صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۲۲ - ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 February 14
کد خبر: ۱۷۳۰۹۴

تحکیم روابط تهران-پکن، در راستای بی‌اثرشدن تحریم‌های آمریکاست

روزنامه «الاخبار» در تحلیل سفر رئیس‌جمهور ایران به چین نوشت که همگرایی اقتصادی و سیاسی تهران-پکن، نشانگر تمایل ایران به سیاست «گرایش به شرق» است و تحریم‌های آمریکا را بی‌اثر خواهد کرد.

به گزارش راهبرد معاصر، روزنامه لبنانی «الاخبار» در گزارشی درباره سفر آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران به چین نوشت که روابط اقتصادی و سیاسی تهران-پکن برای هر دو طرف راهبردی و مهم است؛ چرا که چین به دنبال موفقیت طرح‌های بزرگ اقتصادی خود و ایران هم به دنبال فروش نفت به شرکای جدید و دور زدن تحریم‌های آمریکاست.

 

در مقدمه گزارش الاخبار آمده است: در سال‌های اخیر، روابط ایران و چین شاهد همگرایی بیشتری بوده است؛ تمایل تهران به این همگرایی نیز، به ویژه پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال مجدد تحریم‌ها افزایش یافت. تحکیم روابط تهران با پکن و مسکو، نشان داد که مقامات ایرانی بر لزوم اتخاذ سیاست «گرایش به شرق» تاکید دارند.

 

الاخبار ادامه داد: چین به نوبه خود و در ادامه تلاش‌ها برای موفقیت ابتکار «یک کمربند، یک جاده» به سمت گسترش روابط خود با کشورهای خاورمیانه از جمله ایران حرکت می‌کند. با این حال، همکاری‌های اقتصادی سنگ بنای روابط آن‌ها را تشکیل می‌دهد؛ زیرا دو کشور حدود دو سال پیش توافقنامه همکاری ۲۵ ساله «سند مشارکت راهبردی جامع» را امضا کردند.

 

الاخبار در ادامه گزارشش می‌‌نویسد: مبنای اقتصادی این توافق، صادرات نفت ایران با قیمت ارزان‌تر است تا سوخت محرکه لازم برای اقتصاد چین تامین شود. چین نیز در مقابل ۴۰۰ میلیارد دلار در ایران، و در بخش‌های انرژی و فناوری‌های مدرن و چند حوزه دیگر از جمله پزشکی، ارتباطات، بنادر، راه‌آهن، بهداشت و درمان سرمایه‌گذاری کرد.

 

در ادامه این گزارش از همکاری‌های تهران-پکن می‌خوانیم: توافقنامه فوق به ارتقای نقش و جایگاه ایران در طرح عظیم اقتصادی چین موسوم به «ابتکار یک کمربند و یک جاده» در یک دوره ۲۵ ساله کمک خواهد کرد. همچنین این ابتکار، شامل تقویت همکاری نظامی بین دو کشور، از جمله انجام تمرین‌های مشترک و به اشتراک‌گذاری داده‌های امنیتی است.

 

در بخش پایانی این گزارش آمده است: روابط اقتصادی با چین به‌عنوان یکی از راه‌های حیاتی، برای ایران محسوب می‌شود که مشمول شدیدترین تحریم‌های غرب شده است؛ بنابراین این روابط اهمیت زیادی برای تهران پیدا کرده، آن هم در حالی که مذاکرات احیای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها با طرف غربی در جریان است. پکن در این سال ها خریدار اصلی نفت ایران بوده و به همین خاطر برای تهران به مثابه راهی برای خروج از محاصره اقتصا دی است. بر این اساس، به نظر می‌رسد هدف محوری اصلی وی از سفر به پایتخت چین، پیگیری روند اجرایی شدن قرارداد ۲۵ ساله و امضای سایر قراردادها در چارچوب آن باشد.

 

پیش‌تر وبگاه اینترنتی شبکه «المیادین» نیز در تحلیلی از سفر آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران به چین ضمن تاکید بر جایگاه ایران در طرح‌های اقتصادی چین، نوشت که کاهش تنش‌ بین ایران و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس برای تضمین امنیت انرژی و موفقیت طرح «یک کمربند و یک جاده» به نفع چین است؛ اما موفقیت پکن در این ماموریت آسان نیست، زیرا ایالات متحده آمریکا اجازه نخواهد داد ابتکار چین برای بهبود روابط ایران و عربستان سعودی با موفقیت طی شود.

 

روزنامه اینترنتی «رای الیوم»، نیز در تحلیل دیگری به اهداف سفر سه روزه آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران به چین پرداخته و آن را گامی مهم در مسیر هم‌گرایی بین تهران-پکن در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی توصیف کرد. این روزنامه تاکید کرد که همگرایی‌های ایران و چین، خشم ایالات متحده را برانگیخته و واشنگتن با نگرانی به افزایش سطح همکاری بین تهران و پکن می‌نگرد./ فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: