازیچه دست هیچ طرف خارجی و هیچ سفارتخانه ای نباشد.


در زمینه برگزاری این نشست و اهداف بازیگران شرکت کننده بیان چند نکته لازم و ضروری است:

  1. نوع کشورهای شرکت کننده به وضوح نشان می دهد چنین نشستی نه تنها با هدف خروج لبنان از بن بست سیاسی نیست، بلکه نشان دهنده برنامه ریزی هدفمند برای ایجاد درگیری های جدید بر مبنای قومیت و فرقه در لبنان است. آمریکا، فرانسه و عربستان سعودی همواره با هدف مشخص اما با شکل و شمایل جدید در اتفاقات لبنان ورود می کنند و برگزاری این نشست نیز در راستای همکاری ها و رسیدن به هدف واحد در عرصه سیاسی لبنان است.
  2. کشورهای عربی به دنبال انتخاب رئیس جمهوری در لبنان هستند که بتواند برنامه های غرب و کشورهای عربی همسو را دنبال کند. گرچه پست رئیس جمهوری قدرت اجرایی ندارد، اما انتخاب شخصیتی وابسته در عرصه نظامی به دلیل فرماندهی ارتش و به دلیل انتخاب نخست وزیر بسیار مهم است. در نتیجه انتخاب رئیس جمهوری وابسته به غرب و برخی کشورهای عربی از سویی به انتخاب نخست وزیری وابسته منجر خواهد شد و از سوی دیگر شرایط را برای مقابله با گروه های مقاومت و احزاب سیاسی همراه با دشواری مواجه خواهد کرد.
  3. این نشست در حالی برگزار می شود که لبنان از نظر اقتصادی در شرایط نامطلوبی به سر می برد و نشست مذکور احتمالاً مکمل فشار اقتصادی بر لبنان خواهد بود. در واقع غربی ها به دنبال آن هستند روند فشار اقتصادی بر لبنان را با فشار سیاسی تکمیل کنند.
  4. خروجی این نشست برای غربی ها بسیار مهم است و احتمالاً در آن نوک پیکان حملات را به سمت حزب الله نشانه خواهند رفت و احزاب سیاسی وابسته به گروه های مقاومت را به عنوان عامل اصلی بن بست موجود معرفی کنند. این طرح را می توان به تازگی در سخنان کاترین کلونا، وزیر امور خارجه فرانسه در سفر به عربستان سعودی ملاحظه کرد که گفت، هدف از برگزاری نشست اعمال فشار بر طبقه سیاسی لبنان و پایان دادن به بحران خلأ ریاست جمهوری در این کشور است. این موضوع نشان می دهد بازیگران خارجی وارد مرحله دخالت و تأثیرگذاری بر روند سیاسی لبنان شده اند و برگزاری چنین نشست هایی صرفاً برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات آینده آنهاست.
  5. این احتمال وجود دارد در این نشست برخی افراد به عنوان گزینه های ریاست جمهوری معرفی شوند که از هم اکنون می توان گفت، در صورت وقوع چنین اتفاقی و با توجه به حضور کشورهای شرکت کننده افرادی مطرح شوند که همسویی  با حزب الله و گروه های مقاومت نخواهند داشت. درباره این طرح می توان گفت، احتمال وقوع آن در نهان محتمل است، اما در ظاهر بعید است به وسیله شرکت کنندگان اسامی خاصی مطرح شود، اما مطمئناً گزینه هایی در هماهنگی غربی ها با احزاب داخلی همسو وجود داشته است.
  6. گروه «8 مارس» (حزب الله و هم پیمانان آن) به دنبال رئیس جمهوری چالشی نیستند و بارها تاکید کرده اند رئیس جمهور باید فردی توافقی با توجه به ساختار، بافت جمعیتی، سیاسی و اجتماعی باشد و وابسته به آمریکا نباشد. این درحالی است که جریان «14 مارس» در هماهنگی با بازیگران خارجی به دنبال رئیس جمهوری چالشی هستند.
    در همین راستا نیز چندی پیش سمیر جعجع، رئیس حزب نیروهای لبنانی به اطلاع بشاره الراعی، رهبر مسیحیان مارونی لبنان رساند که ژوزف عون، فرمانده ارتش نامزد واقعی آنها برای تصدی پست یاد شده به شمار می رود. هرچند بر روی این موضوعات نمی توان تأکید کرد، اما می توان گفت باتوجه به حضور نداشتن بازیگران داخلی هماهنگی میان برخی احزاب سیاسی داخلی همسو با غرب و کشورهای غربی شرکت کننده در این نشست وجود خواهد داشت.


ارزیابی نهایی

صحنه سیاسی لبنان با توجه به انتخاب نشدن رئیس جمهور با بن بست مواجه شده که عاملی برای دخالت های خارجی در این عرصه است. برگزاری نشست هایی با موضوع لبنان بیشتر از آنکه به دنبال خروج این کشور از بن بست موجود باشد، به دنبال ایجاد درگیری های سیاسی و گسترش آن به موضوعات فرقه ای و قومی است.


اکنون رسانه های غربی بر روی این گزاره تکیه کرده اند که عامل اصلی توافق نکردن احزاب سیاسی و انتخاب نشدن رئیس جمهور در لبنان، حزب الله است. این نشان می دهد از هم اکنون غربی ها طرح خاصی را برای ایجاد درگیری های دوگانه میان احزاب سیاسی درنظر گرفته اند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: