صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۱۷ - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 February 21
کد خبر: ۱۷۳۷۷۷
مجید رضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

بی‌تأثیر بودن FATF بر تجارت رو به رشد ایران و چین

مجید رضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه آمریکا به دنبال مانع‌تراشی بر سر راه تجارت ایران و چین است، گفت: وقتی تحت تحریم‌های بانکی هستیم، FATF نمی‌تواند در روابط اقتصادی ما با چین چالش آفرین باشد و اگر زمانی تحریم‌ها برداشته شود، آن‌وقت در اولویت بررسی قرار می‌گیرد.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ 14 برابر شدن رشد اقتصادی چین، اتفاقی غیرمنتظره و معنادار است که پیامی مهم برای تمامی جهان دارد. اکنون چین با سرعت بالای خود در افزایش GDP، به دنبال کسب نفع و رفاه بیشتر است. بی تردید استفاده ایران از این مزیت و تجربه مهم، راهی برای بهبود وضعیت معیشتی مردم و کاهش اثر تحریم‌های ظالمانه است.


مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره دستاوردهای اقتصادی سفر رئیس جمهور کشورمان به چین به خبرنگار «راهبرد معاصر» گفت: وقتی میان دو کشور قرارداد و تفاهم نامه همکاری اقتصادی منعقد می شود، به این معناست که زمینه برای حفظ منافعشان فراهم شده است. به بیان بهتر وقتی با چین معامله می کنیم، به دنبال حفظ منافع خود هستیم، زیرا هیچ کس معامله به زیان نمی کند و هر سمتی به دنبال کسب منفعت خود است. در دنیا هیچ معامله سالمی پیدا نمی کنید که دو طرف از آن بهره مند نشوند، در غیر این صورت نام آن کلاهبرداری است، نه معامله.

اقتصادهایی مانند ایران و چین که مکمل هم به شمار می روند، تجارت قابل قبولی دارند و فضای همکاری میانشان وجود دارد، هرچند آمریکا به دنبال مانع تراشی بر سر راه تجارت ایران و چین است


وی افزود: رابطه ایران و چین بلندمدت است و دو طرف در بخش اقتصاد متعهد به تأمین نیازهای یکدیگر هستند. دو کشور اقتصاد مکمل یکدیگر به شمار می روند و چین مواد اولیه مورد نیاز خود را از ایران تأمین می کند و ما نیز آنچه می خواهیم از چین وارد می کنیم؛ در نتیجه رابطه طبیعی میان دو کشور ایران و چین وجود دارد. چین نه تنها با ایران، بلکه با تمام اقتصادهای مشابه مانند عربستان سعودی، امارات، قطر و عمان ارتباطات تجاری و اقتصادی دارد.


رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین عنوان کرد: ایران مانند کشورهای حوزه خلیج فارس برای چین تأمین کننده انرژی و مواد خام است و چین نیز نیازهای ما را به واردات فناوری و ماشین آلات روز دنیا برطرف می کند. به این دلیل اقتصادهایی مانند ایران و چین مکمل به شمار می روند.


حریری گفت: ارتباط مطلوب سیاسی در بالاترین سطح میان ایران و روسیه و همسایگی دو کشور باعث شده است با روسیه بیش از 2 تا 2.5 میلیارد دلار معامله و تجارت داشته باشیم. اقتصادهایی مانند ایران و چین که مکمل هم به شمار می روند، تجارت قابل قبولی دارند و فضای همکاری میانشان وجود دارد، هرچند آمریکا به دنبال مانع تراشی بر سر راه تجارت ایران و چین است، اما چینی ها به صراحت گفتند، تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران را نمی پذیرند به همین دلیل با وجود تحریم ها پیش بینی می شود تا پایان سال جاری  حدود 30 میلیارد دلار با چینی ها معامله کنیم.


وی تصریح کرد: در سال های آینده با توجه به تغییراتی که در روابط مثبت ایران با چین ایجاد می شود، امید می رود شاهد گسترش ظرفیت تعاملات تجاری میان دو کشور باشیم.


رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره بی تأثیربودن موضوعات ناشی از نپیوستن به FATF بر روی تجارت ایران با چین گفت: این موضوعات تا زمانی که تحریم هستیم نمی تواند روی مبادلات ایران با کشورهای مختلف ازجمله چین تأثیر بگذارد و اگر زمانی تحریم ها برداشته شود، آن زمان در اولویت بررسی قرار می گیرد، بنابراین FATF زمانی مطرح می شود که ایران در شرایط آزاد غیر تحریمی بتواند از ساختار بانکی دنیا استفاده کند.


وی عنوان کرد: تجارت بین المللی سه پایه اصلی دارد؛ بانک، بیمه و حمل و نقل. وقتی این سه گزینه مهم در تجارت خارجی تحریم شده باشد، تجارت به سهولت انجام نمی شود. وقتی تحت تحریم های بانکی هستیم، FATF نمی تواند چالش آفرین باشد، زیرا ابتدا باید تحریم های بانکی  لغو شود تا روی موضوع رفع موانع بحث کرد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: