صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۲۵ - ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 February 17
کد خبر: ۱۷۳۴۸۰

مقتدی صدر: به تحریم‌های سوریه پایان دهید

رهبر جریان صدر با درخواست رفع کامل تحریم و محاصره سوریه، گفت که محاصره اقتصادی صرفا باعث نابودی ملت‌ها می‌شود.

به گزارش راهبرد معاصر، سید «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق در صفحه توئیتر خود با اشاره به درد و رنج‌های مضاعف مردم سوریه در پی زلزله شدید ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ از همه کشورهای جهان خواست تا تحریم‌ها و محاصره اقتصادی سوریه را به طور کامل لغو کنند.

 

او نوشت: «هرگونه تحریم اقتصادی علیه دولت‌ها به هیچ وجه منجر به نتایج مورد نظر کشورهای استعماری نمی‌شود، جز اینکه به بدبختی و گرسنگی مردم می‌انجامد؛ اگر هدف و غایت تحریم کنندگان این بوده باشد، باید گفت که به خوبی برآورده شده است».

 

مقتدی صدر افزود: «مردم سوریه از ویرانی‌ها، بیماری‌ها، گرسنگی، فقر، تروریسم، بی عدالتی و کمبود سوخت، بی بضاعتی مالی و نبود روحیه و دیگر مشکلات رنج می‌برند».

 

او در ادامه پرسید: «این چه ظلمی است که به آن‌ها می‌رود؟ آیا به خاطر جولان و اسرائیل است یا برای به زانو درآوردن آن‌ها در برابر غرب استعمارگر؟».

 

رهبر جریان صدر با مخاطب قرار دادن همه کشورهای جهان نوشت: «مردم سوریه از همه جهات با مرگ روبرو هستند، بنابراین باید اتحادی برای نجاتشان و رفع محاصره کامل از آن‌ها تشکیل یافته و حقوقشان با عزت و کرامت داده شود؛ چرا که مردم سوریه مستحق زندگی هستند، آن‌ها مردمانی هستند که از شیعه و اهل سنت به مخالفت با ظلم و تروریسم و اشغالگری برخواسته‌اند؛ پس نباید تنها گذاشته شوند تا بمیرند».

 

سید مقتدی صدر با تأکید بر اینکه مردم سوریه از ابتدایی‌ترین حقوق زندگیشان محروم مانده‌اند، افزود: «نتیجه محاصره جز مرگ و تروریسم و ازهم پاشیدگی، مهاجرت اجباری و آوارگی، فساد، سرقت منابع و بیماری چه بوده است؟ کدام دموکراسی و آزادی که غرب ادعای آن را دارد از این مجرا به دست می‌آید؟».

 

او با خطاب قرار دادن مردم سوریه به آن‌ها نیز گفت که صبر و تقوای الهی را در پیش بگیرند و مشکلات همچون ابری است که با صبر و وحدت مردم سوریه از بین می‌رود و قلوب مردم عراق با آن‌هاست.

 

در حالی که زلزله شدید ۷.۸ ریشتری شش فوریه ۲۰۲۳ (۱۷ بهمن ۱۴۰۱)، بیش از پنج هزار سوری را به کام مرگ فرستاده و دهها هزار نفر دیگر را زخمی و آواره کرده است، اما تحریم‌های اقتصادی آمریکا همچنان مانع بزرگی در مقابل کمک‌رسانی به آن‌هاست.

 

در این راستا کریم علیوی عضو ائتلاف پارلمانی الفتح عراق روز گذشته (پنجشنبه) خبر داد که آمریکایی‌ها از ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه عراق به سوریه جلوگیری می‌کنند.

 

او گفت: «سیاست یک بام و دو هوای آمریکا روشن است؛ به نحوی که چشم خود را به روی کمک به سوریه پس از زلزله ویرانگر در این کشور بسته است، ولی به سرعت از گروههای افراطی و تروریستی در شمال سوریه حمایت می‌کنند».

 

از سوی دیگر وزارت خارجه آمریکا مدعی شده است که تحریم‌های موسوم به «سزار» علیه مردم سوریه را در راستای کمک‌رسانی به آن‌ها به حالت تعلیق درآورده است؛ ادعایی که مقامات دمشق آن را دروغین و فریبنده توصیف می‌کنند.

 

در این راستا «بثینه شعبان» مشاور مطبوعاتی بشار اسد، هفته گذشته با تأکید بر اینکه سوریه هیچ اعتمادی به گفته آمریکایی‌ها درباره وضعیت انسانی این کشور ندارد، گفت: «تمام ادعاهای آنان به دور از واقعیت است. تصمیم جدید دولت آمریکا نیز بر تعلیق جزئی و موقت برخی از اقدامات ظالمانه یکجانبه تحمیلی علیه ملت سوریه، دروغ است و واقعیت ندارد»./ فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: